Jump to content

308 AR: DPMS vs. Armalite


j-aa

Recommended Posts

Jeg er på utkikk etter en 308 AR, men er veldig usikker på hvilken jeg skal velge. HK utgår, så da gjenstår DPMS G2 Bull 24 og Armalite AR-10a4. AR-10en har den fordelen at den kommer litt mer klar for konkurransebruk (riktig pipelengde, matchavtrekk), men der har jeg forstått det slik at det nesten bare er originaldeler som passer (B-lowerne tar bl.a. ikke 3. partsmagasiner som PMAG o.l.). DPMSen på sin side bruker en del AR-15 deler (avtrekk, bufferrør, diverse smådeler), og er kompatibel med deler fra mange andre produsenter av 308 ARer, men den har lang pipe (24") som jeg ser for meg at blir i lengste og tyngste laget (og den er ikke gjenget for komp.). Så da er spørsmålet: er fordelene med DPMSen store nok til at det veier opp for ulempene eller er det like greit å gå for AR-10en?

Link to comment
Share on other sites

Alle innmatsdeler for lower til Dpms passer også Armalite.

Unntaket er magasiner.

Det du muligens har hørt er at det finnes 2 hovedstyler på upper og lowere på 7.62 ar rifler.

Dpms BBuskmester mf. Har en type mens Armalite LMT Stoner mf. Har en annen type.

Disse to hovedgruppene passer ikke overens.

Link to comment
Share on other sites

Kult at du lyst å skyte .308 :D Mellom de to ville jeg helt klart valgt en DPMS, lettere å få tak i deler som magasiner og sluttstykke. Men skal du konkurrere kommer du sikkert til å bytte deler, så hvorfor ikke bygge selv med en gang? .308-rifler blir fort veldig tunge, så jeg ville bygget en lettvekter. DPMS-en ser spesielt tung ut til dynamisk med det tykke løpet.. Men ville brydd meg mindre om hvordan riflen er satt opp når du kjøper dem, og heller mer om hvilke muligheter du har til å bytte deler senere. Virker som Armalite er veldig proprietært, mens flere ting fra andre .308 og AR-15 er kompatible med DPMS. Det viktigste med riflen er sikte og avtrekk, så kommer komp og kanskje LMOS-deler. Har du vurdert JP LRP-07?

AR-10 Compatibility

Link to comment
Share on other sites

Jeg vilanbefale deg Armalite da de etter min mening er smekkrere sett opp mot DPMS, og som du sier mere ferdig fra fabrikk.

Som jeg skrev i forrige innlegg bruker begge fabrikkene samme type buffertube avtrekk magasinutløser osv. men magasinene går ikke om hverandre.

Det eneste delen i loweren som er forskjellig er bolt stopp hendelen som Armalite har laget en forsterket utgave av, mens DPMS bruker samme bolt stop i både AR-15 og AR-10.

At Armalite er veldig proprietært er jeg ikke enig i da det som jeg skrev i mitt forrige inlegg vel er flere produsenter sombruker Armalite style upper og Lover kontra den DPMS bruker som strengt tatt bare er en bola AR-15.

 

Tra på stevner og treninger i Dynamisk og NROF og prøv og få tafset og testet flest mulige produsenter og modeller før du tar avgjørelsen på hva du kjøper.

En anbefaling vil være og kjøpe noen pakker med foreksempel Lapua ammo som du har med selv når du pør om det er mulig å få tafse og eventuelt prøve noen skudd.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...