Jump to content

1-12" riflestigning på 223.rem?


hardnakke

Recommended Posts

Ingen fordeler spør du meg...

 

Gå for en raskere en og du stabiliserer både de tunge og de lette kulene, selv har jeg 1-7twist og den har jeg fått super presisjon med kulevekter fra 55-90gr kuler, sikker på jeg hadde fått enda lettere kuler til og gå og. Overstabilisering finnes ikke med mindre du skal skyte BR..

 

Rask: Både tunge og lette kuler > Treg: Bare lette.... Valge er enkelt;) er vel mange rifler med 1-9/8

 

 

 

Aannerud

Link to comment
Share on other sites

1-12" er vel standaren for .223rem. Hadde det før og klarte meg vel bra med det. Orginal remington pipe og klarte kulevekter opptil 60gr. Noen kuler opptil 63gr. Men ikke alle. Speer sin 62gr fmj var umulig å få stabilisert. Skiftet pipe til ei med 1-8" og har skutt endel med 75gr kuler samt 62gr kula til speer. Men bruker i all hoved sak kuler som 52gr matchkuler, 40- 53 gr v-max og 55 gr oryx. Så hadde klart meg utmerket med 1-12". Så med mindre du vet at du skal hovedsakelig skyte med veldig tunge kuler av en eller annen grunn må du gå for noe annet. Visst ikke trur jeg du klarer deg med 1-12" til det meste.

Link to comment
Share on other sites

Fordelen med 1-12" er at den stort sett skyter bedre med billig 55g fabrikkammo enn rifler med 1-10" eller raskere stigning. Sako/Tikka piper med 1-12" skyter i hvertfall bedre enn 1-8" pipene med billigammo fra Fiocchi, S&B, Winchester, Federal og Remington. Har testet ganske mange T3 og Sako 75/85 med dette. 1-12" stabiliserer også fornuftige jaktkuler uten problemer med god presisjon. Jeg bruker 60gr Nosler Partition til jakt.

 

Hvis man vil skyte mye uten å tilbringe tid bak ladepressa er en T3 eller Sako 85 med 1-12" ikke et dumt valg. Bare se hva Jaktdepotet tar for Federal 223 55gr ammo. En greier ikke nesten ikke lade til den prisen.

Link to comment
Share on other sites

1-12" ER 223 alt annet er avarter for å gjøre noe patronen opprinnelig ikke var tiltenkt.

 

Torf har jo skrevet dette allerede , men en god ting kan ikke gjentas for ofte. Fabrikkammunisjon i 223' dvs alt en får kjøpte rimelig er LAGET FOR våpen med 1-12" stigning. Derfor presisjonen også er best med den stigningen. Ja 1-8" og 1-9" stabiliserer lengre og mer vindstabile prosjektiler om du skal skyte langt.

 

Om poenget er å skyte rimelig fabrikkammunisjon i 223 rifla og ikke være avhengig av å lade alt selv, bør en tenke seg om en gang eller 2 ekstra før en kjøper noe annen enn 1-12".

Link to comment
Share on other sites

Nei, da må du ha 1-8".

 

Nå vet ikke jeg hva presisjonspotensialet er på ny NM255 NATO-ammo. Hvis presisjonen(mangel på) tilsvarer gammel SS109 med stålkjerne er det ikke sikkert billig miljøammo er noe å regne med i ei boltrifle med god presisjon. Da gjelder fortsatt 1-12" og å glemme miljøammoen.

 

Det er sikkert noen her som kan si noe om presisjonen på NM255 i ei god boltrifle.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...