Jonsol Posted October 8, 2008 Share Posted October 8, 2008 Har nå 2 rensede elghjerter klar til videre foredling/bruk. (okse og kalvehjerte) Så er spm, noen som har noen velykkede oppskrifter å anbefale? Skal ikke røyke eller speke de denne gangen, det er prøvd med hell mange ganger, men andre forslag mottas med stor iver og takk! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Dagl Posted October 8, 2008 Share Posted October 8, 2008 - Skjær løvtynne skiver, stek på sterk varme. Avkjøl, server som snacks med rømme-dip. - Mal opp til "hjertekaker". Karbonader med spesiell smak, meget gode (etter min smak...) - Fyll det med "stuffing", krydder etc. Knyt sammen som stek, og stek den også som en stek. Serveres varm som vanlig elgstek, eller kan skjæres i skiver og ha på brød. Sistnevnte har jeg ikke forsøkt selv (av den grunn har jeg ikke oppskrift på passende "stuffing"), men tipseren forsikret meg om at det var snadder. Lykke til! mvh Dagl Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
TikkaReven Posted October 8, 2008 Share Posted October 8, 2008 Stek hjerte på skuddstedet! Har aldri prøvd det selv, men har stekt noen ryper på rypejakt. lag et bål, og varm opp ei steinhelle, og stek! Ha med litt salt, og skjær det opp i skiver, som man legger på brødskiva! Smaker fantastisk! Ingenting er som nyskutt vilt på fjellet.. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Erikr Posted October 8, 2008 Share Posted October 8, 2008 Elghjerte i panna på bålet i skogen er uslåelig! har gjerne på litt Natvigs eller annen krydderblaning på.. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Abs Posted October 8, 2008 Share Posted October 8, 2008 - Fyll det med "stuffing", krydder etc. Knyt sammen som stek, og stek den også som en stek. Serveres varm som vanlig elgstek, eller kan skjæres i skiver og ha på brød. Sistnevnte har jeg ikke forsøkt selv (av den grunn har jeg ikke oppskrift på passende "stuffing"), men tipseren forsikret meg om at det var snadder. Lykke til! mvh Dagl Noen som har oppskrift på stuffing? har et hjerte ligganes men har alltid pleid og bare steike det. Kunne vært greit å få prøvd ut noe nytt.. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
VestlandsJeger Posted October 8, 2008 Share Posted October 8, 2008 Det her gjer eg med hjortehjerte, men funka sikkert på samme måten; Keep It Simple Stupid: Skjer opp i strimlar. Brune det i lag med sopp, løk og anna godt. Slå gjerne over ein boks med fløyte og la det surre i den. Server med det du vil. Et! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
MrMju Posted October 9, 2008 Share Posted October 9, 2008 Med Hjorta hjerta, så har me kokt da i vatn med mykkje salt. 1-2timar.Så kjølt da ned, og ete da som snacks,eller på brød. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Dagl Posted October 9, 2008 Share Posted October 9, 2008 Noen som har oppskrift på stuffing? har et hjerte ligganes men har alltid pleid og bare steike det. Kunne vært greit å få prøvd ut noe nytt.. Som nevnt har jeg ikke nøyaktig oppskrift. Men, jeg kan hjelpe deg med noen idèer. Begynn med noe "fyll". Mange bruker loff-smuler. Selv ville jeg gått for kokt ris. Ha dette i en bolle, og tilsett diverse smaks-forsterkere. Jeg ville forsøkt med: Sopp(helst kantarell eller annen smaksrik skogs-sopp) Løk Mais Det krydder man ønsker (salt, pepper, viltkrydder.....) Ha i litt væske, slik at det blir en deig av alt sammen. Væske kan være kraft, fløte, melk, vann...... Det er bare tanker rundt emnet, og ikke noen fasit. Tror man må forsøke seg litt fram her, men det er for å gi en idè. Mvh Dagl PS: synes forøvrig oppskriften til VestlandsJeger hørtes veldig god (og enkel) ut. Den skal nok prøves en gang... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Abs Posted October 13, 2008 Share Posted October 13, 2008 Noen som har oppskrift på stuffing? har et hjerte ligganes men har alltid pleid og bare steike det. Kunne vært greit å få prøvd ut noe nytt.. Som nevnt har jeg ikke nøyaktig oppskrift. Men, jeg kan hjelpe deg med noen idèer. Begynn med noe "fyll". Mange bruker loff-smuler. Selv ville jeg gått for kokt ris. Ha dette i en bolle, og tilsett diverse smaks-forsterkere. Jeg ville forsøkt med: Sopp(helst kantarell eller annen smaksrik skogs-sopp) Løk Mais Det krydder man ønsker (salt, pepper, viltkrydder.....) Ha i litt væske, slik at det blir en deig av alt sammen. Væske kan være kraft, fløte, melk, vann...... Det er bare tanker rundt emnet, og ikke noen fasit. Tror man må forsøke seg litt fram her, men det er for å gi en idè. Mvh Dagl PS: synes forøvrig oppskriften til VestlandsJeger hørtes veldig god (og enkel) ut. Den skal nok prøves en gang... Tok litt tid før jeg oppdaga at noen hadde svart på spørsmålet mitt men men høres jo bra ut det du foreslår. Får prøve meg frem har forresten pleid å gjøre noe lignende vestlandsjeger med stort hell..det bør prøves Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Stuttfeiten Posted October 13, 2008 Share Posted October 13, 2008 Skjæres i forholdsvis tynne skiver. gjennomstekes i meierismør. Bruk stekesjyen til saus. Sausen lages ca så, stekesjy + en kladd smør, litt hvetemel, stekes til det får en lett brunfarge, spes ut med fløte til passende tykelse og puttre på svak varme intill melsmaken er borte. Litt sopp gjør seg, pepperriske er forsåvet best vis en har tilgang til det. Noen einebær er jo heller ikke feil. Imidlertid synes jeg ikke en skal krydre hjerte for hardt da det er en fin kraftig smak i kjøttet som det er. Serveres med poteter Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts