Jump to content

Gammel 9mm


JohnUlv

Recommended Posts

Jeg har kommet over et parti utgammel 9-mm ammunisjon. Det dreier seg om to kartonger (omlag 1600 patroner totalt) med "Pistolenpatronen 08" Jeg er ikke særlig stiv i tysk, og det er oppgitt flere årstall på kartongene, men så vidt jeg forstår er den ene produsert i 1942 og den andre i '43.

 

Patronene er for øvrig i ganske bra stand. Eskene jeg har gått gjennom har mellom en og tre ubrukelige skudd (korrosjon og rust) mens andre er helt fine. Sendte noen gjennom Berettaen min, og de funket ennå. Var ikke spesielt harde.

 

Etikettene på kartongene og eskene inne er blå i to forskjellige toner. Og de er pakket i småesker på 16 skudd i hver.

 

En av markeringene på etiketten sier m.E, noe jeg mener betyr at kulene faktisk er blyfrie og består av stål? Noen av kulene er helt svarte og later til å være belagt med et eller annet korrosjonsbestandig. De andre er messingfarget. Hylsene er svarte og belagt med en eller annen type lakk (kan det faktisk være stålhylser?)

 

Kanskje noen av dere kan gi meg ytterligere info om disse skuddene (alt av interesse), og eventuelt korrigere opplysningene overfor.

 

Det store spørsmålet er selvfølgelig om disse kan være verdt noe?

Link to comment
Share on other sites

"m E" betyr "med stålkjerne"

 

På grunn av mangel på kobber ble kulene laget i sintret jern eller med bløt jernmantel som var kobberplettert.

Hylsene er nesten alltid av stål.

Jeg ville ikke skutt slik ammunisjon da slitasjen av jernkulen er større enn en tambakmantel som vi bruker i dag.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...