Jump to content

Ruger mini 30


Mannfredrikstad

Recommended Posts

Disse ble opprinnelig produsert med .308 løp da tilgang til .311 kuler ble regnet som for vanskelig.

 

I 1992 gikk de over til å lage de med .311 løp og alle levert etter 1993 har .311

 

Så kjøper du ny i dag har den altså .311 løp og skal kunne funke bra med ferdig ammo som f.eks Bernaul.

 

Skal jeg pirke litt på meg selv så er det vel .3105 løp på de ;)

Link to comment
Share on other sites

Jeg er på ingen måte ekspert på Ruger mini 30, men temaet med .308" og .311" og .312" diameter står omtalt i ladeboken utgave #4.

Jeg siterer boken:

....For å unngå overtrykk med militær ammunisjon har Ruger derfor forsynt sine våpen med en solid friflukt og overdimensjonert kuleskråning, slik at det ikke er forbundet med problemer å skyte militær ammunisjon i dette våpenet.

 

Jeg mener å ha lest om dette fra andre kilder opp gjennom tiden, derimot har jeg snakket med folk som har prøvd disse riflene i 7,62x39 og det tilbakemeldes om dårlig presisjon. Egnet til lek på 100 meter har jeg hørt. Uansett så kan det være innehavere av denne rifla her på Kammeret som kan bekrefte mer enn rykter. Våpen Søylen som importerer disse skulle vel kunne svare på dette som et kjent tema.

Link to comment
Share on other sites

Ingen overgangskonus på nye Mini-30 da løpene nå er .311 diameter. Du må prøve hvilken ammo som fungerer, min ville ikke spise TUL som vel er det billigste du får. Den mest sannsynlige årsaken såvidt jeg har kunne bringe på det rene er at det er forskell på tennstiften fra rifle til rifle og noen av dem er akkurat så korte at en litt hardere tennhette vil gi mange klikk.

 

Det er ikke mye du kan bruke Mini-30 til som du ikke like gjerne kan bruke Mini-14 til, du greier for eksempel ikke storviltkravet uansett hvordan du lader. Og det skal du jo ikke uansett.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...