Jump to content

Lav ES!


605

Recommended Posts

Hadde vært artig å høre hva kammerfolket har til triks får å få skremt ned es fra 8-9 til 3-4. eg har lest meg grønn her inne, uten å komme så veldig mye lengere.. Så hvis noen her inne har noen gode tips å gi meg, ville d ha letta den psykiske byrden d e å plages med nåkka ;)

 

Rifle: Remington 700

Kaliber : 300 win mag

Hylse : federal

Kule : 220 scenar og 208 Amax

Krutt : N160 (vet eg sku hadd N570)

Primer : federal 215

Col : 91mm

Link to comment
Share on other sites

Helt ærlig så har jeg vanskelig for å skjønne at du har lest mye og ikke funnet noe konkret. Dette er det mange her inne som kan mye mye mer om enn meg. Let opp ledetråder av M67 og KnutErik. Begge de har skrevet mye om dette. Det meste ligger kanskje under langholdskammeret.

 

Jeg har prøvd dette lite, men lest mye, det er skrevet metervis om dette her inne.

Link to comment
Share on other sites

Det jeg vet om å få ned ES har jeg iallefall skrevet mange ganger, men det er kanskje ikke utfyllende. Knut erik har og skrevet mye, og det har andre også, tilsammen dekker det nok alt som er omtrent, unntatt flaks, og det må man nok også ha litt av. Mye av vår input og justering har vi fra 6mmBR.com.

Søk Kammeret for meg som forfatter, og "prosjekt presisjon" og 6.5mm kuler til langhold", eller noe sånt, og se om du finner noe.

 

ES, og presisjon, bedre enn man har, handler litt om å finne et optimum, og når utgangspunktet er ett krutt, en COL, to kuler en type hylser så har man lite å spille på. Du må være forberedt på å eksperimentere med endringer, for å finne gode resultater.

Kruttet du har valgt er langt ifra optimalt i 300WM vil jeg si, og du handicapper deg allerede der. Det fins bedre krutt enn N160, som ikke er N570. Federal hylser er sikkert OK, jeg vet ikke.

 

Men søk litt til, dette står også i ladebøker osv. og å skrive ladebøker om og om igjen på Kammeret er ikke SÅ spennende.

 

K

Link to comment
Share on other sites

Svaret er enkelt :)

 

Når du skyter så bra, på så lange hold, at høydespredningen er et problem, og som du kan bevise er pga ES og ikke skytter relatert, da kan du begynne din søken etter lavere ES.

Frem til da, kos deg med lading og skyting. Og bytt for all del krutt. Mye kan ligge der. Norma 15 er et veldig bra krutt til 300 win mag, til en hyggelig pris.

Link to comment
Share on other sites

Ja klart eg skal ha en annen type krutt, får latterlig dårlig fart med n160, har bare ikke fått tak i noe enda..

Skjønner va du mener KnutErik, men saken e at eg skyt hovedsakelig mellom 600-1500m og eg får (nesten) aldri noe spredning sideveis som eg ikke vet at e min feil, da d stort sett e nullverdi vind. D e faktisk så ille at eg går å glede meg til d e såppas til vind at eg kan lære litt av den:p så da blir d å få høyde spredninga til et minimum. Bare for å nevne det så utgjør forskjellen fra 860ms til 850ms 0.6mil, altså 90cm på 1500m med 208Amax. D syns eg e mye!

 

M67 - at eg skreiv ned kaliber og slikt bare for at dere sku ha en pekepinn.. men spørsmålet eg egentlig sku stil e vel ka dokker mene e de foktoran som påvirke es mest? F.eks kor mange grains spredning i hylsevekt kan eg tolerere? Eg vet jo at KnutErik gløde hylsene annenhver gang, eg gjør også det men eg kan ikke egentlig si at det forbedre ting "enormt". D e vel kanskje en ting man gjør når alt anna e fintuna.

 

Men uansett, takk for svar! :) eg skal fortsette å lese til eg finn den rette løsninga;)

Link to comment
Share on other sites

Se der ja. Hadde du skrevet hvor langt du skyter og med hvilket resultat med en gang, så hadde jeg svart deg litt bedre.

 

Ting som fungerer for meg er:

 

Hylser veies til å ligge innafor 2 grs, men jeg har nå 100 stk som ligger innafor 1 grs.

Jeg helpresser og smører innvendig i hals. Presser ned slik at ca 2/3 av halsen er pressa.

Freser hettelommer hver gang

Gløder annenhver gang

Setter kulene i bommene

 

Med 570 krutt lå jeg på en ES på 5-8 m/sek med 300 win mag og Winchester hylser.

Ikke helt ideelt, men det fungerte upåklagelig ut til 1000 meter, og til jakta i fjor.

Med N15 krutt var ES på 3-5 m/sek, men hastigheten var endel lavere enn med 570, så jeg brukte ikke det kruttet til jakt. Til stål og stein var det ok, men mangla noen meter ytterst ute i teigen.

Glødinga kan hjelpe noe på ES, jeg er primært ute etter lengre levetid på hylsene, men opplevde i min 338LM, at ES gik noe ned etter gløding.

Jeg ser også at jeg av en eller annen grunn får lavere ES i hylser med stort volum, kontra feks 6.5x65RWS og 30-06AI, som jeg bruker nå.

 

ES har også blitt lavere med mer saktebrennende krutt, RL33 i 338LM har gitt laveste ES noen gang, med 1 på kronografen flere ganger. (5skudd)

Måling av ogival lengde og veiing av kuler har ikke gitt noen indikasjon på at ES har blitt lavere, ei heller at samlingene har krympet. Jeg har skutt endel over kronograf samtidig som at treff på blink har blitt plotta inn etter hvert skudd, og hverken jeg eller andre så noen sammenheng mellom lav fart og lavt treffpunkt. Men dette kan ha med skytteren å gjøre.

 

Høydespredning på 1500 meter kan likegjerne være vind du ikke har kontroll på der ute, det har jeg opplevd selv, til og med i tilsynelatende 0 vind. Det skal utrolig lite til langt der ute, for å få store konsekvenser, men sånn er det bare.

Link to comment
Share on other sites

Min erfaring på 1500m er meget begrenset, men likevel (de samme metodene som virker på kortere hold ser ut til å virke der):

 

mange grains spredning i hylsevekt kan eg tolerere

Som Knuterik sier, ingen :wink:

 

En viktig ting er å finne rett "node", før en begynner å bli anal, altså gløde og dreie halser osv. Skyt på en mer håndterlig avstand, si 3 eller 500m i "ingen vind", og finn kruttladningen som gir minst høydespredning. Gjør gjerne dette på 100m også, og se hvilke ladninger som treffer høyt og lavt.

 

Eks. lad 20 skudd, med 0.2gr i mellom, sett en lapp på 100m og skyt den laveste, så skrur du ett klikk til sida og skyter neste, osv. Har du flaks nå så får du en "sinuskurve". Trolig får du to topper på 4gr i 300WM. Velg helst en ladning som er like etter en topp, på 100m.

Dette er "the easy way", men krever at grunnpresisjonen i børse og mann er et stykke over snittet, det er ikke alltid en får ut noe fornuftig.

Når du har gjort dette, så kan du (testing nå er >500m):

 

- gløde hver gang, men du må gløde alle hylsene LIKE MYE

- eksperimentere med ulike tennhetter

- settedjup, unngå helst å sette bæreflaten nedenfor skulder/hals overgang

- dreie hylsehalser

- sorterer hylser på vekt (viktigste tiltak i på denne lista)

- sortere patroner på settekraft

- smøre kulene med "noe", evt. halsen innvendig

- du halspresser selvsagt, evt. helpresser med full kontroll over hvor mye, og da lite...

 

Den vanligste årsaken til høydespredning er nå uansett skytterens ujevne rekylopptak.

 

K

Link to comment
Share on other sites

Ang. Krutt. N15 er nevnt.

Selv får jeg rundt 870 m/s med 220 scenar L med 72 grain N560 66cm løp. Ca -8 grader 996 hPa.

Hva får du med N160?

 

Har du 90 cm høydespredningen på 1500 meter?

 

Jeg får 850ms med 69grain N160 bak 208 amax 62cm (origanal løp) ved -11 grader

Regne med å få endel ekstra fart med nytt løp og litt tregere krutt;)

 

Det va tall eg henta fra shooter, men det stemme bra med det eg har erfart.. 0.6 MIL tilsvare vel 90cm på 1500m etter min raske hoderegning:p

Link to comment
Share on other sites

Jeg helpresser og smører innvendig i hals. Presser ned slik at ca 2/3 av halsen er pressa.

Freser hettelommer hver gang

Gløder annenhver gang

Setter kulene i bommene

 

Høydespredning på 1500 meter kan likegjerne være vind du ikke har kontroll på der ute, det har jeg opplevd selv, til og med i tilsynelatende 0 vind. Det skal utrolig lite til langt der ute, for å få store konsekvenser.

 

2/3 helpressing skal prøves!

Du sier at du smører innvendig, tromler du da hylsene etter pressing? Det har blitt til at jeg smører hylsene inn og utvendig, men etter pressing vasker jeg de bare utvendig med rødsprit. Har vært litt usikker på akkurat det punktet, tenke da på om fettet kan påvirke kuleholdet negativt ved litt ujevn smøring?

 

Ellers gjør jeg som deg og lar kula gå lett i bommene og har me d funne upåklagelig presisjon! Inbille meg dog at d øke kammertrykket kontra å ha 0.1-0.2mm friflukt. Kan d stemme?

Skal veie og sortere hylser mere nøye, så får eg forhåpentligvis litt der.

1 i es e jo drømmen, men d e på ingen måte nåkka eg gidd å ligge å jage etter. :P

 

Når du snakke om vind som "oppdrift" så stemme nok d bra, siden eg skyt mye i bakkar og berg og der godt kan være vind 45 grader oppover..

Eg fikk skutt ca 3500 skudd i 2014 og kanskje 500 av dem ble skutt i så mye vind at d va nåkka å stille for. Så på vind fronten har eg VELDIG mye å lære før eg tør å si at eg har litt peiling :/

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Det va tall eg henta fra shooter, men det stemme bra med det eg har erfart.. 0.6 MIL tilsvare vel 90cm på 1500m etter min raske hoderegning:p

Har du målt hastighetsforskjell og oversatt det til høydespredning, eller har du observert høydespredning?

 

Er den maksimale/totale høydespredningen 90cm, eller er det 5 eller 10sk grupper som er 90cm? Sprer du jevnt 90cm, eller er det et og annet skudd som åpner opp?

 

Du snakker om

eg får (nesten) aldri noe spredning sideveis

Det er intet mindre enn helt fantastisk.

 

K

Link to comment
Share on other sites

Når eg snakke om sidespredning så mene eg selvfølgelig ikke at eg e innafor in brusflaske eller en snuseske, men snakke da om at eg (nesten) aldri får slengera 1-2m (som eg ikke vet at va en feil fra min side!) For faen vet at eg enda gjør masse feil! :P

 

Å ang høydespredning så e 90cm henta ut av av shooter, da basert på kronograferte hastigheta.. men d eg mene med at eg har erfart d samme e så enkel som: hvis eg ligg å skyt på en stein som e 80x80 på 1167m, så treff eg ofte 4 av 5 (ikke regnet med event første skudds bom) det ene skuddet som ikke treff stein går enten over eller under. Sir ikke at eg ikke kan ha for dårlig rekylopptak da, men eg har trent mye på roe sin "calling shots" nettop for å kunne feilsøke bom.. E jo uansett harde fakta at høy es vil gi høydespredning av betydning når holdan strekk til.. ;)

Link to comment
Share on other sites

M67

 

Smøring av hylsehals har jeg prøvd en gang , nå ler sikkert General8 litt :oops:

Vasker alltid god hylser hver gang, å sette kraft vil variere litt pga friksjonen i halsen så har veldig trua på grafitt pulver i halsen, ga nydelig gjevn sette kraft :MEN en ladning som gikk ekstremt bra uten begynte å sote å gikk møkka dårlig :evil:

Måtte du gjøre noe med kule hold når du begynte med det ?

Det er vel det jeg kan tenke meg at man må leke med men ikke forsket mer på det, dette var i 338LM.

Litt sugen på å teste det i WSM å se om jeg kan hente litt mer der.

Link to comment
Share on other sites

  • 5 weeks later...

Angående lading for langhold.

Jeg følger de triksene som nevnt over, og synes det er ok. Skyting er gildere men hylseprepp og kuleprepp ok

Veie krutt. Dritkjedelig... Har vurdert innkjøp av elektroniske dispensere med vekt.

RCBS 1500 chargemaster combo eventuelt andre.

Er de nøyaktige nok?

Hvilken anbefales?

Vet der er andre tråder men her snakker vi om ekstremt nøye handlading.

Er det kun ballansevekt som gjelder?

Link to comment
Share on other sites

Hva skal du med den?

Den er jo treig som et vondt år, og en manuell trikler er like nøyaktig.

 

Jeg bruker kruttmål, innstilt på å gi ned 0.5 grs for lite, og så trikler jeg hver ladning på RCBS505 balansevekta, det gir meg 5 patroner i minuttet og fungerer perfekt.

 

Jeg driver og forsker på noe analt innen hylser for øyeblikket, men vil ikke skrive noe om det før jeg ser hvordan det går, men det kan ha betydning for høydespredning, som for min del er den største skurken.

Link to comment
Share on other sites

Hva skal du med den?

Den er jo treig som et vondt år, og en manuell trikler er like nøyaktig.

 

Jeg bruker kruttmål, innstilt på å gi ned 0.5 grs for lite, og så trikler jeg hver ladning på RCBS505 balansevekta, det gir meg 5 patroner i minuttet og fungerer perfekt.

 

Jeg gjør det på samme måten med Lee kruttmål, billigste plasttype. Den er faktisk god, og 505 vekt der jeg trikler manuelt med en slik man skrur på den siste delen til vekta er i balanse.

Sein den i filmen, tja men lettvint.

Grunnen til at jeg vil ha noe automatisk er kun fordi jeg er lat og synes det er den kjedeligste delen av laderutinen. Men jeg ser ikke for meg noe annet en metoden jeg bruker nå med det første.

Link to comment
Share on other sites

  • 6 months later...

Kort oppsummering av resultat:

 

Eg bytta krutt fra vv n160 til N15, d gjorde positiv innvirkning på både ES og temperatur variasjon.

Så tok eg en litt grundigere gjennomgang av hylsene, sortert innafor 1gr variasjon.

 

No har eg ES på 2-3 (5skd), å sir meg fornøyd med det.

 

No oppleve eg mye mindre høydespredning enn før, så no e d i hovedsak bare vind som lure meg gang på gang. men d stemme nok bra d som knut erik nevnte lenger opp i tråden angående skråvind oppover. Eg vet at d enkelte daga e litt rar vind i område eg bruke å skyte, men eg klare liksom aldri å se den før eg skyt.. Meget frustrerende :P

 

D hadde sikkert vært lurt å trekt fingern ut av fiseringen å reist på et stemne/samling, da hadde eg sikkert lært mer på 50skudd der enn 1000 skudd hjemme.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...