Jump to content

Begynne med benchrest


Jäger

Recommended Posts

Hei!

 

Jeg har lenge sittet å fulgt med både på Sluttstykket og Kammeret, jeg har lest mye å sakt lite.. :wink:

 

Jeg har alltid hatt veldig morro av lading og prøving for å få til små samlinger.

 

Så nå lurte jeg litt på å lage meg ei børse til akkurat det og kanskje prøve å få med meg litt flere på dette og få til et miljø her, sør på Romerike. Er etter hva jeg har skjønt ingen klubb like i nærheten av meg....

 

Så til det jeg lurer litt på...

Jeg har en Sauer 202 Jaktmatch i .223 liggende, hvordan egner denne kassa seg hvis men setter i et løp i 6mm Norma BR eller 6.5-284? (er det plass til 6.5-284?)

Link to comment
Share on other sites

Det spørs hva du mener med Benchrest da. Har du tenkt å lage en børse for LV/HV klassene på 100 og 200 meter? I så fall er det 6mm PPC som gjelder.

Er det type langhold du tenker er det mange flere kaliber som er aktuelle, 6mm Norma er selvsagt helt med her. 308Win likeså, samt 6,5x55. Problemet med Saueren slik jeg ser det er å skaffe en stokk som egner seg.

Link to comment
Share on other sites

Det spørs hva du mener med Benchrest da. Har du tenkt å lage en børse for LV/HV klassene på 100 og 200 meter? I så fall er det 6mm PPC som gjelder.

Er det type langhold du tenker er det mange flere kaliber som er aktuelle, 6mm Norma er selvsagt helt med her. 308Win likeså, samt 6,5x55. Problemet med Saueren slik jeg ser det er å skaffe en stokk som egner seg.

 

Takker for svar... Er bra med litt meninger og tips fra dere som driver med dette.

 

Jeg hadde tenkt på klasse HV... Men er det sånn å forstå at HV klassen bare skyter på 100m-200m? Det jeg hadde i tankene var skyting ut til 500m, men blir det da en annen klasse?

 

Hvordan er .30br i forhold til 6.5x47 mht vind, løpsslitasje og tilgang på hylser og løp? Vil gjerna ha mulighet til å kjøpe ferdige hylser så jeg slipper å skyteforme...

 

En kamerat av meg jobber på Tyristubben som ligger like borti veien her, så en stokk må det alltids gå ann å få spikka til :D

Link to comment
Share on other sites

Lv/Hv skyttes på 100m 200m her i norden nå stort sett, da med 6ppc eller 22/100.

Går du inn på nbsf.no så ser du klasser.

Så er de 500m hvor de brukes allt fra 6ppc - 6br - 6x47 - 6,5x47 - 6,5x284 og oppover , 30 br brukes til poeng skyting.

Skal du ha noe av de beste presisjon er de trange halser i kammer så du må bruke mindre tykkelse på hylse hals,

og da må du bearbeide hylsa for du skytter den. Og de er 100m eller 200m.

Skal du skytte 500m kan du bruke vanlig hylser/patroner som du kjøper over disk som du lader topp kuler.

Link to comment
Share on other sites

Lv/Hv skyttes på 100m 200m her i norden nå stort sett, da med 6ppc eller 22/100.

Går du inn på nbsf.no så ser du klasser.

Så er de 500m hvor de brukes allt fra 6ppc - 6br - 6x47 - 6,5x47 - 6,5x284 og oppover , 30 br brukes til poeng skyting.

Skal du ha noe av de beste presisjon er de trange halser i kammer så du må bruke mindre tykkelse på hylse hals,

og da må du bearbeide hylsa for du skytter den. Og de er 100m eller 200m.

Skal du skytte 500m kan du bruke vanlig hylser/patroner som du kjøper over disk som du lader topp kuler.

 

Nå maser jeg nok og stiller dumme spm, men har ikke vært mye borti denne typen skyting...

 

Hva er grunnen til at 6BR-6x47-6.5x47 ikke brukes på 100m-200m?

 

Hvorfor ikke bruke f.eks 30BR på 100m-200m?

 

Skyter dere både 200m og langhold eller er der en klasse?

 

Å frese halser og tennhettehull osv er helt greit, men vil ha et kurant kaliber der man kan kjøpe ferdig hylser uten å måtte skyteforme.

Link to comment
Share on other sites

Nå maser jeg nok og stiller dumme spm, men har ikke vært mye borti denne typen skyting...

Nei det finns ikke dumme spm, kun dumme svar.......

 

Først så skytes det gruppe og poæng her på berget. Gruppe betyr minste spredning for 5x5 skudd målt senter til senter. Det er okke som hvor de sitter på blinken. Poæng går ut på å treffe senter på blinken og da helst i senter X.

Hva er grunnen til at 6BR-6x47-6.5x47 ikke brukes på 100m-200m?

Røft sagt så er ikke presisjonen god nokk. Som Trond sier oven så er 6PPC eller 22/100 kungen.

Hvorfor ikke bruke f.eks 30BR på 100m-200m?

Noen bruker den ved poæng konkurranse da den større kulediametern kan gi fler X. Men den har og større rekyl. Ellers gjelder det samme som oven nevnt for 6BR++++

Skyter dere både 200m og langhold eller er der en klasse

Det skytes på 100, 200 og 500m. 500m er en sk. UNLimited klasse som betyr at vekten på riflen har ikke noe å si så lenge Du selv greier å bære den opp på benken.

Å frese halser og tennhettehull osv er helt greit, men vil ha et kurant kaliber der man kan kjøpe ferdig hylser uten å måtte skyteforme.

Av de Du har nevnt skulle jag rekomendere 6BR og 6,5x47. 6XC er vel en intressant nykommer.

Men beroende på mål på kammer brotsjen kan det være behov for å skyteforme hylser uansett.

 

MvH

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...