Jump to content

browning bar hc tracker, men hvilket kaliber?


McIver

Recommended Posts

Driver og snuser litt på browning bar hc tracker. Den skal stort sett brukes til storvilt som elg samt villsvinjakt i sverige/øst-europa el.

Derfor har jeg lyst på et grovere kaliber som f.eks. 9,3x62 eller 30-06.

 

Fra før har jeg Blaser R93 med bl.a. 9,3x62 løp. Er veldig fornøyd med dette kaliberet, har demper på den vel og merke, men det blir ikke aktuelt på BARen.

 

Så for meg først at 30-06 kansje var et kurrant valg til BARen ettersom kaliberet er litt mer vanlig, eller? Tenker da på tilgjengelighet og pris på ammo osv.

Er også usikker på hvor stor rekylforskjellen vil være på 9,3x62 og 30-06 på denne da... På den andre siden så er kanskje 9,3x62 bedre egnet på denne BARen ettersom løpet er så kort? Tror det er 47cm! Med så kort løp så får man ikke utnyttet effekten 30-06 egentlig har å by på da alt kruttet ikke rekker å brenne så man kunne kanskje like greit hatt 308 isteden?

Forstår det slik at 9,3x62 er bedre egnet på kortere løp!? Tar utgangspunkt i at jeg kommer til å bruke fabrikk ammo!

 

Ønsker synspunkt på dette, gjerne tips og råd om noen har erfaring med denne BARen.

 

En annen ting jeg lurer på; har hørt snakk om at 9,3x62 på denne BARen kan være litt knotete? Kjenner ikke detaljer, men kan det være noe med matingen isåfall? Har også hørt at man ikke får 10 skudd i magasinet med dette kaliberet. Noen som kan bekrefte dette??

Link to comment
Share on other sites

Etter å ha eid Bar 2 i 338 wm mer enn 2 tiår og skutt en god del med dagens Bar-utgaver i alle kalibre og da spesielt justert mange inn med demper har jeg veldig sans for disse riflene . Er du fornøyd med 9.3 er det vel ingen grunn til og skifte kaliber . At noen har hatt mateproblemer har også jeg hørt men aldri hatt problemer med det selv . Vanskelig da og si årsak iallfall uten demper . Nå er det ikke problemer med demper heller når det er justert og man holder seg til samme ammo . Rekylen i halvauto er veldig behagelig så den skaper nok ikke problemer. Når det gjelder 10-skudds magasin har ikke jeg registrert heller i kal. 9.3 og oppover og skal du på villsvinjakt så er jo det gunstige saker . Jeg har også savnet noe tilleggsutstyr der. Ellers er rifla kort og fin med nydelig balanse og de gummierte skjeftene gode og holde .

Skulle noe ha vert forbedret så er det slepet på avtrekket men det er også mulig og få oppgradert en god del . Har erfart at dette kan variere litt på enkelte . Lykke til med valg.

 

Finnes 10 sk. mag. til 30-06 .

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Beste kaliber i en halvauto er 308 Win.308 er laget for automat.Den gir bra hastighet i korte løp, og lite rekyl.Og lite rekyl er en av grunnene for å kjøpe halvauto.10 skudds magasin er ikke lovlig på jakt noe sted jeg vet om.Har vært på drevjakter i Polen med folk som har 10 skudds automat.Blir stort sett bare idiotskyting.Føler meg skamfull overfor jaktarrangøren etter å ha stått å hørt på 10 skudds salver, og i beste fall 1-2 vilt truffet.Har selv en Bar short trac i 270 WSM.Fungerer veldig bra, men hadde idag valgt 308.

Link to comment
Share on other sites

Polen har fått forbud mot store magasiner, og i noen land er halvautomater helt forbudt, bla Ungarn.

 

"Den 29 juli 2013 blev den Polske jagt bekendtgørelse af 2005 reguleret, krav til kaliber/anslagsenergi er strammet lidt, og det tidligere krav til kaliber på minimum 5,6mm er udgået. Nedenfor er enkelte detaljer der kan være nyttige for Danske jægere;

 

Betingelser for udøvelse af jagt.

 

§ 3. 1. Til at udføre jagt og aflivning af dyr, der er involveret i en ekstraordinær trussel mod liv, helbred eller menneskers økonomi er kun tilladt med jagt skydevåben, riflede eller glat løbede,med undtagelse af sortkrudt, pistoler og revolvere, som maksimalt indeholder, så der kan afgives seks skud; bortset fra halvautomatiske våben som kun må indeholde 2 patroner i magasinet."

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...