Jump to content

Skytestilling rifle


Pearce

Recommended Posts

eXJUa1hP.jpeg

 

Får man dette til er mye gjort.

Jeg skyter ekstremt sjeldent fra kne eller stående.

Sittende på rompa (typisk revejaktstilling) så prøver jeg å få rifla 90 grader på linja mellom skulderleddene og føttene prøver jeg å få ankra godt uten at jeg må spenne meg opp for skudd.

Søker å slappe av i hvert skudd.

Link to comment
Share on other sites

Jaktskyting:

- føttene står med 10 grader fra skivene - skulderbredde.

- knær er strake

- ikke noe krumning i ryggen

- svak hånd rundt "pistolgrepet"

- sterk hånd så du har +/- 90 grader i albuen (kan stå på skrått ut av kroppen)

- hold pusten og skviiiiiis av!

 

Militær:

- stå 90* fra skrivene - du vil vise så mye av brystet ditt (/ vesten din) så mye som mulig

- sterk sides fot 10 cm foran svak fot

- liten bøy i knea og ryggen for godt rekylopptak

- armene skal være så tett inntil våpenet som mulig (du skal være minst mulig blink med armene)

- skyt på innpust og utpust - hold ild i lufta!

Link to comment
Share on other sites

Pearce: bare å sjekke "nullstillinga" det, så finner du fort ut om dette er stillinga for deg.

 

Alle kropper er forskjellige her så dt finnes ingen fasit!

 

Legg deg ned i ca retning skiva og lukk øynene. Sikt med lukkede øyne og finn en så konfertabel stilling som mulig.

 

Åpne øynene og se hvordan du ligger, flytt deg evnt med kroppen for og komme inn på skiva.

 

Legg fra deg børsa ta den opp lukk øynene og repeter.

 

Dette er da den optimale liggende stillingen for deg når det gjelder blink skyting.

 

 

 

Det kan også med denne metoden fort gå opp et lys for mange at de må justere litt på børsa/sikte midler høyde og div så har man det i gang! ;)

Link to comment
Share on other sites

De fleste ligger litt vridd mot venstre bak riflen ala dfs linken. Links skyttere ligger vridd mot høyre. Derfor blir links skyttere alltid plassert til høyre på standplassen, sånn at man ikke ligger å sparker i beina hverandre. Magen bør ikke ligge flatt mot underlaget pga både pust og puls, så man ligger vridd og drar foten opp litt.

 

Den strek tegningen viser vel mer hvordan man ofte ligger bak en mg-3 eller en rifle med tofot, med venstre arm bak på kolbe. Ser for meg at det kan være bortimot umulig å treffe med en slik stilling uten tofot eller anlegg :)

Link to comment
Share on other sites

Har en følelse av at jeg setter kula litt til venstre med dfs metoden på liggende. Kommentarer til det?

 

Om stillingen er riktig ligger siktene midt i av seg selv.

Når du ligger å sikter, prøv å lukk øynene pust noen ganger mens du slapper helt av.

Når du åpner øynene skal siktet ligge nogenlunde midt i.

Link to comment
Share on other sites

bare å slappe av og ikke vær anstrengt i det hele tatt så bør det gå det hull i hull hvis våpenet og været tillater det :) Skyting er en slags meditering, er du anspent eller har andre tanker i hodet enn deg og blinken så trenger det ikke gå så bra, selv med støtte.

Link to comment
Share on other sites

Hvis vi tar for oss liggende med tofot

Du kan søke på dette, vi har vært igjennom det 100 ganger før. Men slik gjør jeg det (jeg sier ikke at det er slik det MÅ gjøres):

- legg rifla på bakken, på tofoten, og på baksekken, pekende på blinken

- jobb rifla litt fram og tilbake for å gnu den ned i baksekken (høyden har du funnet ut av før, både på sekk og tofot)

- sett deg på kne bak rifla, men knærne like langt på hver side av kjernelinja

- slapp av, se på blinken, gi deg selv et sekund eller to, gå igjennom hva du skal gjøre, hvordan, "shot plan"

- legg deg framover på magen, sett kolben i skuldra pust ut, kjenn at du lener deg passe på kolben.

- du skal ikke "presse" framover, men lene deg, med vekten av overkroppen når du har pustet ut. At du puster like mye (helt er enklest) ut er viktig, likt press fra gang til gang er viktig. Dvs. det blir ikke hull i hull uten.

- klem på baksekken med venstre hånd for å regulere høyden på siktepunktet

- høyre på pistolgrep, legg patronene der høyre hånd havner når du retter ut albuen (fokuser på å minimere unødvendig bevegelse)

- nå skal du peke midt i. Gjør du ikke, så flytter du hele deg.

- Still inn parallaksen. Flytt øyet rundt i utgangspupillen, og juster til trådkorset ikke beveger seg, drit i fokus, den må du ha fiksa på forhånd.

- finger på avtrekker, tommel motsatt, minst mulig kontakt med våpnet.

- slapp av, pust ut. Nå skal du ligge godt, avsappet og behagelig. Jeg bruker å si at om du dør i denne stillingen, og rifla går av etterpå, så skal den framdeles treffe.

- pust ut, klem. Ikke "trekk av", klem, til det smeller.

 

Hopper våpnet til venstre, så lå du ikke nok rett bak, og må flytte ræva di mot høyre, og motsatt. Perfekt utført så kommer ei god rifle rett bakover, ei jaktrifle hopper nok litt, men igjen, perfekt utført, så lander den samme sted som den stod, og du kan ta ladegrep og trekke av nesten uten å gjøre noe mer. Et kvalitetstegn er at du ser kula treffe, selv på kort hold. Enda bedre så ser du kulesporet, og som et minimum, så skal du se munningsflammen, du skal slappe av... Klikker våpnet, så skal ikke trådkorset flytte seg, ikke flytte seg...

 

Er tørrtrening for kjedelig, så er ikke 22LR ille. Alt over 30-06 tror jeg er vanskelig å få inn det grunnleggende med. Gjenta, 10 000 ganger eller så, så begynner det å komme seg :wink:

 

K

Link to comment
Share on other sites

- slapp av, pust ut. Nå skal du ligge godt, avsappet og behagelig. Jeg bruker å si at om du dør i denne stillingen, og rifla går av etterpå, så skal den framdeles treffe.

Rett og slett herlig lesing dette !

Du ordlegger deg vannvittig bra.

Takker. Prosa i skyting detta. :lol::lol:

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...