Jump to content

Lav kikkertmontasje


Furu

Recommended Posts

Har Leupold QR montasjer på min 1900 med både lave og medium ringer.

Med medium ringer er det bare 2-3mm mellom løpet og en Schmidt & Bender 1.5-6x42, så måtte kjøpe meg en S&B 1,25-4x20 for å ha noe til de lave ringene også. :P

Tror kansje det stod de var for antonio zoli 1900, men husker ikke 100% sikkert.

Link to comment
Share on other sites

Har leupold QR på våpnet i dag, men det ble meg for talt at disse montasjene ikke var å stole på.

Armene for å ta av sikte pleide å knekke, dette er jo kjedelig om man er langt fra nærmeste butikk.

Montasjen har fungert perfekt for meg, men ut fra det som ble fortalt så jeg for meg å bytte den ut med EAW montasje eller noe tilsvarende av bedre kvalitet. Bare så synd at kikkerten blir så høyt montert.

Link to comment
Share on other sites

Så lenge du ikke har problemer med QR-montasjene så vil jeg anbefale deg å beholde dem. Hvis du har hatt dem en stund ville du ha oppdaget det dersom de var på vei til å gi deg problemer. Jeg har hatt QR på de to riflene jeg bruker mest i over ti år. Jeg hadde problemer på ett våpen, men jeg husker ikke hvilket. Der var låskassehals og bro ikke helt parallelle, dermed ble ringføttene stående i spenn i basene. Etter sliping av låskasseoverflatene ble det bra. Se etter når du setter kikkerten på plass, lukk den ene ringen, åpne igjen og lukk den andre. Legg en rettholt på basene. Ser det bra ut kan du regne med at det er ok. QR er visstnok ikke det beste på hardt rekylerende rifler med tunge kikkerter, men de har holdt fint på min ikke veldig tunge Husqvarna i 358NM. Ernst Apels svingmontasjer er anerkjente, men virker kompliserte. Og de er høye. Jeg vil ha kikkerten så langt nedpå børsa som mulig, på Winchesteren min ligger 3-9x40'en i superlow ringer og det er ca 1mm klaring til pipa. Anbefales for alle som ikke er plaget med klodriankonstruert hevarm som tar borti okularhuset på kikkerten.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...