Jump to content

Tips til rådyrjakt uten hund.


vingrom

Recommended Posts

Hallo, er 16 år og har jakta veldig mye småvilt mest hara og skogsfugl og jeg har vert med på elgjakt tidligere i høst. Nå har jeg fått rådyrjakt sammen med noen "gubber" i bygda som ikke har jakta rådyr de siste 10 åra. Vi har for tiden ikke hund annet enn en gammel drever som bare jager hara. så det er stort sett jeg som driver. Ellers så har vi sitti på jorder i skumringen uten hell.

Har noen spørsmål til dette:

Jeg vurderer å kjøpe bikkje, den skal brukes først og fremst til hara, men også rådyr (muligens hjort men hara og rådyr er første prioritet.) Vil helst ha ei litt langbeint så den kan gå i litt snø, Petit Basset Griffon Verden el en Beagle. Eller er det andre mere aktuelle raser?

 

Går rådyrjakt med hagle som småvilt? Altså kan jeg gå med hagle når jeg driver alene?

 

Har en kombi med utskiftbart hagleløp 20\76&7x57R. (Jeg sitter på post med en ta kara når jeg bruker den) hva slags haggel er å anbefale? bruker Fiocchi Tundra Express str 3 med 28grams ladning.

 

Er det for seint å lokke på bukk nå?

 

Det er ganske mye rådyr på terrenget, så smygjakt er kanskje en mulighet tips til hvordan jeg bør gjøre dette?

 

Kom gjerne med andre tips også! :mrgreen:

Link to comment
Share on other sites

Rådyr med hagle er småvildtjakt, men hvis du skal bruke rifleløpet på rådyr så må du skyte opp storvildtprøven som til elgjakta.

Rådyr er IKKE småvilt, selv om den kan jaktes med hagle!

Bare for å være veldig tydelig så er rådyr juridisk sett definert som storvilt (det står i Forskrift om jakt og fangst paragraf 3 første setning http://lovdata.no/dokument/SF/forskrift/2002-03-22-313/KAPITTEL_1#KAPITTEL_1), men det er gitt adgang til å jakte rådyr med hagle. Så for å jakte rådyr alene må du være over 18 år og ha avlagt jegerprøve, uavhengig av om du jakter med rifle, kombinasjonsvåpen eller hagle.

 

Så lenge du holder deg til å jakte rådyr med hagle er det ikke krav om bestått storviltprøve, men skal du jakte med kombivåpen eller rifle er det krav om storviltprøve.

 

Ts. du kan derfor kun delta på rådyrjakt når jakten gjennomføres i henhold til kravene som stilles ved opplæringsjakt i henhold til lov og forskrift.

For å oppfylle kravene til opplæringsjakt på storvilt må du:

- Fylle 16 år det kalenderåret jakten er og ikke ha fylt 18 år

- Du må ha samtykke fra foreldre eller foresatte

- Du må ha bestått jegerprøve og bestått storviltprøve om du skal jakte med rifle/kombinasjonsvåpen

- Du må være under forsvarlig tilsyn. Med forsvarlig tilsyn menes det at den som har tilsyn med deg kan gripe inn om du er i ferd med å gjøre noe du ikke skal, gi veiledning fortløpende. I praksis betyr dette at den som har tilsyn med deg må sitte sammen med eller gå ved siden av deg.

- Den som skal ha tilsyn med en som deltar på opplæringsjakt skal være over 20 år og ha bedrevet jakt og betalt jegeravgift i minst 3 år.

 

Kilde:http://www.miljodirektoratet.no/no/Tema/Jakt-og-fiske/Jakt-og-fangst/Jegerprove-og-opplaringsjakt/

Link to comment
Share on other sites

åja, som annen storvilt jakt altså. Leste på DN nå, hva går som "under tilsyn"? må jeg sitte på post med en av de andre eller kan jeg gå å drive dyra med eget våpen og kontakt over jaktradio? Har så langt bare sittet på post med voksen under elgjakt.

Link to comment
Share on other sites

Svaret på spørsmålet ditt står i innlegget til nhaak.

- Du må være under forsvarlig tilsyn. Med forsvarlig tilsyn menes det at den som har tilsyn med deg kan gripe inn om du er i ferd med å gjøre noe du ikke skal, gi veiledning fortløpende. I praksis betyr dette at den som har tilsyn med deg må sitte sammen med eller gå ved siden av deg.
Link to comment
Share on other sites

Hvis det er brukbart med rådyr i terrenget bør du finne ut hvor de holder seg på dagen (ofte tett skog nær beite). Planlegg så korte drev der dere virkelig dekker terrenget (de er lure og kan gjerne runde driverne). 2-4 drivere og så mange poster du får til. Et drev trenger ikke dekke mer enn 100-200 meter, 10-15 minutter. Sett gjerne en post slik at han får dyra i fanget selv om de ikke vil ut av tetta (om du driver i tett skog mot et åpent jorde vil de nødig ut på jordet, men heller springe litt frem og tilbake i kanten av skogen)

Hagle fungerer meget bra her. Maks 20-25m mot halsen. Ikke skyt geita.

 

Mvh Chr M

Link to comment
Share on other sites

Det er helt riktig som nhaakskriver.

 

Mao. kan du ikke skyte rådyr under drevet om du går drevet uten å ha en "veileder" sammen med deg.

Du kan heller ikke sitte på post alene og skyte rådyr. Du må da ha en "veileder" ved siden av deg.

I begge tilfeller totalt uavhengig av hva slags våpen du har i hendene og "veilederen" din må være fysisk like ved deg til enhver tid.

Radiokontakt eller at han ser deg 200-300 fra seg på den andre siden av et hogstfelt eller lignende, er ikke godt nok.

 

Ettersom jeg vet har Fiocchi Tundra Express hagl av tungsten, og jeg mener da at patronen du nevner med str. 3 og 28 grams ladning vil fungere bra på rådyr.

 

Å lokke rådyr nå, er faktisk godt mulig, men det har ikke like godt effekt som i bukkejakta og du oppnår vanligvis best resultat med kontaktlyder fra geit og/eller killing.

Som oftest vil du lokke geiter og enslige killinger, men det er mulig å lokke frem en bukk også, om enn sjelden.

 

Valg av hund er ikke så enkelt.

Spesielt ikke om du ikke tidligere har hatt hund som du har vært med og dressert og trent frem til jakt.

Hver enkelt rase har sine fordeler og ulemper.

Det er også store forskjeller innenfor den enkelte rasen.

 

Personlig har jeg minst sansen for Beagle til rådyr- og hjortejakt, da ganske mange av dem har en tendens til å jage på overvær som ofte medfører at de kutter buktene rådyret lager under los, som ofte medfører at rådyret stikker på langtur.

Noen er også veldig raske i losen, som fort medfører det samme.

Jeg vet at en del likevel får frem meget gode Beagler til rådyrjakt.

 

Drever er en salig blanding etter min erfaring.

Noen blir veldig gode rådyrhunder, mens andre blir totalt ubrukbare.

 

Dachs synes jeg er meget godt egnet på hjort og rådyr og brukbar på hare, men den kan få problemer med store snømengder.

 

Petit Basset Griffon Verden synes jeg er veldig varierende.

Noen har omtrent ikke jaktlyst, mens andre blir meget gode rådyrhunder.

Jeg kan ikke huske at noen av de jeg kjenner til har blitt spesielt bra harehunder.

En del indivder har også store problemer i snø.

 

 

Personlig hadde jeg enten valgt drever eller dachs dersom rådyr og hjort er hovedbruksområdet med noe harejakt i tillegg.

Dersom harejakt er hovedmålet med noe hjorte-og rådyrjakt i tillegg, hadde jeg valgt beagle eller drever.

 

Selv har jeg mest sansen for Dachs, men jeg har også betraktelig mer sansen for jakt på rådyr og hjort enn jeg har på hare :)

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...