Jump to content

Mini 14 Gas Block


-Andreas-

Recommended Posts

Dette besvarer kanskje ikke direkte spørmålet ditt, men:

Mini-14 er vel noe av det mest robuste som er laget når det kommer til veksling. Altså, med all normal ammunisjon så skal det ikke være problemer med veksling med den. Hvis det likevel er det, så er det fordi det er noe feil et sted. Det kan være så enkelt som at gass-bushingen er 'grodd' igjen med dritt og kruttslam. Jeg vil anbefale å demontere glassblokka, og så sjekke den lille bushingen som ligger mellom blokka og pipa.hvis hullet i denne er gjengrodd så må det åpnes igjen. Det går også an å kjøpe andre bushings til original gassblokk, men ofte er disse trangere enn den originale.

Problemet kan selvfølgelig også løses med en justerbar gassblokk, og da kan du også fin-tune slik at vekslingen ikke blir for hard.

Accu-trut er vel laget for å passe sammen med original gassblokk (både for gammelt rett løp, og for nytt med 'tapering'). Justerbare gassblokker vet jeg ikke om vil passe sammen med accu-strut.

Link to comment
Share on other sites

Produsenten fraråder å skru på gassblokken uten riktig kunnskap og momentnøkkel. Ville sendt den inn til service som kan skru på mini14.

 

Jeg har hatt gassblokka av og på Rugeren min flere ganger, og det er i grunnen bare å skru til med "fornuftig" moment, og se til at det er omtrent lik glippe på hver side mellom øvre og nedre del av gassblokka. Plasseringen på løpet gir seg selv ut ifra hvor bushingen må sitte.

Link to comment
Share on other sites

Du forteller ikke om dette er ei ny rifle eller ei eldre rifle som har startet å streike.

Tar en råsjangs og tipper dette er ei av de nyere riflene hvor kvalitetskontrollen har vært "mini"mal.

 

Har selv en av disse som ble kjøpt hos interarms i fjor.

Var bare tull, og matefeil på ca hvert 5. Skudd. Fikk beskjed om å sende den til våpen-søilen, som er importøren i Norge.

 

De polerte innsiden av kassen og sluttsykket. Og etter dette har den ikke hatt en eneste "klikk".

Kan nevne at jeg benyttet meg av deres tilbud om avtrekkerjobb i samme slengen. Blir som en ny rifle etter det.

 

Stor skryt til søilen som ordnet opp uten noe stress.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...