Jump to content

Handle blypatroner i sverige, hvor mye???


vector 250

Recommended Posts

Hei, dersom blyforbudet endelig blir opphevet her hjemme nå så er mitt spørsmål hvor mye haglpatroner kan man lovlig ta med hjem fra en sverigetur? Jeg er relativt ofte der på besøk og utvalget er stort og prisene lave, sannsyligvis mye lavere enn de vil bli her hjemme. Hva begrenser lovlig mengde inn i Norge, ant? Vekt? total verdi/pris? eller hva??

Takknemmelig for vetige svar 8)

Link to comment
Share on other sites

Jeg fikk følgende svar fra politet i dag.

 

"du kan ta med deg ammunisjon i rimelig kvantum fra Sverige hvis du har våpenpass når du for eksempel har vært der i forbindelse med jakt. Hvis du har tenkt til å innføre ammunisjon av en viss mengde må du ha en innførselstillatelse på dette. Jeg legger ved søknadsskjema her. Slike søknader er gebyrfrie".

 

Slik jeg tolker det er det da ikke noe behov for tillatelse ved innførsel av "rimelig" mengde.

Link to comment
Share on other sites

Med det mener de nok at hvis du har vært på jakt i Sverige og kjøpt noe ammo til jakta ser, så kan du ta med restene hjem.

Men det betyr nok ikke at du kan dra over og kjøpe masse ammo og ta det med.

 

Og så lenge søknaden er gebyrfri, finnes det ingen grunn til ikke å søke....

Link to comment
Share on other sites

Jeg fikk i fjor høst beskjed av lokalt våpenkontoret at det var et eget gebyr for import. Men at dette er en prosentsats av innkjøpspris. Husker dog ikke satsen. Men dette skulle gjelde ammo uavhengig av type. Men regner det som en selvfølge at det begrenser seg til lovlig ammunisjonavhengig av søknad

Link to comment
Share on other sites

@ wheelgunner. Liker stilen din :lol:

Tok importsøknad i boks som en forutsetning uansett :winke1:

 

Skal sies at første gang jeg spurte kontoret fikk jeg beskjed om at det var helt innafor å importere fritt til eget bruk, var visst mange som gjorde det uten at dama i andre enden av tråden noengang hadde gitt ut papirer på import.. Ho hadde en litt tynnere tone når ho ringte tilbake etter en liten sjekk av regelverket :roll: angrer fortsatt på at ikke jeg klarte å få den første beskjeden skriftlig :mrgreen:

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...