Jump to content

Prøveskyte rifle i Oslo


vikendensniken

Recommended Posts

Valgets kvaler.. Jeg tok jegerprøven for ca 25 år siden, men har ikke skutt med rifle siden da. Til høsten har jeg mulighet til å jakte hjort hjemme på vestlandet. Men først må jeg kjøpe meg rifle, og ikke minst øve en god del, her i Oslo.

 

Har sett på Sauer rifler, og de jeg har lyst på koster jo et par månedslønner! Men er åpen for andre merker også, jeg har jo ikke peiling. Før jeg kjøper noe som helst må jeg prøveskyte litt, og jeg trenger også tips og råd.

 

- Noen som har lyst til å gi noen tips til en stakkars nybegynner?

Link to comment
Share on other sites

Hva er budsjettet ditt?

Hva er behovet?

Har du begrensende faktorer?

 

Ettersom det synes som du ønsker å holde kostnadene nede, gir kalibervalget seg mer eller mindre selv; velg en av de tre store (6,5x55, .308, eller .30-06). Samtlige holder storviltkravet, og de er de mest benyttede kalibrene i Norge til storviltjakt, hvilket gjør at ammunisjonsprisen ikke blir så gæren.

 

Budsjett burde være åpenbart; hvor mye er du villig til å bruke?

Behov; her tenker jeg på om du har behov for en rifle som er lettest mulig, eller om du godt kan bære en kilo eller to ekstra.

Begrensende faktorer: her tenker jeg på om du har fysiske utfordringer mht. f.eks. omlading, eller om du er linksskytter.

 

Dersom du ikke på død og liv må ha nytt, finner man mange bra pakker på Finn.no. Følgende søk søker på rifle i relevant kategori i Oslo og Akershus, og gir femti treff. Ikke alle er relevante, men her er noen forslag:

 

-Mauser M98 (.30-06) med kikkertsikte og jaktstokk - http://www.finn.no/finn/torget/annonse? ... e=54629947

-Winchester 777 (.308) med rødpunktsikte, gjenget for demper - http://www.finn.no/finn/torget/annonse? ... e=53391700

Link to comment
Share on other sites

25 år siden og du har ikke peiling men allerede blinket Sauer rifler? Antar budsjettet er romslig da. For et par månedslønner kan du få mye fint, men noe annet er om du trenger det. Siden du ber om råd og uten at det skal være fasiten for deg, så er det faktisk mange på vestlandet som jakter med m98. Kjøpt som allerede ombygd til jaktmauser. Atter andre begynte med m98k og har modifisert, andre har kjøpt av de mange lavtilbuds jaktrifle merker. Som erfarne jegere, finner du de i en helt annen klasse hva innkjøp angår, erfaringen vart utslagsgivende for valg av rifle. Ja heller ikke det er helt sant, mange har oppgradert m98 noe fantastisk til jaktrifler som ikke står tilbake for noe.

Start moderat velg konvensjonell rifle (a la m98), det er utrolig mye veldig bra lite brukt å velge mellom.

Når erfaringen har sagt deg hva du skal ha, blir det hele mer i overenstemmelse med behov og hva du synes det skal være. Studer litt våpnene du er interessert i, sammenlign. Ikke la deg lure av trender. Ta med i betraktningen at bestemmelser om krav til kuler kan bli endret om litt, med fare for at valget du nå gjør medfører at du havner på feil side. Våpen koster penger, mye penger. Feil og ufornuftige valg - enda mer penger. Bare så du vet det, Optik sparer man ikke på.

Link to comment
Share on other sites

Takk for svar razummy og raloe :)

 

Budsjett: 30-40.000 totalt (men da bør det være noe jeg kan ha resten av livet, så kanskje legger jeg meg lavere ved første rifle).

 

Behov: Lyssterk kikkert med rødpunkt, et nøyaktig og pålitelig våpen. Vil ha demper, og det frister med tofot. Mener å huske at fatter har 308 og 30-06 så da blir det nok en av disse. Ikke links.

 

Begrensende faktorer: Ingen som jeg vet om. Trenger ikke et spesielt lett våpen. Men er 1.92 høy, så de riflene jeg har holdt i har virket små.. Så helst med justerbar kinnholder og mulighet for lengre skjefte.

 

Enig med dere angående konvensjonelt - jeg vil ha en vanlig boltrifle og ikke noe fiksfakserier.

 

Får ta turen opp til Løvenskjoldbanen da, og snakke med litt folk. Eller blir folk bare irritert om det kommer en nybegynner opp og begynner å mase om tips og råd der? :)

Link to comment
Share on other sites

Gå i mange butikker og kjenn på mange rifler; finn den som gir deg godfølelsen. Med det budsjettet kan du kjøpe utstyr i toppklasse. Inntil du vet nøyaktig hva du vil ha, og hva du liker, kan det være lurt å kjøpe noe billig brukt først, for så å plukke det som passer deg perfekt.

Link to comment
Share on other sites

Jeg var i samme situasjon som deg.

Kjøpte en billig 308 med demper for å se om storviltjakt var noe for meg. Har nå kvittet meg med den og er i ferd med å kjøpe drømmerifla.

Jeg ville gått for en brukt 308 med demper av kjent merke (selv om jeg har havnet borti 30-06). Ta det de sier i butikken med en klype salt. De vil selge deg det de har på lager og alt annet er dårlig.

 

Etterhvert som du får erfaring selv, vet du hva du skal høre på og hva som er relevant for deg.

Det er heller ikke sikkert at det "gamlekara" sier er verken riktig eller relevant for deg.

Link to comment
Share on other sites

Mauser M12

http://www.jaktogfriluft.no/display.asp ... odid=27425" target="_blank

i .308

Da kan du skifte tennål selv.

Hvis du leter så kanskje det finnes en riflepakke.

Hvis den ikke skulle passe er den lett å selge på finn.no

Jeg mistenker at denne er midt i blinken for deg og holder i 30 år.

 

Savage

Prisgunstig riflepakke til du finner det du skal ha.

Så rimelig at du kan beholde den som reserverifle.

http://www.jaktdepotet.no/display.aspx? ... rodid=6123

 

 

Mvh

Jim114

Link to comment
Share on other sites

Skifte tennål ???? Ville i hvert fall ikke kjøpt ei rifle som har så dårlig tennål at den må skiftes. Har skutt adskillge skudd og jaktet i over 25 år, aldri skiftet ei tennål.

 

Som andre har sagt over, det fins mye greit og rimelig utstyr. Legg mer penger i kikkertsikte og håndkikkert enn i rifla. Hvis du kjøper ei forholdsvis rimelig men god rifle kan du alltids oppgradere den med ny stokk, eller andre detaljer etter hvert. Eller bytte hele rifla.

Ei rifle som er pusset og stelt skal vare i generasjoner. En av de jeg bruker mest er fra 1976, ingen feil ved den. Stål er et holdbart materiale, så lenge du ikke lar det ruste.

 

På denne tiden av året ligger det mye på Finn, og her på kammeret.

 

Når det gjelder kaliber/patron er det flere religioner ute og går. Har aldri eid en 308 Winchester selv, men har ingen problem med å anbefale det. Overkommelig rekyl, mye bra ammo å få tak i. Mange kapper også av på løpet på rifla, og av de tre mest vanlige er 308 Win den som er mest egnet til dette.

 

Mange fabrikat som er bra, selv bruker jeg Ruger. Du får en ny for 8000,- og en brukt for 4000,- Ruger er å sammenligne med en nybygget Mauser, Kontrollert mating, trepunkts sikring. De leveres med kikkertringer i stål etter eget ønske, og har innfesting direkte i låskassa, en av de mest solide måtene å feste en kikkert på.

Våpensøilen i Bergen skaffer det du vil ha, kun en telefon eller en mail unna.

Link to comment
Share on other sites

  • 3 months later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...