Jump to content

Ny (våpen)bibel


Trond

Recommended Posts

Det er en ny bok på markedet og den er bra, skikkelig bra, ut fra det jeg har sett så langt. Med Harald Sundes bok om kammerladerne (dessverre bare hærens), Haneviks bok "Norsk militærvåpen etter 1867" (frem tom. Kragen) og denne, er man sikret intelektuell kontinuitet fra 1842 frem til vår tid. Ved første gjennomgang ser det ut til at boken omtaler samtlige modeller brukt av det norske forsvar frem til dato. Det er en bøtte med bidragsytere, hvorav det riktignok er minst én jeg stiller meg noe usikker til den reelle graden av kompetansen hos. Men helhetsinntrykket er likevel glitrende!

 

IMG_4609_zps97278820.jpg

 

Det jeg ikke likte: Våpnene er sortet alfabetisk innen kategori - jeg hadde foretrukket historisk. Det er tatt med endel uhyre sære spesialmodeller som neppe noen av oss noen gang kommer til å se og i hvert fall ikke kommer til å få registrert. Men boken gir et gjennomgående inntrykk av kompetanse og godt håndverk og det er ikke vanskelig for meg å utrope den til det beste av sitt slag. Sundes kammerladerbok, Haneviks "etter 1867" og denne er et must for interesserte i norske militærvåpen. Bare så det er sagt, den holder ikke helt Haneviks standard, men det er (nesten) greit.

 

Anbefales! Det kommer neppe noe bedre de neste 20-50 år! Løp og kjøp!

Link to comment
Share on other sites

Guest
This topic is now closed to further replies.
×
×
  • Create New...