Jump to content

Åpne trangboring på hardkromet pipe?


Erlend Meyer

Recommended Posts

Er det noen her som har gjort dette? Hvis så, hvilken metode brukte dere? Jeg har ikke egnet brotsj i hardmetall, å skjende en i HSS er heller ikke så veldig aktuelt. Noen har brukt en liten honeklype, men jeg vet ikke om dette vil bli konsentrisk. Om en bryter gjennom kromen litt ujevnt vil det blottlagte stålet slites mye raskere...

 

Jeg har litt lyst til å lage en spesialbrotsj nå som jeg har fått meg herdeovn, men det er jo veldig mye arbeid. Simpleste måte jeg kan komme på er å lage en pilotstyrt plugg og slipe opp med slipepasta.

 

Kapping er ikke en løsning, en korrekt utformet trangboring skal ha et sylindrisk parti etter innsnevringen.

Link to comment
Share on other sites

Du kommer gjennom kromlaget uansett.

En pinne med smergel og god tid er det som trenges. Brosj er ødeleggende for alle illusjoner om produktets kvalitet og troen på alle teorier om chokeutforming; på de jeg har lekt med har ingen choker vært runde (På Berettaene jeg fikset som første forsøk er nok mangekantet rett beskrivelse..) og få på samme senterlinje som boringen av pipene :wink:

 

Jeg ville bare kappet, hverken duellerer eller fugl vill noen gang få vite om det!

Velgere du å slipe eller brosje vil du oppdage at de 750-800kr de fleste børsemakere vil ha for jobben er billig...

Link to comment
Share on other sites

Planen er å åpne fra halv og hel til kvart og halv, det burde passe bedre for stål. Løse choker hadde vært fint, men jeg har ikke funnet noen som er tynne nok. Dessuten er det en gammel hagle med begrenset verdi, målet er å utvide bruksområdet litt uten å kaste bort for mye penger.

 

Kapping sies å kunne gi smultring-formede skuddbilder, tror jeg vil gjøre et forsøk på å få det riktig før jeg tyr til det trikset. Å overlate jobben til børsemaker er jo det enkleste, men studielånet tillater ikke slike utskeielser. Tipper det blir en slipejobb på meg i morgen...

Link to comment
Share on other sites

En hver jobb starter med å måle så en vet hva en har å gjøre med, med et T-mål og en provisorisk dybdestopp gikk det rimelig greit. Resultatet var dog ikke helt som forventet:

Tranborring.jpg

 

Det er tydeligvis en slak innsnevring foran selve trangborringen, pipa er også merket med 18,2 som stemmer bra med mine mål (foran kammeret er den 18,4 som normen tilsier). Hvorfor aner jeg ikke, og det spiller vel ingen stor rolle for denne jobben så lenge jeg får laget en pilot som passer i pipa. Sånn sett er konen bare en fordel, det gir meg mulighet for å sette piloten på lett presspassning uten å måtte dælje den gjennom hele pipa.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...