Jump to content

semi wadcutter med kulemater, oppsett, tips.


aps

Recommended Posts

Har sett meg litt lei på hette-setter funksjonen til min XL650 i 38spl og at man i praksis må dunke og seate 2-3 ganger for å få det til å være 100% at det smeller hver gang i tuna revolver. Første seating setter federal hetten veldig lett og fint, men bare til -0,10mm uansett hvor hardt du dytter, men etter 2-3 gode dunk til havner man på -0.18 +-0.2 Og alt er bra, det er tidkrevende, og kjedelig.

 

XL650 expandern lager jo også bare en liten flare, den expander ikke hylsa rett nedover ala det 1050, lyman M die, mrbulletfeeder powderdie osv gjør. og marginal forskjell i hylselengden og andre faktorer som litt forskjell i blykulene gjør jo at man fort får litt for lite utvidelse av munnen, og man må knote kula på plass, potensiale for å få den litt skeivt er jo også der. Da redding sine diesett ikke liker seating under hylsekant, ei heller dillon osv har jeg brukt lee hittil. men lee sin kulesetter er litt var for belling av hylsemunn for å ta bly, og kan fort "hakke" litt. Dillon sin f.eks. har jo en utmerket formet trakt og minimalt problem.

 

Løsningen? skulle handle litt krutt og hetter i går, men jammen fulgte det med en dillon super 1050 også i 38spl..

 

Fordeler med 1050 er at man kan justere settedybden av hetter siden den gjør det på downstroke, og det er en justeringskrue som styrer alt. Den swager/expander hylsene loddrett ved å dra ut hele hylsa dvs kula slipper "presse ut hylsa" og risikoen for at kula blir mindre og presisjonen blir borte blir mindre.

 

Er også lei av å ta på bly, og tullet med å prøve få kula 100% rett når du setter kula med hansker, så tok med en mini mr bulletfeeder også, for å se hvordan den ville oppføre seg, før jeg evnt dytter på en automatisk mater på den.

 

Oppsettet av 1050en er minimalt av problemer i seg selv, men blykulene i seg eslv har relativt stor i diameter, og for flat base til å kunne settes i kulemater dien automatisk, fettet og avviket blykuler fort har gjorde at vinkelen for kulene bare ble ca 2-3 grader for å kunne seates. For å gi de en liten trakt for å komme i gang tok jeg XL650 kruttdien og gav alle en marginal utvidelse helt i starten, før den generelle vinkelrette utvidelsen som er gitt av 1050 swagern tar over. Dette fungerte utmerket. Problem 2 var jo da lee dia som forventer at hylsa har ca 0 utvidelse, løsningen ble å ta av ca 2-3mm på seater dien til dillon, samt å snu stempelet, ta av noen mm i bunn på stempel, og lage en kon så seatern kan komme seg ned i hylsa uten å ta borti hylsekanten. Fordelen med oppsettet er at blyet nesten ikke presses og sjangsen for at trang hylse kalibrer ned kula er borte.

 

Sitter en factory crimp lee til slutt, med stempelet skrudd ut, kjøres bare igjennom ringbasen i bunn, resultatet er en 38spl lswc patron som ligger i maks toleranse, men likevdel går fint i alle mine 38spl tønner.

 

Hettene med 1050en sitter nå på -0.20mm med avvik på +- 0.02mm ca alle sammen og smeller hver gang, og det går mye raskere.

Kulene sitter med ca +-0 0.04mm avvik på rask sjekk

 

Alt i alt tok det ca 5 min å skru sammen 1050en og 5 timer å få jusert alt annet perfekt.

 

DSC_0382.JPG

 

normal_DSC_0383.JPG

 

Liten video av alt i aksjon til slutt.

 

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Når du handler super 1050 (iaf hos nordby gunshop) følger hylsemater, materhjul, konvsett, diesett og alt med.

 

I tilegg kom

mini mrbulletfeeder, ca 1200

Lee FC dien er gratis(evnt ca 150 kroner?).. siden jeg har ca 5-6 diesett i 38spl

 

metallarbeidet og tilpassing av dier, gratis med ting som ligger rundt på rommet, jeg orket ikke ta tur på verkstedet, så spente bare opp i 18V drill som dreiebenk, og brukte 18V vinkelsliper med flapdisk mot den, så fil og sandpapir og til slutt poleringsrunde.

 

all in all mellom 18 og 19k.

 

Heldigvis er verditapet relativt beskjedent på dillon, så det binder strengtatt bare kapital, og si worst case 10-20% verditap på kort sikt, og evnt mindre på lang.

Link to comment
Share on other sites

  • 9 months later...

Mini update, V2 kan man si, dreid litt av bunnen av expander die for lettere seating av kula dypt, hornady oneshot i dropper die og i mini mrbulletfeeder hver andre fylling av rør. Får nå mye dypere seating, alle er 100% rette, kan indexere og lade raskere, må ikke vente på at de dropper på samme måten.

 

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...