Jump to content

Presisjon med lette kuler i Sako 85?


raijo

Recommended Posts

Sliter med og få god presisjon med kuler i vektklassen 100 -130 grs i min sako 85 i kaliber 6,5x55. Dette er min første Sako men har hatt div 6,5x55. Alle mine tidligere rifler i nevnet kaliber har samlet godt med disse vektene....

Har testet

Sierra HP 100 grs

Nosler PT 125 grs

Swift 120 grs

Diamon Line 130 grs

Sierra HPBT 120 grs

 

Spredningen er horisontal 25-60 mm på treskudd.....

 

Trenger HJELP

Link to comment
Share on other sites

Forstår spørsmålet ditt M67. Jeg er en relativ ok skytter og bred erfaring med lading, her er noen eksempler. Dette er heller ikke bestesamlinger men det ulike rifler jeg har god presisjon med:

Tikka Continental 6,5 3 skudd ca 13 mm, 5 skudd ca 16 mm på 100 m og ca 40 mm på 300 (5 skudd)

Tikka Varmint 6,5 3 skudd ca 13, 5 skudd ca 17 mm på 100 m og ca 60-70 på 400 (5 skudd)

Remington 243 win 3 skudd 9 mm på 100 m og 14 mm med 5 skudd på samme avstand (sugerørs pipe)

Remington mod 7 i 260 15-20 mm avhenig av kule på 100 m (sugerørs pipe)

Remington AWR 375 H&H pluss minus 25 mm på hundre, har aldri testet best presisjon da dette er ei rein jaktrifle.

Blaser 7 mm RM treskudd ca 13- 20 mm på 100 meter avhenig av kule

Blaser 300Win mag ca 20 mm på 100 m (ikke testet nok)

Blaser 375 H&H ca samme som AWR

 

Dette er slik noen av mine rifler går.

 

Så kommer Sakoen og ikke leverer i nærheten av hva jeg forventer. Sakoen går ok med oryx og kuler over 140 grs. Jeg tenker bedding, men det skal da ikke være nødvendig på ei sprett ny sako lux......

Link to comment
Share on other sites

  • 2 months later...

Tja..,? Hvem vet? Jeg har en Sako 85 i .223. Beste samling jeg får med den er 25 mm :roll:

Har gitt den litt opp. Nå ligger den i biter klar til bedding. Blir interresant å se om det hjelper. Jeg har litt tro på det da den stålbeddeblokka er noe rom i alle retninger. Hvis ikke låsekasseskuene er drad til har løp og kasse mulighet til å slarke/vri seg sideveies. Det hadde vært fint om noen kunne uttale seg om bedding på 85, hvis de hadde erfaring med det :wink:

Link to comment
Share on other sites

  • 4 weeks later...

Da har jeg bedda rifla og ble ikke helt klok. Det ble litt for lite testing til at jeg kunne konkludere med noe, men jeg fikk en sammling som kunne tyde på at noe var mere riktig.

 

Utålmodig som man er fant jeg frem baufila og saget av tuppen på pipa. Gjenget den for demper, og vips var presisjonsproblemet borte. Plutselig var jeg i stand til å skyte samlinger under 10 mm? Forstå det den som kan? :wink:

 

Jeg har begynt å lure på om det er sjåføren som egentlig er problemet. :roll: Jeg har skutt så mye med tunge rifler, at jeg kanskje ikke takler de lette?

Link to comment
Share on other sites

Da er også luxsen beddet og super god presisjon med Oryx (3 skudd på 10-12mm) kanskje litt bedre en før bedding, blir spennende om de lette kulene går godt..... Skal sjekke dette i løpet påsken. Hvis rifla går godt nå så er det allikevel svakt av sako mener jeg.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...