Jump to content

Drever erfaringer


Tomroar

Recommended Posts

Positivt: Lett å få til en hund som vil jage rådyr. Stor jaktlyst. Godt og hørbart mål. Tåler mye jakting. Lite sykdom og skade. Stor rase med meget godt avlsmateriale og gode prøveresultater. Det er mange svært gode Drevere.

Negativt: (subjektivt) igjen, det er mange veldig gode Dreveren men min erfaring med hverdagsdrevere er: Er nok overrepresentert ift jaktidioter som ikke føler behov for å legge av når det drar ut i langløypa. noen er i overkant ukritiske i målbruk med full los på fot og om de ligger langt bak. Litt innefektive i søk og på retur.

 

med drever er du nesten garantert en brukbar rådyrhund!

Link to comment
Share on other sites

Fordel og ulempe er avhengig av jaktterreng. Drever jager relativt raskt og dyrene går større. Med lite terreng er det lett at dyra jages ut. En Dachs vil nok lettere få dyra til å ture. Men drevern har nok større kapasitet mht terreng og snø. Min erfaring er at den normalt søker normalt. Men søket er nok veldig avhengig av den som driver inn hunden.

Link to comment
Share on other sites

Generelt får du den hunden du fortjener, uansett rase - men det er raseforskjeller. Jeg har ikke noen stor erfaring med mange forskjellige hunder, men har hatt drever siden jeg var 15. Den første ble 13, den andre 9. Begge disse har fungert optimalt for mitt bruk. Lengste losen jeg har hatt med noen av dem tror jeg var så vidt under 3 timer, og det er kun to ganger jeg har dratt hjem fra jakt uten å ha hunden med meg. Den første gangen var 9.november i 2006 når hannhunden endte opp på jernbanen, og den andre gangen var i fjorhøst når jeg avliva tispa på siste fallet.

 

For min del har opplevelsen vært at vi som har jakta med drever har vært mindre avhengig av vær og føreforhold enn dachs-gutta, og delvis også de som jager med petit (som sliter en del med snøklabb i pelsen, men det er jo for så vidt overkommelig - og klippbart...). Jeg har også et inntrykk av at de beaglene og bassetene jeg har jakta med, jager raskere og at dyra oftere går ut av terrenget. Losmålet spiller også en rolle her, og generelt sett har dreveren ei jevn lostakt som gjør at dyra går bedre i losen - men de to jeg har hatt har vært ekstremt forskjellige, den ene ekstremt trang (losa bl.a ikke når sporet passerte dyrkamark, da hadde'n nok med å pare beina) og den andre ekstremt laus (bl.a relativt sett full los på tap...). Vet ikke helt hva jeg foretrekker, begge deler har fordeler og ulemper. Lettere å lese losen på en trang hund, men i disse astro-tider... Og det som sies om søk er utrolig viktig, søket er viktigere for å få losen til å gå pent enn farta til hunden. Dvs at den tar ut dyra unna hundeføreren, og du slipper jag på støkte dyr. Om du slipper en feit gammel dachs på støkte rådyr, vil de gå ut selv om bikkja er treig.

 

Jeg har drever nå også, men det er ei 2 år gammel uprøvd tispe som jeg har tenkt å få i gang. Ikke en drevertype jeg liker (tung, stor, kraftig tispe) men jeg tror det skal gå an å få til jakthund av den også. Jeg ser i allefall ingen grunn til å bytte bort en rase som jeg vet fungerer, med noe annet...

 

Som det er nevnt tidligere - det er mye avlsmateriale å velge mellom innenfor drever-rasen, men vær litt kritisk til gemytt/lynne, har vært borti i allefall ei linje der det var litt for mange usikre hunder, som enten var "krypende" og snille som dagen var lang, eller som slo andre veien og ble så usikre at de beit for å holde folk og dyr unna seg...

Link to comment
Share on other sites

Har hekta meg på her, siden jeg selv vurderer rådyr/hjortebikkje. Har flyttet til indre Agder og fått 3000 daa å herje på samt en masse naboer som bare har elghunder.

 

Bor i et område med relativt gildt terreng, men en god del snø på vinteren. Her er mest furuskog, ganske kraftig lyng og langt mellom dyra. Virker som hjortestammen øker.

 

Et problem for meg er at jeg sliter med å få ettersøkshund til rådyr. Ettersøkshunder er det nokk av, men ingen har lyst til å gå ettersøk på rådyr. Derfor hadde det vært fint å få godkjent bikkja som ettersøkshund. Da kunne en jo kanskje hjelpe andre i samme situasjon.

 

Har vel stort sett bestemt å kjøpe drever. Så vidt jeg har skjønt er dreveren den mest sikre vei til en brukbar rådyr/hjortebikkje. Jeg er imidlertid åpen for påvirkning utenfra, siden min erfaring med jaktformen er nokså begrenset og dette er første hund i den klasse.

 

Jeg har den lykke å inneha uvitenhetens optimisme. Hvis noen har erfaringer med dette hører jeg gjerne litt nærmere...

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...