OveR Posted October 7, 2008 Share Posted October 7, 2008 Har ei hagle som kjøpte rundt 2002, men som nå krangler litt med meg. På årets rypejakt fikk jeg to ganger ikke trekt av. Det virker rett og slett som om den ikke ble spent opp. Avtrekkeren gikk rett til bunns uten at det falt ryper til bakken. Ikke det at det gjør det for hvert skudd jeg skyter, men jeg forventer nå et smell. Kan jeg gjøre noe selv? Hagla er en Diamond Silverlite, hvis det skulle bety noe. Tips mottas med store takk! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Sir Dåsemikkel Posted October 7, 2008 Share Posted October 7, 2008 Vær litt bestemt når du åpner den etter skudd, og vær sikker på at du har fått knekt den helt opp til det ikke går mer. Gjør du dette og problemet fortsetter, lever hagla til kompetent personell for en justering. 99% sikker at problemet er løst bare du åpner den skikkelig. Har sette dette mange ganger på flere hagler. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
OveR Posted October 7, 2008 Author Share Posted October 7, 2008 Har vært nøye på metoden med å åpne hagla helt, og problemet er der likefullt. Siden du mener at det er en justeringssak leveres våpenet til en kompetent haglejusteringsmann. To smellfeite sjanser ødelagt for meg bare på rypejakt, og det er ikke holdbart. Hadde håpet at det var noe man kunne løse selv gjennom smøring eller liknende. Den gang ei skjønner jeg. Takk for tips! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
WinchesterM94 Posted October 7, 2008 Share Posted October 7, 2008 Prøv også og lukke hagla litt hardt og bestemt og se om dette hjelper...Nye og litebrukte hagler kan være litt kranglete til de har godt seg til litt. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
OveR Posted October 7, 2008 Author Share Posted October 7, 2008 Hagla er hverken ny eller lite brukt. Tenkte vel heller at det motsatte var problemet. Mye bruk og veldig mye dårlig høstvær. Vel vel. Vi får se hva ekspertisen sier når de åpner herlighetene. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
pang pang Posted October 7, 2008 Share Posted October 7, 2008 Ta av kolben og spyl så det renner med WD 40 eller lignende. Gjør dette 2-3 ganger, tørk og ha på olje. Dette har virket for meg. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
plumbo #1 Posted October 7, 2008 Share Posted October 7, 2008 Det der med å spyle hagla inni baskylen med WD-40 regner jeg med at er like mye hjelp som å ta motorvask på bilen din hvis den ikke vil starte, det samme med å lukke hagla hardt igjen er absolutt en ting du ikke skal gjøre , så mitt råd er å gå til en kompentent børsemaker for å få han til reparere våpnet ditt. Det er veldig skjelden at sånne kjærringråd virker på våpen. Bare et lite tips Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
6x47 Posted October 7, 2008 Share Posted October 7, 2008 Når du spenner opp hagla dytt avtrekkerne framover samtidig som du brekker hagla. Hvis børsa blir spent nå, er det reinhold som skal til. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
pang pang Posted October 8, 2008 Share Posted October 8, 2008 Bytt for all del ikke olje eller smør opp bilen. det er et godt kjæringråd Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts