Jump to content

Knivskaft til Fällkniven S1


Jaben76

Recommended Posts

Jeg har kjøpt Fällkniven BS1, som er knivbladet til Fällkniven S1. Jeg må lage et knivskaft til kniven, og tenkte å bruke noe valnøttre jeg har liggende. I den forbindelse har jeg noen spørsmål, som jeg håper å få svar på.

 

1. Jeg vurderer å anskaffe en pussemaskin. Hvilken maskin anbefales av de erfarne? Finnes det gode alternativer som også kan slipe metall?

 

2. Knivbladet har huller på 5,5 mm og 6,5 mm. Det største hullet er til snor. Jeg har kikket etter corbyniter som har 5,5 mm i diameter. Det metriske systemet er ikke helt enerådende i knivverdenen, og alle niter jeg har sett har en annen diameter målt etter tommer. Er det viktig at diameteren er akkurat like stor som hullet i knivbladet? Intuitivt skulle jeg tro det var viktig for å hindre bevegelse langs knivbladet. Alternativet er å gå for en stang. Jeg har heller ikke sett noen rør med diameter 6,5 mm.

 

Alle innspill mottas med takk!

Link to comment
Share on other sites

Jeg lagde en fulltange kniv en gang. Da brukte jeg et Enzo-blad. Hullene der var 4,5 og 6,5 mm store.

Corbynagler droppet jeg, og brukte heller bare kobberpinner på ca 4,5 mm. Ingen klinking eller noenting. Bare deilig epoxylim.

Hadde jeg hatt ditt knivskaft hadde jeg ikke brydd meg om hullene var litt store. Det skal limes fast med Araldit likevel. Bare få godt med lim ned i hulrommet. Hullene i skaftet må derimot være tighte. Du vil ikke ha limfuge der.

Til snorhullet hadde jeg noen små biter med 1/4" kobberrør som passet nesten perfekt.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...