SKO1338 Posted December 10, 2014 Share Posted December 10, 2014 Saken er: Jeg har kjøpt en del fra Tyskland for et år siden, denne ble det betalt fortolling og mva på. Dette er som privatperson. Delen har blitt defekt, fått ny tilsendt og ligger nå på postkontoret. Men...fortolling og mva på nytt selv om avsender satte pris til 0 kr med info om at det er en erstatning/ garantisak. Den defekte skal sendes tilbake. Vært i dialog med tollavd Posten, som sier "må den tollbehandles (tollekspederes) av Tollvesenet før den sendes ut av Norge. Det betyr at du må deklarere varen for utførsel overfor Tollvesenet, før den sendes ut av Norge. " "når du har deklarert varen ut av Norge så trenger vi dokumentasjon på det." Har søkt meg gul og blå nå, finner ikke noen skjema fra Tollen som umiddelbart ser ut til å dekke mitt behov. Noen som har vært borti noe tilsvarende og evt har link til det skjema jeg trenger? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
egon olsen Posted December 10, 2014 Share Posted December 10, 2014 Høres ut som det er lettest å betale. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
SKO1338 Posted December 10, 2014 Author Share Posted December 10, 2014 Nesten slik, har vel brukt mer tid på dette allerede enn om jeg hadde jobbet et par timer overtid og fått penger til mva...... Men føles så bedritent å betale mva en gang til.... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
razumny Posted December 10, 2014 Share Posted December 10, 2014 Når jeg har hatt slike saker, så har jeg blitt bedt om å fylle ut en proformafaktura når jeg sender avgårde det det er snakk om; ble du bedt om det? Har du tatt vare på din kopi av denne? http://www.bring.no/hele-bring/produkte ... rmafaktura Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
bjortork Posted December 10, 2014 Share Posted December 10, 2014 (edited) Vanligvis så sender man den defekte delen ut av landet med proformafaktura før man får en i retur, da skal ikke denne problemstillingen oppstå. Det er i alle fall min erfaring. Proformafaktura SKAL for øvrig være med ved næringsrelatert forsendelse av varer til utlandet, ellers risikerer du å få pakken i retur fra tullen. Hvis du fyller ut proforma faktura for det du skal returnere og sender denne til Posten via epost (ta bilde med telefon e.l.) burde problemet løse seg. Jeg ville fylt inn Postens sporingsnummer for pakken du har mottatt på feltet Annet/Other så kan de koble sakene. Eventuelt spør dem på tlf/mail hvordan de vil at du skal dokumentere at det du har fått er til erstatning for det du sender. Edited December 10, 2014 by Guest Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
SKO1338 Posted December 10, 2014 Author Share Posted December 10, 2014 Nei det sa de ingenting om den type dokument. Skal sjekke litt mer rundt dette. Takk for svar så langt. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
razumny Posted December 10, 2014 Share Posted December 10, 2014 Ah, leste ditt opprinnelige innlegg litt mer nøye. Det kan se ut som om avsender ikke har fylt ut proformafaktura; det skulle de gjort. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
SKO1338 Posted December 10, 2014 Author Share Posted December 10, 2014 Det virket på meg som om avsender (tysk) gjorde sitt beste med tanke på dokumentasjon, men tydelig at de ikke har gjort dette før for land utenfor EU. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
bjortork Posted December 10, 2014 Share Posted December 10, 2014 Jo, avsender ser ut til å ha fylt ut faktura, men Posten tror ikke på den da det ikke er gått en sending ut av landet som de kan forbinde med det som har kommet inn.. Er det noenlunde rett oppfattet? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
SKO1338 Posted December 10, 2014 Author Share Posted December 10, 2014 De tror på historien for å si det slik. De kan ikke slette sitt krav om fortollling/ mva på ny innkommen vare før jeg kan sende de dokumentasjon på en deklarering ut av landet på samme type vare som de sier. Jeg ser vel kanskje et annen løsning også, evt bare betale den ut (kan kun ligge på postkontor i 14 dager før den går i retur) for så å søke tollen om refusjon ved dokumentert utsendt vare. - eller? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
bjortork Posted December 10, 2014 Share Posted December 10, 2014 Tja. Hvor lang tid tar det for deg å fylle ut proforma faktura samt adressekort for det du skal returnere, ta bilde av dette og sende til Posten? Hvis det er tilstrekkelig for at de skal droppe mva-kravet sitt altså? Jeg er nemlig nesten sikker på at det er mindre tidkrevende enn å søke om refusjon av et innbetalt beløp senere... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
razumny Posted December 10, 2014 Share Posted December 10, 2014 ...for ikke å nevne at du ikke får tilbake fortollingsgebyret. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.