Jump to content

Turkniv


sako.

Recommended Posts

Suveren jobb ! Nydelig enkel kniv. Flott treverk med mosaikken som prikken over ien. Sjelden å se en så slank og fint laga poseslire. Jeg liker veldig godt de små detaljene på slira, sømmen som fortsetter i linja rundt åpningen og formen på fram delen av skaftet som går igjen i slireopphenget. Elegant!

Link to comment
Share on other sites

Takk for det siste bilde sako, har du noen ekstra tips til hvordan du får kanten av slira så blank og jevn?

Jeg pleier å gni med en hardved pinne og polert stål med litt narvesverte.

 

Jeg har brukt mørkere farge på kanten av slira på den kniven med belte klipset i 2014 tråden min,

jeg syns det blei bra.

 

Pent filarbeid også!

Link to comment
Share on other sites

Jeg limer sammen slira først, så sliper jeg kanten på en rundell med grovt sandpapir (40)til jeg er fornøyd med fasongen, før jeg gjør det samme med 80 papir. Så pusser jeg med 100 papir før jeg syr slira. Deretter farger jeg slira, tørker kjapt med føner, så fukter jeg slira med varmt vann. Så setter jeg meg i sofa`n med et glass rødvin å gnukker ivei med glattebein til jeg er fornøyd. Kan brått sitte et par timer å gnukke, og gni :-) "Kunsten" er å jobbe når læret er akkurat passe tørt.

Filarbeidet er ikke mitt, det får jeg med på "kjøpet" når jeg bestiller blader.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...