Jump to content

Kongsberg m29 1951


porkpicker

Recommended Posts

Heisann. Jeg har arvet min farfars Kongsberg rollingblock .22lr. Prøvde den her i stad med en RWS subsonic, og hylsa kom ikke ut med ekstraktoren. Antar og tror at dette har med puss å gjøre. Men tanken slo meg, kan trykket i subsonicen være høyere enn hva denne gamle børsa er tiltenkt? At hylsa utvidet seg/klistret seg? Pirka den litt ut dog.. Hva var trykket i gamle .22lr patroner kontra moderne? Forøvrig en særdeles velholdt børse, da min farfar ikke var særlig aktiv med denne. Og dette var det første våpenet jeg skøt med som 5åring for 35 år siden. Artig å holde dette i familien. Mine barn skyter også, så jeg håper og tror de vil overta børsa i kommende generasjoner.

Link to comment
Share on other sites

Patronen du bruker er i orden, en puss er aldri feil. Hadde tilsvarende problem på min. Det viste seg at "hengslepinnen" til utrageren var knekt og følgelig satt denne noe for lavt og fikk ikke ordentlig tak i randen. Jeg kunne også se at hylsa bulte ut der utdrageren var. Dette problemet forsvant etter utskifting av pinnen. Jeg sagde enden av et HSS-bor i passende diameter, har fungert utmerket etterpå. Når man vipper ned blokka fyker hylsa ut.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...