Jump to content

kjøpte meg ei dobbel løpa perkusjons hagle av merket:WJ King


jrr50

Recommended Posts

har nettopp kjøpt meg ei dobbel løpa(s/s) perkusjons hagle,som var svert bra stand,av merket W.J King London- har leita littt rundt men finner veldig lite om dette merket,holder på med antikke våpen ellers og har et par svenske Rolling Block karabiner, en av de er mod 1864-1868-1885 (S med krone-Stockholm geaverfaktori)som ble brukt på kystfortene med flamme bjørk kolbe, i 12,17*44r(dette er en av de som ble bygget med løp og kolbe fra Hagstrøm kammerladerne,så den har 1865 stempla under løpet)(denne er topp stand) og en mer vanlig RB karabin 1888,to bånds karabin(CG(carl Gustav) i 8*58 danish,og et par vanlige Husqvarna og carl G militærrifler i 12,17*44,alle i brukbar/skytbar(har prøvd dem alle selv) god stand.

Det er vanligvis greit og finne bilder og tekniske data til disse på nettet,noe som har gjort at jeg bruker dem av og til har kjøpt meg hylser,Har både bertram,utendorffer,kvf,og sara hylser,og kuletanger er jo ikke problem. :shock:

har både svartkrutt og pyrodex og har skutt med dem og de går flott.(bruker 60gr fff på 12,17,med 450 gr Lee kule))

men når det gjelder denne dobbelløpa perkusjonshagla finner jeg lite og ingenting,det er ei hagle med flott gravering,tett blomstergravyre og jakthunder og fasaner,lange løp(til og med gravert kolbekappe)og til og med platina overtrykk plugger bak i kamrene,den er merka med CP med krone(engelsk svartkrutt merking som starta bruke fra 1670 åra) og V med krone som er engelsk kontrollstempel(samme periode ) hagla er vel fra ca 1850 tenker jeg,er speil blank innvendig i løpene,helt topp stand og komplett men ladestokk og har krutthorn og målebeger til hagl+wads og shillinger til den. :)

har nok aldri vert klikka med ,tenn niplene ser sprell nye ut(er gjerne og det kan se ut som rustfritt)

men er usikker på ladning -leser at perkusjon 12g hagler bruker ca 50/50 hagl svartkrutt,og 50-70gr ff som normal ladning) :P

men dette er ei hagle med sølv-våpenskjold(skotsk tror jeg) og er nok ei dyr og ikke av de vanligste,er det noen som vet noe her,så jeg slipper og prøve meg frem og gjerne risikere og ødlegge et så flott våpen.

perkusjons tennere fikk jeg og med 100st remington(tilsvare RWS 1075)

Hadde satt stor pris på hjelp,har holdt mye på med svartkrutt men er ikke så vant med hagle/svartkrutt og første perkusjons våpnet mitt.

hadde satt stor pris på hjelp med dette.på forhånd takk for hjelpa. :D

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Fikk ikke til og legge ut bilder på forumet, har lagt til noen på galleriet. Men er ikke så dreven med dette og legge til bilder.

Men hvis Noen forklarer meg hvordan skal jeg legge ut bilder av den .tok en hel del bilder imorges men fikk ikke til og legge dem til innlegget.

Link to comment
Share on other sites

Takk for hjelpen. Skal ta noen bilder uav løpet og mekanisme også. For den er strålende stand.men jeg ser nå at bildene ikke gjør at den ser noe spesiel ut.den er faktisk mye finere i virkeligheten.

Og den delen med stempel er blank og uten blånering men det er kun under forskjeftet. Ellers er den bra. Med tanke på at ho er 160 år+ må jeg si meget bra. Fikk tips og måle tykkelse på løp veggen fremme og burde ligge på over 0.030"ho er faktisk 0.036". Og skinner i løpet. Ikke en flekk og med tanke på at det er svartkrutt børse så har ho jaggu blitt pusset og stelt.

Har laget klar noe ffg krutt og en porsjon med gamle bly hagl så i morgen kveld blir det nytt år salutt med denne. Takk for tipset med 50/50. Tenkte jeg skulle ha 60 gr ffg og ditto hagl (volum mål).

Så dette blir spennende.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...