Jump to content

Kombi eller rifle+hagle til toppjakt u/hund


blank666

Recommended Posts

Jeg trenger ny hagle til jakt på skogsfugl og ryper. I år har jeg også fått øynene opp for toppjakt og har derfor tenkt til å kjøpe meg en rifle. Men så har jeg tenkt at et godt alternativ kan være en kombi med ekstra hagleløp. Planen er da å bruke kombien som ren hagle på høsten og som kombi på vinteren til toppjakt u/hund.

Spørsmålet er

1) om kombi m/hagleløp blir en fullverdig hagle? Jeg går desidert mest på jakt med hagle, så det er viktig for meg at våpenet er bra kun som hagle.

2) om kombi (med riktig kikkert) er presis nok til å skyte små mål på 200m? Er kombi sammenlignbart med rifle når vi snakker om toppjakt eller er det vesentlig dårligere?

 

Jeg har lest endel poster på forumet om kombi, men har ikke funnet svar på dette enda.

Link to comment
Share on other sites

jeg har en sabatti kombi 12/6,5x55 med ekstra O/U hagleløp. Med hagleløpet på er det en helt normal hagle og den hagla jeg skyter best med på banen. Som kombi har jeg en 1,5-6x42 kikkert på og har skutt tiur på opp mot 200 meter med den. Skyter bra med den, men krever litt trening pga uvant avtrekk (haglemekanisme). Men samlingen er mer enn god nok til toppjakt. Bakdelen er at å skyte på fugl i flukt med hagleløpet er vanskelig med kikkerten på.

Link to comment
Share on other sites

Takk for svar. Med tanke på fluktskudd med kombi har jeg lest at noen bruker hurtigmontering og går med kikkerten i sekken eller lomma. Hvordan er det da å skyte fluktskudd? Tenker da på hvordan skinna ser ut i forhold til en vanlig hagle, er hurtigmonteringen i veien?

 

Jeg ønsker relativt stor forstørrelse på kikkerten (9-12x) og det er ikke så kompatibelt med fluktskudd har jeg skjønt. Tenkte derfor det kan være et godt alternativ å gå med kikkerten i sekken/lomma.

Link to comment
Share on other sites

Det var snakk om en sabatti, og skinna som er integrert i kombiløpet var visstnok ikke nøyaktig nok. Blaser har et annet system med fire punkter som skulle være bedre, men den blir for dyr. Har også vurdert brno, men vet ikke hva slags system de bruker. Hvilket merke har du?

 

 

Sent from my iPhone using Tapatalk

Link to comment
Share on other sites

Jeg bruker hagle og en dedikert rifle.

 

Jeg synes det er plundrete og ta siktet av og på en kombi. For meg er det raskere å ta Riflen av ryggen. Dessuten mister man muligheten for oppfølgingsskudd.

 

Jeg har en større kikkert på Riflen enn jeg ville hatt på en kombi, og mye bedre avtrekk.

Mange kombiner har dobbel avtrekker (noe som er bra) men jeg foretrekker en avtrekker på jakthaglen. Da slipper jeg å endre grep og fokus mens jeg svinger etter fuglen for å verifisere eller følge opp med ett ekstra skudd.

 

Jeg synes også det er lettere å trene godt med en rifle enn en kombi...

 

Edit: Enda viktigere for meg, er at jeg kan ha lyddemper på riflen, for å bevare den lille hørselen jeg har....

 

Men dette er bare min subjektive erfaring.

Men de Betinsolli hagle/kombinene jeg har sett på i det siste så fine at jeg vurderer en... Men ikke til toppjakt.

Link to comment
Share on other sites

Spørsmålet er

1) om kombi m/hagleløp blir en fullverdig hagle? Jeg går desidert mest på jakt med hagle, så det er viktig for meg at våpenet er bra kun som hagle.

2) om kombi (med riktig kikkert) er presis nok til å skyte små mål på 200m? Er kombi sammenlignbart med rifle når vi snakker om toppjakt eller er det vesentlig dårligere?

 

Jeg har lest endel poster på forumet om kombi, men har ikke funnet svar på dette enda.

 

1.) på min izh94 baikal så er min mening at det er en fullverdig enkelskudds hagle. for min del så er haggelskudd nr 2 vanligvis bom likevel. hvis du har erfart at du ofte treffer på hagleskudd nr 2 så ville jeg gått for rifle og dobbel løper i stedet for kombi (eller en drilling).

 

2.) ja,god presisjon på baikal kombi på 200m. men det har jo en boltrifle også.

 

min mening er at kombi er et veldig handy verktøy forutsatt at du vanligvis ikke bruker skudd nr 2 med suksess i aktuell pipe. min erfaring er at hvis 1 skuddet bommer så er enten viltet ute av syne eller ute av rent skudd felt.da har man ikke bruk for skudd nr 2 så veldig raskt. ved påskyting av skadet vilt så kan faktisk en kombi lades på nytt i gjen...

selv så bruker jeg min enkelløper baikal mer og mer.tenker mindre og mindre på at et skudd er et handikap.

på blandet jakt så er det kombi med kikkert som blir med.d.v.s.- enkelskudd hagle og enkelskudd rifle=kombi.

 

det at du har lest endel poster på forumet uten å få svar syns jeg bare er et godt tegn! mange meninger og alle kan være rette.

 

mitt tips er- hvis du har en enkelskudd rifle eller hagle og ikke bruker dem fordi du føler at det ikke er tilstrekkelig så vil du ha samme følelsen med en kombi også.

 

MEN hvis du er enig i at 2dre skuddet både i rifle og hagle ikke trenger å komme kjappere enn det tar å lade en kombi på nytt så er kombi børsa suveren.

kanskje er det slik for din del også at antall vilt blir det samme etter endt sesong selvom man "bare" har ett skudd før våpenet må brekkes.... :sarcasm:

Link to comment
Share on other sites

Takker for gode innspill!

Riflejakt har jeg ingen erfaring med, men med hagle har jeg ofte hatt suksess med skudd nr. 2 på rypejakt, men der er jo planen å stort sett gå med dobbelt hagleløp. På skogsfugl kan jeg ikke huske å ha skutt 2 skudd, det er ihvertfall svært sjeldent. Sparer jo vekt og penger på kombi, så det frister på skogsfugljakt når fuglen kan sitte i trærne.

 

Hva slags samling kan man forvente av en kombi i skrustikke på 100m med bra jaktammo?

 

 

Sent from my iPhone using Tapatalk

Link to comment
Share on other sites

Blaser blir dessverre litt i dyreste laget. Noen som har erfaring med brno, sabatti eller bettinsoli?

I en annonse på finn står det at sabatti har mindre enn 30mm spredning på 100m (slik jeg leser det). 30mm virker mye.

 

 

Sent from my iPhone using Tapatalk

Link to comment
Share on other sites

Jeg kjøpte en Lincoln 2000 i 12/76-7x57R i høst og med Nosler accubond 140 gr kule og N19 krutt samler den 3 skudd på 21mm når løpet får bli helt kaldt mellom skuddene. Denne har lodda løp så andreskuddet klatrer 10 cm rett opp og tredie skuddet sitter 3 cm over andreskuddet.Når hagleskuddet avfyres først er treffpungtet 10 cm ned på 100m med rifla..Som nevnt lenger oppe i tråden er en kombi et enkeltskuddsvåpen,både med hagle og rifle.Når det gjelder montage kjøpte jeg en billig hurtigmontage på E-bay.

http://www.ebay.com/itm/Leapers-Quick-D ... 56696635b6" target="_blank" target="_blank

Denne kan tas av og på uten treffpungtforskjell med rifleløpet.

 

Jeg går nå og venter på en ny Merkel drilling i 12/76-7x57 som er i bestilling. :wink: På denne har jeg bestilt orginal swingmontage fra MAK (jaktdepotet)

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...