Jump to content

Spredning av hagel


Jericho

Recommended Posts

Hei.

 

Jeg lurer på om det finnes en formel for utregning av haglspredning som holder mål?

Jeg er interessert i å finne teoretisk spredning på hagelsvermen på hhv 10,20 og 30 meter ved bruk av hhv haglstørrelse 2 og 5 (3mm og 3,8mm hagl) fra en gitt hagle.

Alternativt er det noen som fysisk har prøvd skyting på disse avstandene med de ulike hagltypene og fått resultater?

På forhånd takk

Link to comment
Share on other sites

Noen stor teoretiker er jeg ikke, men det heter seg vel at alle hagler sprer forskjellige hagl ulikt.

Så tenkte spørre - hva hinder deg i å prøve selv? Det vil gi et bedre svar enn alle teoretiske utregninger - og dessuten stemme for din ammotype i din hagle.

Link to comment
Share on other sites

Som nevnt, det er for mange parametere til at du kan regne deg frem generelt. Du har f.eks. ikke nevnt choke, som har en del å si. Videre kommer materiale du skyter ut og farten på dette, vekt, kaliber, osv. Svermlengde kan også være interessant for fluktskyttere, men selvfølgelig vanskelig å måle uten high speed kamera e.l.

 

Det er bare å finne frem pappen, den hagla og de patronene du skal bruke, og skyte løs på ulike avstander.

Link to comment
Share on other sites

Alternativt er det noen som fysisk har prøvd skyting på disse avstandene med de ulike hagltypene og fått resultater?

Dette er vel strengt tatt noe alle må/bør gjøre så de har et kvalifisert forhold til hvilke avstander de forskjellige hagletyper kan/bør brukes?

 

K

Link to comment
Share on other sites

Det finnes normer på hvor mye en hagle skal sprede med oppgitt choke.

Normen er ca slik.

Full choke =75% av haglene i en sirkel på 75 cm på 35 meter

Imp modefied 3/4 choke =65% i sirkelen på 35 meter

mod 1/2 choke = 55% i sirkelen på 35 meter

imp cyl 1/4 choke= 45% av hagla i sirkelen på 35meter

cyl = 40% av hagla i sirkelen. på 35 meter

 

Jeg har lada en del hagleskudd og funnet ut at hviss hagla sprer mere enn det choken tilsier så er patronen lada litt for hardt (sikkert innenfor trykkstandard fra fabrikken)

Lader man svakere så vil hagla samle mye mere enn choken tilsier.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...