Jump to content

Bra oppsett? (Optikk)


lilleulv

Recommended Posts

Hei!

 

Jr skal ha seg rifle nå, han er 14 år. Han skyter links og kan ikke bruke mine våpen. Blir Tikka T3. Så er jeg i tenkeboksen på siktemidler. Det blir rev og blink i første omgang, etterhver hjort og rådyr når han blir 16. Selv så har jeg Zeiss 3-12x56. Med demper og laminatstokk så er det en fin post-rifle, men blir litt tung i hjortelia og på reinsjakt. Kort fortalt så vil jeg at rifla til jr skal bli mest mulig allround, og at vi beholder lav vekt på våpenet.

 

Tenkte derfor to sikter, 8x56 og 1,5-6x42 med hurtigmontasjer. Har god tid og vil handle brukte, europeiske sikter. Demper muligens Hausken jd 151. Hva tror folket om dette?

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Vil vel heller kalle dette et supert oppsett for junior.

Synes han er heldig, som har en far som har interesse og mulighet til å skaffe han slik redskap.

 

Hvis ikke skumringsegenskapene til 1,5-6x42 siktet er viktig. Så kan en Leupold 1,75-6x33 el 2-7x33 være et fint alternativ. De er korte og hendige synes jeg. Spesielt 2-7x33 European varianten med tysk #4 retikkel er veldig "raskt på målet".

Men en europeisk 1,5-6x42 er vesentlig bedre hvis det skal også skal brukes i litt dårlig lys, morgen og kveld.

 

Liker tanken med to sikter med forskjellig bruksområde i hurtigmontasjer. Sjøl om det må innrømmes at jeg jakter mest med en "kompromisskikkert", en 2,5-10x42.

Link to comment
Share on other sites

Har en sånn Leupold selv, på en kombi. Enig at den er lett og hendig. Etter å ha lest litt, så virker det som at det er få sikter som slår fast 8x56 på skumringsegenskap. Og når jeg tenker meg om så har jeg aldri skutt storvilt med forstørrelse høyere enn 8x. Det er heller omvendt, at jeg kunne ha tenkt meg lavest mulig forstørrelse noen ganger. Og det er her 1.5-6x42 kommer inn i bildet. Tenker at med riktig modell så vil det holde også til vanlig kveldsjakt, hvor man tar kvelden når det blir ordentlig mørkt. Det skal renne litt vann i elva før han får løsne skudd på hjort i måneskinn.

Link to comment
Share on other sites

Har en 1,5-6x42 Kahles Heila C, den holder absolutt til kveldsjakt og tidlige morgentimer i mørk og tett skog.

Satt på rådyrpost på kvelden med denne. Husker jeg tenkte at det var helt greit å skyte, men at jeg ikke hadde noen sjangs til å finne dyret etterpå uten lommelykt.

 

8x56 Zeiss har jeg på pipa jeg bruker til revejakt, ikke brukt den så mye enda men det ser bra ut.

Det er også den pipa jeg bruker mest til blinkskyting. Fungerer greit, selv om jeg nok kunne tenkt meg høyere forstørrelse og tynnere kors.

Satte også på en Sonic 35, kappa det jeg kunne (308W) da denne aldri blir brukt uten demper. Demperen er billig og jeg kan skyte uten hørselvern hvis jeg vil, da er målet nådd. Virker veldig fin den demperen du har tenkt på, jeg liker ikke når de blir for store.

 

Tenker at revejakt nattestid må være utmerket trening for seinere hjortejakt. Samtidig som det er sinnsykt spennende. Da er det jo greit å bli godt kjent med 8x56 siktet.

 

Mener det er mye bedre å gå for det oppsettet du har tenkt, enn å satse på et allroundsikte typ 2,5-10x50. Det er å blir et kompromiss. Samtidig som det er gunstig å ha to sikter som rifla er innskutt med om uhellet skulle være ute.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...