Jump to content

GUIDE: legge inn eiendomsgrenser Garmin


Danielbp

Recommended Posts

Fant ingen fornuftig plass og poste dette, så Admin får flytte hvis det ble feil :)

 

Hei, har funnet min egen måte og legge inn eiendommer på min gps, og tenkte og dele dette med dere. hvis noen har en bedre måte og gjøre det på kan dere komme med inspill :)

 

Det første jeg gjør er og åpne Basecamp og nettleser: http://gardskart.skogoglandskap.no/" target="_blank" target="_blank" target="_blank" target="_blank

 

1: Deretter søker jeg på eiendom, for så og finne koordinatene på de ulike eiendommene

i3w9au.png

 

2: gå inn på rediger -> alternativer -> mål for og endre koordinat / rutenett til UTM

2zs7f9d.png

 

3: lag nytt veipunkt -> trykk på "skog"

fnyck6.png

 

4: her kopierer jeg inn koordinatene fra gardskart.no på "posisjon" veipunktet flytter seg selv automatisk når man endrer koordinatene på det, derfor er det ikke nøye hvor du trykker på kartet for og lage nytt veipunkt

qxqjvs.png

 

5: deretter endrer jeg symbol på veipunkt for å lettere treffe når grensen skal tegnes opp.

6f8ids.png

 

6: da blir det seende slik ut, alle kantene på eks eiendom vises som punkt nå

30cyj2h.png

 

7: deretter trykker jeg på nytt spor og tegner inn spor mellom hjørnene på eiendommen

apiwzn.png

 

8/9: når dette er gjort trykker jeg på sporet ( avmerket ) og endrer navn og farge etc

wkllid.png

15zmsqt.png

 

10: deretter merker jeg veipunktene jeg har laget og sletter disse ( merk, høyreklikk, slett)

2rd82dx.png

 

11: til slutt lager jeg ett veipunkt som forklarer hvem sin eiendom jeg har laget grensene på

653j7p.png

 

12: nå er det på tide og legge dette inn på GPS, koble til gps og send til gps

33lmn8w.png

 

13: når overføringen er ferdig må du slå på gps ( i mitt tilfelle astro 320 ) . gå inn på menyen, sporstyring, finn sporet ( som i mitt tilfelle heter "eksempel eiendom" ) , trykk på sporet og trykk på vis i kart

 

Håper dette var forklarende nok ( har prøvd så godt jeg kunnet og lage det skuddsikkert ), har brukt ei stund på og finne ut av dette siden jeg ikke fant noe "guide" på dette :)

Link to comment
Share on other sites

Dette var gull!!

 

Har fått tilgang på et terreng, men har ikke hatt et oversiktlig kart. Har derfor kviet meg litt for å jakte i området. Er vanskelig å tolke utifra gårdskart.no når en er ute i feltet.

 

Fungerer det bra i praksis? Hvilken Garmin bruker du, og er det samme fremgangsmåte å legge inn koordinater på alle garmin modeller tro?

Link to comment
Share on other sites

Tror det vil fungere på andre modeller også. Uten at jeg er sikker på det. Så lenge man bruker basecamp så bør det ikke være et problem og legge det inn i andre gps'er iom det bare er ett spor man legger inn :)

 

Jeg bruker Garmin astro 320, har ikke prøvd det i praksis, men har lagt det inn på gps og det ser veldig bra ut :)

Link to comment
Share on other sites

  • 4 months later...
  • 1 year later...

Hei. Vil friske opp denne litt. Trur jeg har funnet noe som er enda enklere. Man legger opp en rute på lommekjent.no der terrenggrensene går, laster de ned og imorterer det i basecamp. Så er det bare og overføre det til Astro;n. Mulig du må gjøre om fila fra DNX til TNS men det gjør du i basecamp. Så må man gjøre den prosessen trådstarter forklarer nederst med innstillinger på Astro.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...