Jump to content

Presisjonsrifle - oppbygning???


renegade77

Recommended Posts

Stivhet er viktig, som brura sa..

Kasse og løp må ha minimalt med vibrasjoner. Tennåla må ikke komme tungt og tregt, avtrekket må være forutsigbart og lett. Rekylopptaket må kunne repeteres mest mulig likt og løpet må såklart være ormet.

 

Andre med mer peiling på dette kan sikkert utdype mer.

 

Våpen som er kresen på ammunisjon, tyder på at det mangler overnevnte egenskaper. Det er f.eks STOR forskjell mellom min Ruger 10/22 og Anchutz skiskytterrifla mi. Den ene blåser samlingene ut til det dobbelte bare man velger feil ammunisjon, mens den andre bryr seg ikke så veldig og gir greie samlinger uansett.

Link to comment
Share on other sites

Jo tyngre jo bedre, tykt løp, lett og godt avtrekk, rask tennål, god bipod, baksekk eller monopod på kolben, god kikkertmontasje, god kikkert med repeterbare klikk. For ikke å glemme en stokk som enten er tilpasset deg eller har mulighet for å kunne stilles etter deg. Rekylen har også en del å si. Rekylbrems hjelper samt ei god bakkappe.

 

Ellers stiv stokk (er det en billig stokk så er tre kongen over plastikk) og stiv låsekasse. Løpet må også være frittliggende.

Link to comment
Share on other sites

Hei.

Det er flere faktorer som samlet gir god presisjon.

Masseproduserte rifler har relativt store toleranser for å kunne ha attraktive priser. For en optimal rifle er prisen deretter.

Enten må man prøve flere rifler og plukke ut den beste eller la en flink børsemaker tilpasse og blueprinte riflen man har kjøpt

Det mest vanlige for å få god presisjon er:

- Rette opp låskassegjenger slik at bolt og løp er helt konsentriske- når man gjør det blir det normalt oversized

Løpet må da ha oversized gjenger

- Låskasse og bolt må rettes og lappes slik at klakkene er helt 90 grader på senteraksen, og at hele anleggsflaten på

klakkene har kontakt.

- Når bolt er i lås må det være meget liten slark mellom bolt og låskasse både foran og bak

- At støtbunnen på bolt er 90 grader på senteraksen

- At headspace er så lite som man kan akseptere for god funksjon (SAAMI er litt raus her)

- At løpet er av høy kvalitet og så tykt man aksepterer for sitt bruk. Tynnere løp kan gi avvik i treffbildet når det er varmt

Ved bruk av lyddemper vil det være stor sjanse for treffbildeforandring ved tynt løp

- At låskassen er godt beddet og at løpet fritthengene og at stokken er stiv, temperaturstabil og fuktighetsstabil

- At freeflight til kulen er optimalisert (hjemmeladet ammo med tilpasset patronlengde)

 

Alt dette vil gi en meget nøyaktig rifle. Dersom den skal spise forskjellig ammo må headspace være romsligere, men innenfor SAAMI specs for eks

Link to comment
Share on other sites

Mye jeg ikke forsto der, cvatican :roll:

 

oversized gjenger

Hva er det??

meget liten slark mellom bolt og låskasse både foran og bak

Regner med dette må måles?

At headspace er så lite som man kan akseptere for god funksjon (SAAMI er litt raus her)

Hva er headspace??

Ved bruk av lyddemper vil det være stor sjanse for treffbildeforandring ved tynt løp

Hvorfor bare med tynt løp. Fare for at det flekser??

freeflight til kulen er optimalisert

Hva er freeflight og hvordan optimalisere.

Link to comment
Share on other sites

Men hvor starter man? Hva er den viktigste enkeltfaktoren? Jeg mistenker at løpet er viktigst, selv kjent udugelige kasser kan gå bra med en god pipe. På den andre siden er en god beddejobb fiksen for mange umulige børser. Tykkelse på løp har flere fordeler, og det er vanskelig å skille de. Men det er mulig å få rifler som går godt og stabilt med relativt tynn profil, der mistenker jeg at retthet i kassa er en viktig faktor. Rette kasser burde gi mindre løpssvingninger, som jo er et av tynne løps store svakheter. Men ja, tungt løp er (nesten) alltid en fordel for presisjonen.

Stivhet på kasse og løsegeometrier en to andre kjenninger. Selv om feks kragen kunne gå svært godt er treffpunktendringene alene så enorme at den ikke kan konkurrere mot nyere konstruksjoner. For Mauser er det manglende stivhet som er hemskoen, de som går godt gjør ikke på grunn av designet men på tross av det.

 

Mye å tenke på her gitt, om dere som virkelig vet dette også prøver å veie de forskjellige momentene så er det lettere å forstå hva en bør prioritere først. De fleste tiltak burde ha en øvre grense for bedring før alle andre komponenter er på samme nivå, man ser neppe forskjell på et match kammer og et vanlig om løpet er en kornåker.

Link to comment
Share on other sites

NR 1 Jeg holder en finger på kvalitets løp å at kammeret er rett så kula entrer likt/rett i bommene.

NR 2 Neste er en ladning som er tilpasset med ei kule som pipa liker .

NR 3 Stokk med bra rekylopptak som er stiv å med en god bedding til kassa.

NR 4 Låskasse , hjerte i enhver rigg men har sett mye rart gått bra , viktigere jo tyngre pipe, en av de store fordelene med en costom kasse er langt gjenge parti å ofte større dimensjon for å bære lange tykke piper. At de er rette å mindre tolleranser.

NR 5 Avtrekk.

 

Mine tanker over en kaffekopp .

Link to comment
Share on other sites

Mye jeg ikke forsto der, cvatican :roll:

 

Hei. bra at du spør fordi det var litt tåkete skal jeg innrømme. Her kommer svar.

 

oversized gjenger

Hva er det??

Dette er egentlig tåkete. Det er ikke gjengene som er større (oversized), men diameteren. DVS at man i prasismå korte løpet ved låskassen og gjenge opp med diameter som passer til dem i låskasse, For hvi man retter opp skjevt gjenget låskasse blir diameter større og gjengene måfriskes opp

 

meget liten slark mellom bolt og låskasse både foran og bak

Regner med dette må måles? Dete er de to puunktene slutstykket er opplagret i når det er i lås og det kan måles i forhold til slutstykkes diameter. Noen sluttstykker på custom riler har midre diameter på sluttstykketunntatt der det er opplagret for en lettere lading og utkasting..

At headspace er så lite som man kan akseptere for god funksjon (SAAMI er litt raus her)

Hva er headspace??

Headspace er avstanden fra patronbunnen til støtbunnen på slutstykket når sluttstykket er i lås.Er headspace som definert i SAAMI (Sandard for patroner og kammer) vil med vanlig fabrikkammo headspace være på den romslige delen av toleransene, men ufarlig. ;Er det større kan det være farlig mhp hylseseparasjon. Mange børsemakere setter headspace med snevrere toleranser da patronen fårmindre bevegelse i skuddøyeblikket og presisjonen blir noe bedre. Fabrikkammo er nesten alltid kortere enn standarden slik at headspace blir romslig dersom kammeret er satt til standard go tolker(brukes til å sette kammer dybden og til å måle at kammeret ikke er for kort. No go tolk brukes for å sjekke at kammeret ikke er fordypt .>Dvs at tolken puttes i kammeret og da skal man ikke kunne låse slutstykket

 

Ved bruk av lyddemper vil det være stor sjanse for treffbildeforandring ved tynt løp

Hvorfor bare med tynt løp. Fare for at det flekser??

 

Løpet har svingningernår skuddet avfyres og et tynt løp svinger mer enn tykt løp pga mindre masse og stivhet. Med lyddemper mntert er masseøkningen større i% enn ved et tykt løp og påvirkningen anderledes.

Et tynt løp blir også mye fortere varmt og det ka ha noe å si.

freeflight til kulen er optimalisert

Hva er freeflight og hvordan optimalisere.

Freeflight er avstsanden fra kammeret til bommene i løpet ,når det er patron i kammeret ,til kulen (der hvor diameter på kulen er så stor at den vil berøre bommene). Den avstanden kan man ved lading variere ved settedybden til kulen. Patronlengde i ladebøker tar hensyn til det og oppgir en bestemt totallengde på patronen for en bestemt kule

 

Du får bare fyre løs hvis det er flere uklarheter

børsemakere må gjerne korrigere meg dersom det er noe som skulle kunne formuleres bedre.

Link to comment
Share on other sites

Nydelige greier :D Tusen takk.

Satt og googlet litt på spørsmålene og leste litt på SAAMi sine sider også. Er mye som man må få inn med teskje, og leses flere ganger for og forstå :D

Man skal nå gå i dybden på alt :? Men som som sagt så liker jeg å vite hvordan, og hvorfor ting er bygd slik de er.

Link to comment
Share on other sites

Til syvende og sist må man kunne skyte. Og får å fange opp de nyansene man er innpå her må man være jævlig go. Da må det trenes mye. Og da må det skytes mye.

Fasiten er en Sauer 200STR. Tilgang til tid. Tilgang til bane. Og de svære kassene med rekrutt.

 

 

Alt annet er uvesentlige detaljer.

Link to comment
Share on other sites

Er helt enig at skyteferdighetene må være i orden.

Det som kan avhjelpe er jo å støtte stokken og bakerste delen av kolben på puter fyllt med sand.

Når man bygger rifle mhp presisjon kan man få rimelige resultater.

Jeg har en customized Remington 700 rifle med Lothar Walther løp og den gir en spredning med god ammo på10mm på 100m stadig vekk..

Skriver stadig vekk og ikke hver gang pga siktefeil, ammo og andre variable.

Hva egenspredingen egentlig er vet jeg ikke, men jeg er mer enn fornøyd.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...