Jump to content

Inviterer til rypemiddag


Tryta

Recommended Posts

Ja desverre ingen av dere på forumet.... Kanskje en gang :D . Nei, jeg skal invitere et vennegjeng på rypemiddag og har i den sammenheng et par spørsmål. Jeg er ute etter å lage en skikkelig god viltsaus. Har laget en del forskjellig før og vært godt fornøyd, men tar gjerne imot tips. Forslag til vin er også kjærkomment. Jeg har hele frosne ryper, så jeg har nok av skråg, lår, hjerter og innmat. Har tenkt å lage rypebrystene på vannbad metoden (stekeposer og 60 graders vann). Noen sm har gjort dette før (kom med tips)?

Link to comment
Share on other sites

Mye bra der, men tror jeg skal prøve sausen som Sako la ut i posten om orrfugl. Den så veldig god ut. Har egentlig aldri prøvd å ha med lever i sausen. Hvor mye bruker man? Hvordan smak får sausen av dette? Det blir ikke litt vel stramt?

Link to comment
Share on other sites

Eg pleier å skjære ut brystfiletene, og legge til sides sammen med lår, vinger og hals.

 

Så tar eg restene av skroget, krås, lever og hjerte og surrer godt i margarin på steikepanne ( eller jerngryte ). Så tar eg og heller over vann, etter eg har bruna dette ein del. Så lar eg det stå å surre i ca 10 minutter, og tilsetter gjerne litt salt, kanskje 2 ts... Kutt gjerne opp innmaten og del gjerne skroget opp litt med ei saks, sånn at det ikkje er så store deler.

 

Så siler eg av krafta og slenger panna på komfyren igjen. Bruner ein god klatt margarin, og venter til den er kastanje brun. Så tar du ca 1,5 dl med hvetemel, og bruner lett i panna. Visp det godt sammen, og pass på at melet ikkje blei meir enn lysebrunt.. Det skal ikkje svi såpass, som når ein lager ein tradisjonell brun saus.

 

Så kjøler du av panna ca 10 minutter, og så begynner du å vispe inn krafta. Visp inn såpass at det er ein skikkelig tjukk graut, før du sett panna på varme igjen. Så varmer du opp, medan du tilsett resten av krafta. Ta og la den bli passelig tjukk, og hell gjerne på litt vann etterkvart som den koker opp, hvis du er tom for kraft.

Så tilsett du salt og pepper etter ønske, og lar sausen koke ein halv time. Så kan du tilsette 8-10 sneier med gudbrandals ost, 2-3 ss med ripsgele eller tyttebær syltetøy. Vær obs på at hjemmelaga syltetøy ikkje alltid er så søtt som den kjøpe sylta, så du kan ta litt ekstra dersom du vil.

 

Så tar du og visper inn 3 dl kremfløte og 3 dl sæter rømme ca 5 minutt før servering.

 

Og voila, så har du ein fin saus. Sausen eg pleier å lager, er ganke tjukk, og ein liten anelse med sur/søt smak. Og med rype kraft, så kan du nesten ikkje ødelegge sausen. Det er etter mi meining den beste vilt typen du kan få.

 

Lykke til. :D

Link to comment
Share on other sites

Nok til 4 persjoner:

 

Bryst av 4 ryper

 

Kantarellstuing

 

Brokkoli

 

Rosenkål

 

Mandelpotet

 

Rypesaus, laget av kraft kokt på rypeskrog

 

Rognebærgele eller Tyttebær

 

 

 

Anbefaler følgende drikke:

 

Akevitt, Gammel reserve

 

Rødvin, Esporão 2001 , fra Portugal

 

 

 

Tilberedning:

 

Flå rypene og skjær ut bryststykkene. Brun løk, skrog og hjerter i en gryte sammen med godt smør. Slå i vann (ca 3 dl pr. skrog) la koke en liten stund. Sil av kraften. Denne skal brukes i sausen. Lag jevning av 1 ss mjøl og 1 ss smør som brunes i en gryte. Tilsett rypekraft til riktig konsistens. (Viktig å røre godt) Hjertene finhakkes og tilsettes sausen. Sammen med 2 skiver brun ost. Smaksett med viltkrydder, einebær, salt og pepper.

 

Rens kantareller, brunes i gryte sammen med smør, tilsett crème fraîche.

 

Grønnsaker kokes.

 

Begynn å stek rypebrystene når gjestene har kommet, de stekes 3 min. på hver side i en god og varm panne. Godt med smør. Litt pepper og salt. Lykke til !

 

 

 

Til dessert anbefales varme multer med is.

 

Vel bekome!

 

 

Hilsen Lars Erik

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...