Jump to content

Hvordan få "grov" overflate på stål?


LeBoost

Recommended Posts

Jeg har "noen" prosjekter der jeg ønsker å få en hvis "grovhet" på overflata.

Overflata det her er snakk om er på forhånd maskinert, og jeg ønsker ikke å forandre så "mye" på dimensjonene...

Overflata jeg er på jakt etter tilsvarer "grov (!) sandblåst", men jeg har ikke sånn uten videre tilgang til slikt utstyr.

Delen(e) det her er snakk om er ikke større enn en knyttneve, og laget i kromnikkelstål.

 

Lurer fælt hva jeg skal gjøre...

Forslag mottas med takk!

Link to comment
Share on other sites

en kompis av meg pleide å rulle en rundfil forsiktig over overflaten, for å matche sandblåsing. du er nødt til å eksperimentere litt, men etterhvert får du det til. blir ganske bra, men krever tolmod. han kjøpte seg etterhvert blåsekabinett og kompressor, det går fantastisk mye raskere og blir jevnere.

ellers leste jeg et tipe engang: knus litt glass fra en lyspære, og legg det på en bit tape. legg tape på oveflaten du skal matte, og klem litt. skal visstnok bli bra, men du må sikkert eksperimentere litt her og.

 

lykke til, og post gjerne resultatene dine her!

Link to comment
Share on other sites

Har fundert litt på den ideen med fil før, men etter en totalt uvitenskapelig test med et "vrakemne" og forskjellige filer, så mista jeg trua på dette.

Fikk ikke grov nok overflate ut av dette...

Prøvde å slå med hammer på fila (jada, den ble vraka etterpå...) uten at det hjalp...

 

Overflata jeg er på jakt etter er like grov som den man kan finne på skutesidene etter sandblåsing.

Jeg har tilgang på diverse "hobbyutstyr" når det gjelder sandblåsing, men det blir for pinglete...

Link to comment
Share on other sites

Det er ulike blåsemedier å få kjøpt, alt fra veldig fint ala kalk/talkum til småstein :)

 

Biltema selger slikt blåsemedie i små dunker, yppelig til litt grøvere finish en hva det blir med glass.

Har du tilgang på kompressor også og ikke skal blåse mye så kjøp en "sandblåsepistol" fra biltema eller chlas ohlson også. Egner seg til blåsing av småtteri - utendørs, da det blir en del støv.

 

Hvis ikke er det vel en eller annen med kabinett i nærheten, som blåser den lille delen gratis i en kaffepause.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...