Jump to content

Sastava CZ99 erfaringer?


Bullmastiffen

Recommended Posts

ser man får denne "kastet" etter seg på xxl for under 2000 nå.

 

Er denne verdt pengene som "jeg gir litt F for denne var svinebilligbørse"?

 

Har bestilt en CZ455 (22lr og 17hmr løp) men ser for meg at det kan være moro å ha noe å slenge på ryggen og rusle i steinrøysa med uten tanke på åssen det ser ut etterpå.

 

Så spørsmålet blir da: Kjøpe ny sastava eller finne noe annet artig til et par lapper?

Link to comment
Share on other sites

  • 7 months later...

Gammel tråd, men velger å kommentere ettersom jeg kjøpte en slik på impuls her om dagen.

For det første, det skrives Zastava. Ingen bedreviterkommentar, men enklere å søke hvis det er skrevet riktig.

 

Jeg var innom XXL en dag, egentlig bare for å bruke litt tid, men som så mange ganger før kommer man over noe kurant.

Etter å ha prøvetafset mange børser og hatt en lengre prat med en hyggelig kar på våpenavdelingen så kom jeg over denne, en Zastava CZ99.

Ei lita og smekker børse med en vanvittig pen stokk, prisen tatt i betraktning.

Det ble litt tafsing. Dette resulterte i et umiddelbart oppbluss av følelser.

Sluttstykkegangen var luggete, avtrekket var helt forferdelig, stokken var tørr og magasinet var raklete.

Det rare var at alle følelsene som dukket opp var utelukkende positive.

Dette var ei børse jeg bare måtte ha.

Den var så lita og lett og hadde sine sjarmerende feil, men potensialet var absolutt tilstede.

 

Jeg har jo jakt og våpen som hobby. For min del innebærer dette endel timer i hobbyrommet med omsorg og forskning på børsene mine.

Litt av grunnen til at jeg falt for denne børsa var nettopp det at den virket uferdig og hadde bruk for litt omsorg.

 

Etter ei lita uke hadde jeg den hjemme på slaktebenken.

Den ble plukket i atomer og inspisert.

Stokken ble oljet og satt i et hjørne, avtrekket ble filt, polert og justert, alle deler ble rengjort og smurt inn med våpenolje, utdrageren ble justert for å kaste hylser skikkelig og kikkertsikte ble montert.

Pga prosessen med stokken så er den ikke ferdig på en stund enda, men avtrekket er nå rett og slett fantastisk, utkastet var greit nok i utgangspunktet, men ble justert profylaktisk og sluttstykke og magasin glir fint nok.

Den mater fint og kaster hylsene fint.

Etter å ha lest hva andre skriver om presisjon så tror jeg dette kan bli ei riktig så trivelig børse.

 

I utgangspunktet hadde jeg tenkt å bevare de åpne siktene, men for å få kikkerten langt nok frem så røyk baksiktet. Pga det så ryker nok fremsiktet også, til fordel for lyddemper.

 

Jeg kan poste noen bilder etter at jeg har montert den sammen igjen, litt for å vise hva man kan få for 1700kr.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...