Jump to content

356 Winchester ladedata til 94 AE


Tomas

Recommended Posts

Kikket litt i en bok av Richard Lee " Modern reolading second edition " og funnet ladinger fra 180, 200, 220 og 250 grain kuler. Med 180 grain kuler har den høyere utgangshastighet enn 308 ( sammenlignet med Vithavuori ), litt av en tøffing. Mangler manual til denne børsa ( 1:11 i riflestigning ) og lurer på hvor høyt jeg kan gå i kulevekt i denne børsa, tiltenkt elgjakt. Regner med at jeg ihvertfall må opp i 180 grain for å holde kravet, men kan jeg med fordel benytte tyngre kuler for å få " mere knall og fall virkning "?

 

Finner ikke ladedata på dette kaliberet hos Vithavuori, noen som har " Ladeboken " og har noen data å henvise til? Ser at forrige eier har ladet 150 grain kuler med 41,5 grain N 130, 150 grain kuler med 40 grain N 150. Takknemlig for noen tips.

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Hei

 

Ladeboken 7 oppgir kun ladevekt for 220grs Speer FN.

N135 42grs =652m/s

N135 44grs= 700m/s

N140 43grs = 695m/s

N140 45grs = 714m/s

 

Eg har ein Winchester 94 AE sjølv, men har kun ladet Speer 180grs i den.

N135 44,5grs = 670m/s (et godt stykke fra max ladning dette)

Fabrikk ammo fra Winchester med 200grs kuler måler eg til 690m/s i mi rifle.

 

Her til lands er det vel bare Speer FN 180 og 220 grs som er direkte tiltenkt 356winchester. ( flat spiss og krymperille på rett plass) Samt Hornady FXT 200grs som er ei "nyere" kule med mjuk gummi spiss for bedre BC.

Av disse ville eg uten tvil valgt 220grs til elg. Den vil nok gjøre ein grei jobb i hastigheten som er aktuell. Men lager nok litt rekyl i ei lett rifle.

Hvilken som helst 358-kule kan brukes så lenge ein ikkje fyller meir enn ein patron i rør-magasinet. Så da finnes det mange kandidater.

For kulevalg for øvrig kan du kikke litt i tråden for 358 -win, som er så vidt kraftigere enn 356win.

Link to comment
Share on other sites

Takker for flott svar, hva har du skutt elg med selv? Hva har du av siktemidler på børsa, jeg skal ha kikert og det sitter to Leupold klakker hvor den fremre har to skruer som sitter linjärt med pipa, mens de bakre skruene sitter på tvers av pipa/børsa. Kunne godt tenkt meg en sammenhengende skinne. Ser at Weaver har en slik hos forhandler Midway. Leupold bør vel også ha dette.

 

Skal sette de Leupold ringene jeg har i fresen og ta av de 2 mm på bredden, da kikerten ( S&B 1,5 - 6 x 42 ) ikke får tilstrekkelig plass mellom ringene.

 

Var inne på Alvestad sine sider, og der var det ikke tilgang til Hornady FXT kula for tiden, for meg så kan dette virke som den " beste " kula for dette våpnet. Skjønt når jeg brukte tilsvarende kule ( 265 grain ) i en Marlin i 444 så måtte den da lades en og en, alternativt kapping av hylse for å kompensere for kulelengde. Regner med at Winchester ikke kommer utenom denne problematikken, med spisse kuler. Har du noen erfaring med dette?

Link to comment
Share on other sites

Eg har ikkje skutt ein eineste elg så langt i livet. Kanskje ein dag...

 

Og 356'n min har eg ikkje hatt så lenge, foreløpig har den bare blitt brukt til moro-skyting med orginale sikter. Tanken når eg kjøpte denne var at det ikkje skulle noe kikkert på den. Men eg ser at om eg skal bruke denne til jakt så bør eg ha andre siktemidler en dei orginale siktene, tanken har vert innom både jakt-diopter, kikkerter og doctor/aimpoint

 

Eg har også ei rifle i 358 Win, som eg har skutt ein del hjort med. Og erfaringer derfra gjør at eg ville valgt Speer 220grs , av dei kulene som er tiltenkt 356win og har krymperilla på riktig plass. Merkelig om Hornady FXT ikkje kamrer fra magasinet, (er vel dette den er designet for) men eg har ingen erfaring med denne kula sjølv.

Om du skal ha fleire patroner i magasinet så bør du krympe, og da må det brukes kuler som har krymperille på rett plass.

 

Om du klarer deg med ein patron i kammeret og ein i magasinet kan nok ei 250grs kule eller ei homogen kule vere god elg-medisin.

Eg tenker ivertfall at ei kule med tradisjonell konstruksjon trenger litt vekt i et så stort kaliber som 35 for å sikre god dybdevirkning på elg.

 

Problemstillingen med for lang avstand mellom kikkertringene ved bruk av to-delt base har eg ikkje tenkt på, men det er jo helt klart noe eg også må ha i bakhodet om eg går for kikkert på rifla mi.

 

Fortell og post gjerne et bilde av korleis rifla blir med kikkerten. Og hvilken kule/ladedata du kommer til å satse på.

Link to comment
Share on other sites

Eg har ikkje skutt ein eineste elg så langt i livet. Kanskje ein dag...

 

Og 356'n min har eg ikkje hatt så lenge, foreløpig har den bare blitt brukt til moro-skyting med orginale sikter. Tanken når eg kjøpte denne var at det ikkje skulle noe kikkert på den. Men eg ser at om eg skal bruke denne til jakt så bør eg ha andre siktemidler en dei orginale siktene, tanken har vert innom både jakt-diopter, kikkerter og doctor/aimpoint

 

Eg har også ei rifle i 358 Win, som eg har skutt ein del hjort med. Og erfaringer derfra gjør at eg ville valgt Speer 220grs , av dei kulene som er tiltenkt 356win og har krymperilla på riktig plass. Merkelig om Hornady FXT ikkje kamrer fra magasinet, (er vel dette den er designet for) men eg har ingen erfaring med denne kula sjølv.

Om du skal ha fleire patroner i magasinet så bør du krympe, og da må det brukes kuler som har krymperille på rett plass.

 

Om du klarer deg med ein patron i kammeret og ein i magasinet kan nok ei 250grs kule eller ei homogen kule vere god elg-medisin.

Eg tenker ivertfall at ei kule med tradisjonell konstruksjon trenger litt vekt i et så stort kaliber som 35 for å sikre god dybdevirkning på elg.

 

Problemstillingen med for lang avstand mellom kikkertringene ved bruk av to-delt base har eg ikkje tenkt på, men det er jo helt klart noe eg også må ha i bakhodet om eg går for kikkert på rifla mi.

 

Fortell og post gjerne et bilde av korleis rifla blir med kikkerten. Og hvilken kule/ladedata du kommer til å satse på.

 

Takker for flott svar. Skal prøve meg frem med kulene du forslår, skal jeg prøve meg på 250 grain kommer det nok på en demper først, kvittet meg med en Ruger nr 1 i 375 H&H mag for noen år siden p.g.a. artrose i høyre skulder. Har tidligere ikke vært engstelig for rekyl, men med dette problemet er det særs kjennbart på bane, i skauen har ikke jeg tid til å tenke på rekyl.

 

NB! det var for kort avstand mellom ringene for min kikert, passer sikkert til mange andre.

 

Vedr. baser så var det montert to delte Leupold baser på børsa. Personlig liker jeg ikke at bakre base har sidejustering av kikert. Ej heller er jeg veldig sikker på at fremre montasje er noen heldig løsning hvor kikertringen vris nedi. Det er litt rekyl på disse børsene, og da forventer jeg at det sitter fast. For å få skutt noen skudd nå snart, måtte jeg frese av ringene i bredden, da min S&B 1,5-6 x42 ellers ville ta i ringene i ytterkant. Tok av ca 2 mm på ringbredden ( i løps-retningen ) for å få ned kikerten. Så nå fungere det inn til videre. Får sikkert tips her om hel base, både Weaver og Leupold har, men jeg tror jeg har en annen løsning. Om jeg ikke husker helt feil så finns det weaver baser som ikke er borret opp for fester i stål. Finns det en slik som har en radius tilsvarende våpnet foran, og sveises/hardloddes på et underlag mot låskassa før dette endelig freses så kan det være en grei løsning. Jeg tror dette blir en mere solid løsning hvor du kan ha et større valg av ringer som ikke er justerbare sideveis. For øvrig så har Pedersen Våpenlager Kozap base som heter CZ-550 Weaver 1-part, som kanskje kan modifieres. Kjenner ikke lengde på denne.

 

En annen modifisering jeg kommer til å gjøre er nok å lage en " trekkskrue " ( mitt eget forhåpentligvis forklarende uttrykk ), d.v.s. en skrue som er trekker mekanismen bakover. Lager en firkantblokk som tangeskruen går i gjennom. I denne firkantblokken er det også et gjenget hull for " trekkskruen ", som strammes med en mutter i bakkant ( kan ses når kolbekappe er fjernet ). Har gjort samme jobb på en Marlin i 444 som også hadde sprekk i kolben der hvor den øvre tangen sluttet. Merkelig at Midway hadde kolber til salgs, men ikke min løsning. Tja, det er vel slikt de tjener penger på. Jeg fjernet også noe treverk der hvor enden av tangen møtte kolben. Har ikke fått utverdert dette enda da børsa er overlatt kommende svigersønn.

Link to comment
Share on other sites

Jaktdiopter er tingen på disse. Glem kikkert.

Selv har jeg brukt 220gr Speer og 250 gr Rem SJ(med rund blyspiss).

Jeg har ladet nokså friskt men det må advares mot de litt mer spenstige dataene som finnes rundt på nettet.

Det er vel verdt å ha i bakhodet at kvalitetssikring på material og toleranser var totalt fraværende hos Winchester på slutten. Selve styrken i opplåsingen er tvilsom i seg selv,- så ikke gå i taket i tabellene. Ønsker man å bli helt villmann med ladninger så kjøp en BLR...

Med et diopter og en ordentlig kolbekappe er det et kjempevåpen til jakt. Ikke til BR :mrgreen:

 

Når det er sagt så er nok ikke 220 gr Speer kulen for de som får angst av kjøttødeleggelse. Jeg vil nok, uten å ha erfart det selv, helst ikke siktet på grove bein i elgen. La Jørund Lien skyte på de grove beina, sikt heller på noe mykt og koselig.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...