Jump to content

Trenger litt hjelp av Terrier eiere.


revjeger

Recommended Posts

Hallo,er på utkikk etter en 4 beint venn..trenger litt tips og erfaring av terrier eier.

 

har 2 små terreng vi jakter rev og rådyr, hadde mest lyst på en langbeint rev jeger, men da terrengene ikke er større en 6-7 km i areal. så blir det mye bil kjøring er jeg redd. jakter endel med drever på terrenget før og det ble mye bilkjøring..hehe.

 

men kunne tenkt meg å ha en allround Terrier til rådyr og rev (revsprenger). da det er bra med rådyr og rev i terrengene,jaktet en del år med hihunder (borderterrier) og langbeinte revjeger,så har bestemt at det blir en terrier. vil gjerne høre deres erfaring som har eller hatt forskjellige Terrier ?

 

kan legge til at jeg og far har en 2 år gammel dachs som vi bruker på rådyr.

 

jeg har lest mye om Tyskjakt terrier. de virker knall hard og som livlig hunder. men lest at tysk terrier kan bli litt hard i hi,har jaktet med noen tysk terrier som ikke gir seg. får det er rett til dyr legen og sy igjen kjeften.

 

Også har jeg sett på Borderterrier, jaktet en dem med disse i hi...men kun prøvd 1 gang på rådyr, loset kun når den så dyret ellers var det stille.

 

håper noen kan komme med litt erfaring og tips.

Link to comment
Share on other sites

Har en 2,5 år gammal Tysk Jaktterrier som jeg bruker mest på rådyr. Fungerer veldig fint, selv om han jager en god del lenger enn 5-20 minutter som visstnok skal være rasestandard. Men jeg har han som regel kobla før det har gått en time. På den måten kan jeg ta han med til en annen del av terrenget og slippe han der, i stedet for å bruke resten av dagen på å leite etter bikkja.

 

Har ikke prøvd han i hi enda. Prøvd en del i kunsthi. Er i alle fall hard nok. Er ikke så sikker på at han vil gi seg med det første hvis situasjonen låser seg nede i et naturhi.

 

Bruker bikkja mi en del som apportør under andejakta også. Fungerer veldig bra. Siv, vasspest eller isflak er ingen hinder for han når anda ligger og dupper på tjernet.

 

Er ganske fornøyd med bikkja mi til det jeg bruker han til.

 

Men til rein rådyrjakt, vil jeg kanskje holde en knapp på dachsen... Er ganske høy fart på rådyra, når bikkja loser med en snitthastighet på oppunder 10 km/t.

 

Gemyttmessig har jeg ingen ting å utsette på bikkja mi. En glad og trivelig hund, som sjarmerer de fleste.

Link to comment
Share on other sites

ja,det høres helt knall ut ! dachs kommer først i køen til å bli brukt på rådyr. men etter som vi har 2 terreng og bra med rådyr og rev på begge terrengene, og dachs våres er 2 år.men vil ha en hund jeg kan få brukt på rådyr og rev(revsprenger). jakter mer øst i vinter etter mikkel, så det må være en Terrier. men hvilken er usikkert :winke1:

 

takk for svar !

Link to comment
Share on other sites

Er vel bare tysk terrieren som loser under drev også tror jeg.Min hann på 9 mnd jager i underkant av en halvtime og ved foten etter ca 1 time. da den følger baksporet sitt tilbake.Kjempefornøyd,rolig og stille inne og propell ute;)

 

 

takk for litt innspill ! ja, mener det bare er Tyskjakt Terrier som loser på klovvilt. det må den nesten gjøre. skal det være los.. :winke1:

Link to comment
Share on other sites

En kamerat av meg har en foxterrier som loser på rådyr, er ikke akkurat noe vakker los, men det har blitt skutt en del rådyr for den. Henger ikke på så fryktelig lenge, så brukes mest på små teiger. Har og blitt skutt en del rev for den.

 

 

ja, her jeg jakter rådyr er det bare små teiger dyrene står i. så blir ikke lange losene med dachs heller. før det drar ut av terrenget eller blir fall. har lest litt om noen som har fått til terrierene sine til å jage rådyr, det er vel å prege med fra de er små det. takk for innspill..er ikke bare å velge seg en hund, når det finnes så mye raser.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...