Jump to content

Schultz & Larsen 97 DL eller Kongsberg 393?


RuneAa

Recommended Posts

Jeg skal kjøpe meg ny børse. Det skal være en nordisk affære som etterhvert skal krones med GRS-stokk. Topp presisjon, godt avtrekk og glatt sluttstykkegange er kriterier. Har derfor kikka på S&L 97 DL og Kongsberg 393.

 

Etter nøye e-synsing og mye googling her på Kammeret og ellers rundt har jeg også fått tafset opp noen S&L-børser live. Jeg har også lest mange godord om Kongsbergriflene. Kan samtidig nevne at KKC-stokken ikke er aktuell som konkurrent til GRS, både pga anatomi og pga utseende. (Regner med den har sine tilhengere og vil bli nevnt)

 

S&L DL er jo en ekte pipebyttebørse, mens slik jeg har lest og forstått så er ikke 393 det, men likevel en så enkel affære å skru inn ut pipe på at en gjerne kan gjøre det i kjelleren uten videre mikkmakk. Kommer ikke til å sette i gang med bytting med det aller første, men muligheten på sikt tiltaler meg.

 

Jeg ser at 393 børsa sliter litt med avtrekksbøyla i plast, (byttbar) samt at noen blir for ivrig med momentet når stokken skal skrues på. Mange anbefaler en god beddejobb.

 

Tanken/bruken er blink og jakt. Kaliber er 6,5X55, meeeen kan og strekke meg til 308. Demper vil bli montert.

 

Hvilken børse ville du valg? Evt. hvorfor valgte du som du gjorde? Hva er mest "bang for the bucks" i dine øyne?

Link to comment
Share on other sites

Heisann!

 

Jeg er, som sikker noen vet; Kongsbergambassadør! 8)

 

Derimot synes jeg SL er fantastiske rifler, og finner du en brukt til vettig pris så er det bare å slå til.

 

Fordelen med Kongsberg er at de er latterlig billig på finn.no og sykt presis.

Boltgangen er smoooth, men SL er bedre.

Løse boksmagasin er jo herlig, og pipebytte er enklere.

 

Kongsberg må i en løpsstikke iallefall første gang.

Jeg skifter mellom 6BR og 30.06, og trekker til med håndkraft. Dette holder, men 9.3x62 måtte i løpsstikken.

Link to comment
Share on other sites

Trenger ikke nødvendigvis muffe på Kongsberg/Lakelander.

Hadde en med 9,3 og 308 pipe Kunne skru ut og inn pipa med håndmakt. Pipene var tilpassa dette av børsemaker. Vet ikke hva som var gjordt, men det funka.

Lett å bytte mellom langt og kort magasin, to umbrakoskruer.

 

9,3 pipa mi var fra Schultz og Larsen, 308 pipa var fra Kongsberg. Begge gikk styggodt.

 

Kjøp den du liker best, regner med at det blir bra uansett.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...