Jump to content

Ang. produksjonsår for Jarmann-gevær.


jrr50

Recommended Posts

Hei, jeg har prøvd i lengre tid og finne et helt sikkert svar på produksjons år for Jarmann geværer , noe som viser seg og ikke være lett. Produksjonen startet vel med noen prøve modeller i 1882, og så er jo da må 1884-jarmann produsert fra 1883- og utover etter Kongsbergs lister, og med serie nummer fra 1-14370. Men dette er jo kun m 1884 ? For den totale produksjon var jo 21000 oppgitt noen steder, og 28000 , oppgitt andressteder. Men jeg har funnet ut at siste serie nummer jeg har sett er 29850. Så det er jo ikke bare og lese seg fram til dette for det er jo ingen helt oppdaterte nummer lister og finne. Hvorfor det? Hadde det vert i krigstid, kunne jeg forstått at listene hadde blitt destruert men her snakker vi om geværer som var militært foreldet alt i 1.verdens krig. Det er jo ikke noe poeng og destruere noe slikt?

Og de ble jo forsøkt solgt i sin helhet, og til flere forskjellige land, men pga politisk grunner handlene ble kansellert. Og når man tilbyraandre nasjoner hele lagre med geværer, da er det vel papirer på dem med nummer og type og antall i hvert kolli (tviler de talte opp for hånd), og et gevær det norske forsvar brukte i over et 10år) ingen lister? , og tyskerne som destruete meste delen etter historien, de dokumenterte til og med eiendeler de beslagla fra dem de førte til gasskamrene. Men her er det ti tusen vis av rifler som er beslaglagt og destruert og det finnes knapt et foto (hører andre har sett bilde men jeg har leitet og aldri funnet bilder av dette). Og det og brenne opp geværer høres litt rart ut. Det er lite som brenner og du har jo ingen garanti for at de er ødelagt etter trevirke er brent ? De hadde jo masse moderne utstyr og virker ikke som at og brenne dem er noe god løsning.

Hva skjedde egentlig. Hvor ble de av? Hvor tok papirene veien. Militære register-produksjonsdokumenter-lager lister for tilbud til flere land -frakt manifest - og de tyske dok?destruksjon protokoll-beslags lister? ??Synes dette er litt rart og hvorfor er det så totalt fraværende dokumentasjon på disse? (? Hva er det som skjedde? ? (?

Men iallfall så er det jo flere modeller og sikkert en god del overgang/prøve modeller og. Har sett 9mm karabiner, og 6,5×54 med boks magasin, og det finnes sikkert flere.

Men det jeg lurer på er: 14370-som er oppgitt som siste nummer på m 1884- hær jarmann modeller. er det inkludert de 630 sivile og de 717 marinen fikk? For eneste pekepinn på hvor langt nummer rekka var på gitte tidspunkt er det et gevær med serie nummer; 15530, som og er oppgitt som m1884 og er produsert i 1890.

Eller er det en m1884/87? Hvor går skillet mellom 1884-jarmann og 1884/87 eller 1887 modellen.

Og blir det riktig og si at alle med serie nr over 14370, eller eventuelt+de 717 og 630=1347.

Som da Gjør at jeg havner på 15717 st til modell skiftet i 1890,-men for og skape ennå mer forvirring, er jo ser enummer 24740 da oppgitt og våre produsert i 1892? De har virkelig lagt seg i selen og produsert mellomrom 1890 og 1892 altså? Med nesten 10000 geværer på to år. Og tidligere var serien 1- 15000sånn røfflig produsert over 7 år? Og om ikke det er nok så fra 24740 og til der siste nummeret jeg har funnecct 29850 -så er det med et ca 5000 geværer på 5år( 1892-24740) og siste ut fra fabrikken (1897-29850)-det var voldsomme forskjeller i års-produksjon.

Min konklusjon er som følger:noen av børsene må jo ha fått nye nummer og modell betegnelse , i skiftet 1884-1887/88, og at alle får 1890 har serie nr under 15000, og da alle de andre som er da etter alle fornuftige regne metoder er da m 1887 , eller i beste fall m1884/87.og som er med nummer over 15000, produsert mellom 1890 og 1897. (Så er det jo disse i kal 9mm, og 6,5×54,+ da med boks magasin og et trommelmagasin og, om de kan plasseres i rekken med nummer eller om de er for seg selv, noe jeg ikke engang drømmer om og klare nøste opp i)

Sikkert forvirrende og tung lest innlegg dette men jeg har i lang tid forsøkt og oppklare denne serie nummer gått og er ikke det spøtt klokere. Har lest og søkt hos Kongsberg våpenfabrikk forsvaret og en drøss våpen forum. Ikke noe sikkert og helt avklarende svar noe sted)

Er det andre her som vet noe mer om dette? Hadde vert kjempe glad for et svar eller andres meninger om dette.

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Kongsberg våpen fabrikk har et svar på dette du spør om og det er:spredte nummer. Og av flere modeller.

Det Gjør at man ikke lurer mindre iallfall når det er tilogmed det skriftlige svar i egne historie sider

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Det er sikkert en sprø ide. Men ble de solgt til en nasjon som vi i etterkant forsto ikke skulle hatt dem.eller at andre land vi var avhengig av ikke ville skulle hatt dem? måtte skjule hele affæren. For det var ikke lett for en mening mann og få noen annen versjon enn den offentlige den gang?

 

Var det noen som tjente penger på de avlagte børsene og så måtte vi skjule det for allmennheten siden det var en nasjon av en meget uheldig sort som fikk dem.

Det er gjerne mer i historien om skipsforlis under transport til Afrika enn vi vil innrømme.

men de sank gjerne ikke men kom frem? ??

Og etter det var for seint og angre så kvittet man seg med alle dokumenter men hadde ingen anelse om hvor stor interesse d en gang ville bli for disse. Heller ikke at allmennheten skulle få innsyn i hvor mange det hadde vert laget. Og derfor ikke gjorde mer enn og lage et hull i vår historie og trodde at tiden gjorde at det ville bli glemt, kun en teori? ???

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Da er nyskjerrigheten blitt stillt,fikk et svar av en som hadde dokumentasjon fra K Hanevik, om hvordan det hadde seg med Jarmann børsene sin "forsvinning" det viser seg at flere tusen har blitt omsmeltet i Norge ved Raufoss fabrikker av okkupasjonsmakten under ww2 og smeltet ned til jern ,så blitt exportert ut av Norge som metall. :shock:

 

Og 5000 var blitt solgt til Tyskland men der er ikke dokumentasjon,det viser seg og at børsene IKKE ble sendt ut fra Kongsberg VF i serie.nr rekkefølge det er det som gjør det hele så totalt så forrvirrende, :?:

og at i 1889 var siste serie nr 14.943 ,og de med serienr over dette er levert i 1890 eller årene etter frem til 1897,som er ganske akkurat de 15.000 som jeg trodde var før 1890 og ca halvparten av den totale (ca 28.000) produksjonen av Jarmann.(bomma med 57 stk)

og at etter dette var det overgangen til 1887 fullført og overgangs modeller 84/87 tok slutt. og det egentlige siste serie nr er 27.850 i 1897.(men da er prøve modeller o.l tatt vekk så det ligger noe høyere når de tatt med).

Siste forsendelse var i 1897,med et parti på 107, av årgang 1896 børser,Men her er det også unntak,det står at:noen få av dem er merket med 1897(så produksjonen varte til 1896/97).

 

Og når det gjelderM28 Fangst geværene og rednings geværene er det ikke så rart de og har kommet i "random" serienr når børsene og ble levert slik,men det ble iallefall laget 1911 stykker ,som da er fordelt både mellom 1884 og 1887 modeller og de beholdt orginal nummereringen slik at de med serienr under 14.943, er fra før 1890 og går under antikk regler.

Mens resten av de KAN vere fritatt fra våpen loven som rednings gevær,men kun dersom de er KUN egnet til denne bruk,

 

(det vil si at de må IKKE ha riflet løp ,som de fleste av dem faktisk hadde da de ikke er nyoppbygget men kun ombygget)

og resten med høyere numre enn 14.943 er fra senere år,1890-97.og er slik sett ikke antikk iallefall,og må da registreres om de ikke er rene line/rednings geværer,forsto det slik at det var en ting som var meget intresant ang dem .:smile:

 

Etter litt fin lesing i leveringslistene med nummer og årstall ,før 1890,og etter 1890 ser jeg at det er et NB tilleg i Hanevik sine kommentarer som kommer dem med børser som har serienr under 18.700 til gode. det står følgende at det var overlapping i nr rekkefølgene her,og mellom 14.942 og til 18.700 er disse NESTEN bare levert etter 1889 og da i 1890 og senere, men det NESTEN er jo noe som gjør at det kan vere rimelig tvil,for disse børsene om de da er fra før 1890, i det minste for serienummre tidlig i denne rekka ,

Men her er det viktig og merke seg;uten at jeg skal spesifisere hvor langt opp det bør gå,men, det er noen av disse med høyere nummer enn 14.942 som er levert i 1889,og dermed er det jo en grunn til tvil om de likevel kan være antikke og med god grunn i og med det ikke er noe register som vet nøyaktig hvilke av dem,men det dreier seg nok om de par første leveranser og hver leveranse var på 120 geværer,så rundt 2-300 stk som er usikre om det ble produsert/levert før/etter 1890.

Men fra 18.700 er det helt sikkert 1890 eller senere, og også at det dreier seg da om m1887.men det finnes og noen m1887 som ble levert med nummre under 14.942 ,(disse etter dette nr skulle være m1887,men det er untak her.)

faktisk helt ned til 14.462 som er det laveste serienr fra året 1890,og dermed og en M1887,så dermed finnes det noen få som har betegnelse m1887 som er fra før 1890.

,Så dette er ikke noe enkelt felt ,men her må man finlese og ta høyde for litt slinger i rekkene.

Så dette må jo være en gledes melding for dem med serienr mellom14.942 og et stykke oppover mot 18.700,(her vil jeg ikke antyde noe nummer,for det er ingen som vet helt sikkert,men rundt 2-300 stk fra og med 14.942,det er såpass tvil at disse er godt mulig fra før 1890 og dermed antikke.

Men det er jo POD som da endelig skal si om de godtar dette,og gdtar dem som antikk med nr over 14.942(alt før det er antikk og fra før 1890,men de som muligens ,kansje, kan være,det spørs??????????

Det ,kan nok bli tøft og overbevise dem men det er iallfall ,tall og lister som underbygger tvilen ,men de gir jo ikke noen dok på at de er fra før 1890,kun sår tvil om de kansje kom ut alt i 1889,

så det kan bli en debatt som blir hissig dette,,,,;-)

ABSOLUTT ET SKIKKELIG VANSKELIG OMRÅDE DETTE;MEN DESTO MER MORRO SYNES JEG DET ER OG SNOKE I, OG FINNE UT AV/ ELLER IALLEFALL FORSØKE FINNE UT AV; OGSÅ.

 

Så er det marine Jarmann geværene da som ble levert fra 1890-92 og har egen nr serie 6001-6400 og er da ikke antikke og regne siden de ikke er fra før 1890.

der er og noen med nr serie 2500-2800,som da er levert spredt mellom 1886 -1890,og er da fra før 1890. så her er det ca halvparten det dreier seg om.

Men er vel såpass skjeldne at her er det bare og kjøpe og heller få det registrert om det er en av dem med 6001-6400,siden det er kun snakk om en skjeldenhet som er virkelig vanskelig og finne.(er kun disse vel 700 laget(717er oppgitt men da er det ingenting som stemmer igjen ,dette er altså ca.)

 

 

Så da ble det hele oppklart,takker for hjelpen og for god info fra Jon til og oppklare,eller i allefall nøste seg noe nærmere et sikkert svar på; Jarmann gåten. :wink:

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Da er den bestillt,hadde Jon på tråden i dag og han klarte opp i dette for meg og siterte ut fra si bok,og anbefalte meg og kjøpe den han og.

Fikk iallefall en mail av han med sida med årstallene til Jarmannene og de eksisterende nummere og da er det ganske greit og forstå "gåta" men var litt på leit på nettet i natt etter vi var på chatten og satt til 04-05 og fant stort sett intet av interesse bortsett fra flere serienr med ingen sammenheng og rekkefølge,såg det var henvist til denne boka flere steder og det er nok sikkert like greit og kjøpe den ,er nok ikke siste gang jeg blir sittende og leite igjennom og bruke timer på og ikke finne ut noe som helst og da er denne et godt hjelpemiddel. :D

Link to comment
Share on other sites

En viktig, liten digresjon her. Våpen som ikke var registreringspliktige iht. den gamle våpenforskriften trenger ikke å registreres av eieren, selv om de er registreringspliktige etter den nye. Det er kun våpen av denne type som bytter eier etter at den nye forskriften trådde i kraft som må registrere.

Link to comment
Share on other sites

  • 8 years later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...