Jump to content

Tester ut Hornady FTX 160grs i bøylerifle


Cutlass

Recommended Posts

Har hatt meg en tur i ladebua og tromlet noen Federal og Remington hylser i kaliber 30-30. Vanligvis har jeg fylt desse med passelig mengde krutt av typen Norma 202 og Vv N140, og pyntet toppen med Sierra roundnose kuler i 170grs.

Desse har oppført seg greit nok i min Winchester 1894AE WinTuff utgave med 20" løp. Rifla har jeg utstyrt med Skinner sikte og bruker det minste hullkornet (.040 ) på skytebanen i godt lys.

 

Men nå har jeg alså fått tak i Hornadys Flextip kuler, samme som er i LeverEvolution patronene. Desse er på 160grs og de fleste vet nok hvordan desse er utformet.

Har også kjøpt 0,5kg med Hodgeons LeverEvolution krutt, men skal prøve med Vv N140 først.

 

Ladningene jeg gikk for var 29grs og 30 grs med krutt, og etter å ha målt max patronlengde med Hornadys OAL verktøy ble kula satt med hylsemunning på kulas krymperille, noe som gav meg ca 1,5mm friflukt.

Deretter ble patronene krympet og pakket for en tur på banen.

 

cDFaYzJ5.jpeg

 

 

 

Genialt måleverktøy for max patronlengde på bøylerifler:

MzB1UUln.jpeg

 

 

Vel fremme var det til med rigging av blink (100m) og utstyr. Skytestøtte, spottekikkert, kronograf og andre remedier ble klargjort og innstilt. Hadde som vanlig banen for meg selv :wink:

 

QktxRE1F.jpeg

 

 

Resultatet av de 5 første patronene med 30grs var sånn passe. Hastigheten ble målt til 2067 fps, noe som tilsvarer ca. 630 m/s.

Dette gir sånn ca. 2057 Joule målt ca 2 meter fra riflemunning, og skulle gi mer enn tilstrekkelig anslagsenergi ved max 75m avstand på rådyr.

(Målingene ble foretatt med utetemp. på ca -2 grader)

MnlkSW1O.jpeg

 

RVkyazlu.jpeg

 

Deretter var det patronene med 29 grain sin tur. Hastighetsmåling av desse gav en hastighet på 2002 fps, dvs 610 m/s. Dette gir en energimengde på 1929 Joule, noe som fortsatt er plenty :wink:

 

ay9CQjBW.jpeg

 

 

 

Nok et treff i innertier, men ser mer ut til å være en slenger da samlingen ligger oppe til venstre...ser da mer lovendes ut enn med 30 grs ladning uansett :mrgreen:

 

RVNZcGth.jpeg

 

De siste 3 patronene gir jeg en liten siktejustering på, og får en pekepinn på at jeg er definitivt inne på rett spor!

 

 

N0ZxZmt4.jpeg

 

 

Alt i alt, så var dette en meget flott dag på skytebanen. Sol og vindstille, kun meg og mine tanker samt en børse som virker til å kunne levere varene, så lenge jeg har adrenalinet under kontroll ;)

:crazy:

 

Zlp0N2xy.jpeg

Link to comment
Share on other sites

normal_Western.JPG

Jeg har også en Winchester mod.94, den gamle med topputkast. Lyman diopter. Jeg har også testet Hornady sin FTX i 160 grain. Jeg bruker omtrent de samme ladningene som deg og får stort sett samme hastighet og samlinger. Jeg har oppnådd 5 - 6 cm. på 100 meter. Det jeg også har gjort er å teste hvor holdbare kulene er i fuktige avisbunker. Jeg snøret sammen noen aviser og lot dem ligge i ca. ett døgn i vann, etter dette lot jeg dem renne av seg i flere timer, slik fikk jeg en passe konsistens papir som testmateriale. Jeg skjøt flere skudd i bunkene på ca.15 meters hold, jeg skulle helst gjort dette på 50 - 100 meter, men slik ble det ikke.

normal_FTX.JPG

Samtlige kuler separerte som vist her. Nå har jeg ennå ikke skutt rådyr med denne kula, men andre her på Kammeret har gjort det, og meldte stygt slakt. Uansett, morsomt å teste ting. Jeg kommer selv til å prøve den på jakt ved anledning.

Link to comment
Share on other sites

Hmm dersom de fragmenterer lett blir de neppe aktuelt å bruke desse. Kan jo prøve Accubond kulene eg bruker i .30-06'n dersom FTX'n viser seg å gi såpass dårlige resultat som du nevner her. Har lurt på å investere i eit cannelure verktøy, men koster jo en del...

 

Tror eg skal prøve å få skutt noen vanndunker (har ikke tlf.kataloger eller lignende) på 60 m og se hvordan de ekspanderer og holder sammen.

 

Vet du hvilke hastigheter de hadde på prosjektilene, de som skjøt rådyr og fikk stygge slakt? Brukte de fabrikkladd LeverEvolution eller hjemmeladd ?

Link to comment
Share on other sites

Jeg er skuffet over Hornady sin FTX-kule. Jeg mener at en riflekule burde tåle en så moderat hastighet som bøyleriflene i klassiske kaliber leverer.

Selve ideen med FTX-kula er at man kan bruke spisse kuler i rørmagasin og samtidig legge inn en "Boat tail" som igjen reduserer slippstrømmen bak kula vesentlig. Dette til sammen gir en høyere BC (Ballistic Coefficient) hvor gevinsten er flatere kulebane, noe som er gunstig for lengere hold. Nå har jeg både en Marlin GS i 45-70 Govt. og en Winchester mod.94 i 30-30Win. som burde ha nytten av slike kuler. Her har jeg kommet til min egen enkle konklusjon: Presisjonen ut til 100 meter åpner for samlinger 5 - 6 cm. Deretter sprer samlingene seg ytterligere etter 100 meter. En flatere kulebane går opp i vinninga p.g.a. dårligere presisjon. Jeg skyter med åpne sikter (diopter). Under jakt i ymse lys og kontraster - vinkler som dyret har setter en 100 meters grense for min del. Så lenge jeg har 100 meter som lengste langhold har jeg ingen praktiske problemer med kulebanen, verken med 30-30Win. eller 45-70Govt. Derfor finnes det bedre kuler enn Hornady FTX, tror jeg.

Men jeg ser poenget for de som vil skyte "langhold" med bøylerifler eks.CAS skyting, da snakker vi heller ikke om jakt. Og innen jakt, en god skytter med kikkertsikte og mulig hold til 150 meter.

normal_160gr_FTX.JPG

Fra venstre: #1: Patron 170 grain Sierra. #2: 170 grain Sierra kule. #3: 150 grain Core Lokt, Remington. #4: 170 grain Core Lokt, Remington. #5: 160 grain Hornady FTX kule. #6: Patron 160 grain FTX.

Ser vi på samtlige kuler langs krymperillene så ser vi at 160 grain FTX-kula stikker dypere ned i hylsa. Hodgdon har jo laget et eget krutt til denne kula, hva dette kruttet kan trylle frem som ikke svensk eller finsk krutt gjør kan en jo lure på? En ser også at Hodgdon sin ladetabell holder maks ladningen for 160 gr.FTX og ordinær 170 grain kule er forskjellig, lavere på FTX og med høyere CUP-trykk. Det er mulig at FTX-kulas plass i hylsevolumet spiller inn?

Jeg har som tidligere nevnt ikke skutt rådyr med FTX-kula, men derimot med Remington Core Lokt i 150 og 170 grain. Med tanke på kjøttødeleggelser har det vært både og, men greit nok for min del.

Det jeg i det siste har skodd meg for er 170 grain Sierra i v/0 = 644m/s. Her bruker jeg Norma 201 og Hodgdon H-335 og deres tabeller. Kulebanen spiller ingen rolle fra 30 - 100 meter, jeg trenger ikke en høyere BC og en mulig dårligere kule. Jeg har aldri funnet kulene jeg har skutt rådyr med, de går jo tvers igjennom.

Jeg kommer heller ikke til å bruke FTX i 45-70Govt. Her må jeg i så fall avsette noen hylser i kortere lengder for at C.O.L. skal passe til mekanismen som løfter patronen opp til kammeret.

Det er mulig andre som har praktisk erfaring med FTX-kuler som jeg ikke har skjønt? Fint om de også kunne slenge inn en kommentar? :D

Link to comment
Share on other sites

Kan som sagt prøve meg på andre .30 kuler, men er skeptisk til ekspansjonen i slike lave hastigheter som 30-30 gir.

Forbaska at denne kula splintrer så lett som du har erfart, var sikker på at letingen etter fix ferdig jaktkule nå var over :roll:

 

Skal prøve å få tid til å få testa denne kula på ulike hold, så ser vi om mine erfaringer matcher dine Vaquero :wink:

Link to comment
Share on other sites

Ja skepsisen vokser mht prestandaen til FTX'n....spørs om denne kun havner i rovvilt-kategorien i stedet..

 

Var en tur bortom i bua og prøvemålte noen SST kuler i samme vektklasse. Målte opp max patronlengde med denne kula, alså i bommene, og fikk 70,7mm.

På FTX kulene satte eg patronlengda til 64,6mm (1,5mm friflukt), med SST og samme friflukt ville eg da få 69,2mm.

Patronlengde-forskjellen blir da totalt på 4,6mm.

 

Gadd ikke lade en patron for å teste i rifla (får se til helgen), men antar at pga patronlengden som blir lengre, så vil denne måtte lades direkte i kammer og ikke via ladeport.

Link to comment
Share on other sites

Hvis du tenker på å lade et skudd i kammeret og et i magasinet så kan jo Lapua Mega 150 grain være et alternativ. En må ikke ha superkuler til alt som skal felles? Lapua Mega har en grei konstruksjon hvis vi snakker lave hastigheter, jeg ser for meg denne kula et stev over 600 m/s ++++max. 650m/s.?

Siden jeg samler litt på kuler også så hadde jeg en Mega i 150 grain i "arkivet". Jeg fikk maks patronlengde på 67,52mm. Deretter satte jeg kula i ei hylse til C.O.L. 66,0mm. Dette var for langt til at den ville vippe opp i kammeret. Jeg satte den ned til C.O.L. 65,30mm. (2,22mm. friflukt) Det går nok med 65,50mm. også, men blir nok marginal plass for å mate fra rørmagasinet og opp til kammeret. Mega 150grn. stikker ikke dypere ned i hylsa enn andre 150grn. kuler. Kunne vært morsomt å prøvd :roll:

Link to comment
Share on other sites

Nei superkuler trengs ikke, i hvert fall på den avstanden eg har tenkt å bruke rifla på :wink: Men har SST og Accubond kuler liggende, så da prøver eg med SST denne gangen. Desse holder greit sammen, men ekspansjonen i 30-30 hastigheter må testes.

 

SST kula har kortere bæreflate enn FTX, og stikker litt kortere ned i hylsa ved gitt patronlengde. Ladet opp noen patroner med denne kula og valgte igjen N140 og 30 grains som utgangspunkt, regner med at den får lavere hastighet enn FTX pga det overnevnte, men starter forsiktig anyway.

 

Max lengde på denne var som sagt 70,7mm, satte den med 1 mm friflukt (69,7mm). Da er hylsemunningen rett over krymperilla.

Som du har erfart så vil ikke en patron som er såpass lang passe gjennom magasinet og må mates direkte, men det skal eg kunne klare å leve med i jaktsammenheng på rådyr.

 

Bilder kommer.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...