Jump to content

Deklarering av allerede fortollet vare til Norge/ garantisak


SKO1338

Recommended Posts

Saken er:

 

Jeg har kjøpt en del fra Tyskland for et år siden, denne ble det betalt fortolling og mva på. Dette er som privatperson.

 

Delen har blitt defekt, fått ny tilsendt og ligger nå på postkontoret. Men...fortolling og mva på nytt selv om avsender satte pris til 0 kr med info om at det er en erstatning/ garantisak. Den defekte skal sendes tilbake.

 

Vært i dialog med tollavd Posten, som sier

 

"må den tollbehandles (tollekspederes) av Tollvesenet før den sendes ut av Norge. Det betyr at du må deklarere varen for utførsel overfor Tollvesenet, før den sendes ut av Norge. "

 

"når du har deklarert varen ut av Norge så trenger vi dokumentasjon på det."

 

Har søkt meg gul og blå nå, finner ikke noen skjema fra Tollen som umiddelbart ser ut til å dekke mitt behov.

 

Noen som har vært borti noe tilsvarende og evt har link til det skjema jeg trenger?

Link to comment
Share on other sites

Vanligvis så sender man den defekte delen ut av landet med proformafaktura før man får en i retur, da skal ikke denne problemstillingen oppstå. Det er i alle fall min erfaring. Proformafaktura SKAL for øvrig være med ved næringsrelatert forsendelse av varer til utlandet, ellers risikerer du å få pakken i retur fra tullen.

 

Hvis du fyller ut proforma faktura for det du skal returnere og sender denne til Posten via epost (ta bilde med telefon e.l.) burde problemet løse seg. Jeg ville fylt inn Postens sporingsnummer for pakken du har mottatt på feltet Annet/Other så kan de koble sakene. Eventuelt spør dem på tlf/mail hvordan de vil at du skal dokumentere at det du har fått er til erstatning for det du sender.

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

De tror på historien for å si det slik.

 

De kan ikke slette sitt krav om fortollling/ mva på ny innkommen vare før jeg kan sende de dokumentasjon på en deklarering ut av landet på samme type vare som de sier.

 

Jeg ser vel kanskje et annen løsning også, evt bare betale den ut (kan kun ligge på postkontor i 14 dager før den går i retur) for så å søke tollen om refusjon ved dokumentert utsendt vare. - eller?

Link to comment
Share on other sites

Tja. Hvor lang tid tar det for deg å fylle ut proforma faktura samt adressekort for det du skal returnere, ta bilde av dette og sende til Posten? Hvis det er tilstrekkelig for at de skal droppe mva-kravet sitt altså? Jeg er nemlig nesten sikker på at det er mindre tidkrevende enn å søke om refusjon av et innbetalt beløp senere...

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...