Jump to content

Trostehagle, ammo


Conibear

Recommended Posts

Litt usikker på hva du mener med god og litt kraftig ammo her, men...

 

Generellt kan man si at de få leverandørene som finnes har omtrent like prestasjoner når det kommer til haggelpatronene, og de som lever patroner av typen med rundkuler har gjennongående elendig presisjon og liten utgangshastighet, det siste komemr av at det er snakk om patroner av Flobert-prinsippet.

 

Uansett vet jeg ikke om noen forhandler i Norge.

Link to comment
Share on other sites

Tøm ut den tåpelige 10'er hagl'n og fyll opp med f.eks. Rio venatum nr. 3-4. Da detter fugl'n. Det skal jeg love deg. Far min gjorde det da jeg var liten, men han brukte hagl fra Gyttorp nikkelmagnum nr. 3.

 

Kunne glatt øke holdet litt da ja. Har hørt rykter om at BørseLars har/skaffer ammo til trostehagle, men det blir jo bare hagl nr. 10 etter det jeg har skjønt. Jeg ville ihvertfall ikke putta stålhagl der. Om det har noe å si, med så liten ladning det er i trostehagle, veit jeg ikke. Men jeg ville ikke putta det i hagla til guttungen min.

Link to comment
Share on other sites

Det blir gitt disp fra blyforbudet til både det ene og det andre så å søke om disp til trostehagle som det ikke finnes alternativer med burde være en kurant sak. Et argument er jo at antall gram bly er så lite at det går vel fir fem trostehagleskudd i forhold til en leirduepatron som både cowboyaction og figurjakt har fått disp til. Men det må vel stå et forbund bak og da er vel kanskje NJFF det rette

Link to comment
Share on other sites

Ser ut til at jeg må ta en ringe runde her og sjekke hvem som fortsatt kan ha denne amo.

Dette er jo samme typen hylse som 22LR så det er ikke mulig å lade disse om igjen.

Å lade med annen størrelse hagl kan jeg teste ut, er vel bare legge på noe flytende talg på toppen :D

Link to comment
Share on other sites

Ser ut til at jeg må ta en ringe runde her og sjekke hvem som fortsatt kan ha denne amo.

Dette er jo samme typen hylse som 22LR så det er ikke mulig å lade disse om igjen.

Å lade med annen størrelse hagl kan jeg teste ut, er vel bare legge på noe flytende talg på toppen :D

 

 

Jeg aner ikke åssen disse patronene ser ut nå, men de jeg har fra jeg var liten er det et gjennomsiktig plastlokk. Det er det fullt mulig å legge tilbake da du har fyllt opp med andre hagl.

 

Hvis ikke, så går det fint og smelte litt stearin ytterst der, som du sier.

Link to comment
Share on other sites

Nice :D

 

Det betyr jo at det finnes og fortsatt lages. Så da er det bare å finne det, og få kjøpt det. Åssen løser man dette uten å ha våpenlisens til det aktuelle våpenet ? Jeg fikk jo min da jeg var 7 år, i 1981. Lenge før det ble noe krav til noenting. Og jeg har jo selvfølgelig tenkt å gi den til min sønn da jeg mener han er klar for denne.

Link to comment
Share on other sites

Nå har jeg hatt en runde på å se om det var mulig å få tak på ammo til børsa.

Det skulle vise seg å ikke være noen lett oppgave lenger og har ringt flere på både østlandet og vestlandet.

Beskjedene som er å få er at det er blyforbudet som er et totalforbud som gjør at ingen vil ta inn denne ammo.

Ingen som skjønner at ei trostehagle skal være noen trussel mot miljøet men så er det kansje ikke våpenfolket som fikk mest innflytelse når loven ble laget heller.

Her burde NJFF spillt inn noe sunn fornuft.

Blir ikke bly loven forandret så kan vi nok skrote disse børsene.

Link to comment
Share on other sites

Nå skal jeg slenge ut et dumt spm. her igjen :oops:

 

Hvorfor kan man ikke bruke f.eks. 9 mm pistolammo ? Rive ut kula, og legge inn hagl istedet ?

 

Først må man bygge om til sentertenning da disse hagler er randtening. Og jeg vet ikke om de hylsene passer i kammeret engang og da må deendres der også..Blir fort dyrt og hvis man må lade ammoen selv også så blir det mye styr for lite morro.

Link to comment
Share on other sites

Nå skal jeg slenge ut et dumt spm. her igjen :oops:

 

Hvorfor kan man ikke bruke f.eks. 9 mm pistolammo ? Rive ut kula, og legge inn hagl istedet ?

 

På trostehagle ammo er det hylser med Randtennin(tor det heter det) da slår tennstiften i kanten på hylsa som på 22LR.

Det gjør det ikke på en vanlig 9 mm hylse.. :D

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...