Jump to content

Fluna tec gun coating - hvordan virker dette luriumet?


OptiBond FL

Recommended Posts

Ser det er en "keramisk coating" på markedet som bruksmessig tilsynelatende har noen likhetstrekk med ezox våpenolje.

 

Noen som vet hvordan Flunatec gunncoating er i bruk? Hvordan får en eventuelt fjernet dette fra våpenmetallet igjen? Positive/ negative egenskaper ved dette produktet vs. andre oljer/ rustbeskyttere? Har søkt så langt jeg kan på nettet, men finner lite substansiell info annet enn at dette er et vidunderprodukt som kan brukes til det meste.....Er skeptisk til å bruke nye produkter uten kjennskap til virkemåte og mulige konsekvenser.

 

Ser ut til at dette også selges i Norge.

 

http://m.finn.no/bap/forsale/ad.html?finnkode=46935482" target="_blank

Link to comment
Share on other sites

Kjøpte ein sprayboks på Våpenloftet for ei stund sia og har brukt det på pistol og rifler. Som våpenolje er det den beste eg har hatt. Veldig gode smørjande egenskaper. Metalloverflatene blir skikkelig "smooth" (i mangel av eit bedre ord). Vær forsiktig med avtrekk som ikjke er justerbare. Hadde ein liten sprut i avtrekket på Tanfoglio'en min og då vart det ein del gram lettare. Er nåkken få gram over vektkravet endå, men fekk meg ein liten overraskelse på første vektkontroll etterpå.

 

Når det gjeld rustbeskyttelse så veit eg ikkje kor effektivt det er. Har coat'a ei blånert Tikka T3 med stoffet. Har gått bra så langt, men så har eg ikkje akkurat prøvd å framprovosere rust på rifla heller. :wink:

 

Fungerer forresten bra i dørlåsar og på glidelåsar i skytedressen.

Link to comment
Share on other sites

1536621-1-1417984555275.jpg

 

Har brukt den i rundt 2 år, og bruker egentlig ikkje andre lurium enn denne coatingen, stokkolje og skum til løpet. Flunaen er en keramisk coating. Flunatec produserer også optikkrens(skum) og kaldblånering.

Sprayen er velkjent i skiskyttermiljøet.

 

Jeg dusjer alle metalloverflater, låskasse, sluttstykke, pipe, kikkertmontasjer og løpet innvendig med flunatech. Deretter stryker jeg en klut lett over, og skyver en pussepropp gjennom løpen, så kan regnet bare pøse ned den dagen :lol:

 

Sprayer også flunatec på mutterne når jeg skifter dekk, dekkskiftet går som en lek når det ikkje ruster fast. Kjenner mange som bruker den på glidelåsen til båtkallesjer, hengsler og andre smådeler på båten som kan ruste i kontakt med sjøvann.

 

Et annet bruksområde er i på innmaten i lyddemperen etter regjøring og vask.

 

 

 

Lukter godt gjør den også :lol:

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

Er veldig skeptisk til "snakeoil" produkter, men måtte bare prøve dette.

Avfettet låskassen på en Rem 700 og behandlet den som det stod i bruksanvisningen.

Resultat var hakeslepp. Bolten går som på kulelager i forhold til før.

Hvis den nå har en viss langtidsvirkning må det være noe av det mest interessante som er innen smøremidler, men pass på blåneringen da den kan matte blank blånering

Link to comment
Share on other sites

Hei

 

Har også fått i hus en sprayboks og en flaske med dette stoffet - dog ikke testet enda. Hva mener du med at en må passe på blåneringen? Greit nok at overflaten muligens endrer glans når en sprayer det på,- men hva når en eventuelt tar stpffet bort igjen - og hvordan tar en det egentlig bort hvis en finner ut at dette ikke er noe en vil ha på våpenet lenger?

 

Hva skjer hvis en "skraper" på dette belegget (eller hva det nå måtte oppføre seg som) -er da underliggende metalloverflate blottlagt og klar for rustdannelse??

 

 

Har brukt eezox i noen år,- men det lukter så inni hampen sykkellim at gassmaske med egnet filter og hansker er tingen...

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...