Jump to content

Luksusproblem er også problem....


chmeland

Recommended Posts

Hei

I anledning villsinjakt i Tsjekkia kjøpte jeg meg ny rifle. Kom over en brukt Browning Bar med diverse utstyr. Fra før har jeg en Browning a-bolt. Den nye er både halvautomatisk OG links, så skuddtakten kan nok økes en del....knotete med rechts børse når man er venstrehendt.

 

Så kommer luksusproblemet: fra før har jeg en Zeiss Classic 2,5-10 x 50. Den nye kom med en Swarovski 3-12 x 50 Habicht (er dette en entydig betegnelse, eller er det flere kikkerter fra S som heter det?)

 

Hvilken kikkert er generelt best til skumringsjakt (hjort i Norge og villsvin nå) og hvilken ville dere tatt med på jakta (drev og kveldspost) antar zeiss er hakket bedre på drevjakta pga lavere forstørrelse, men det er jo ingen automatikk i at lavere forstørrelse gir videre synsfelt....

 

Uansett vil det nok være skumringsegenskapene som teller mest for meg, så hvilken er best? Har lest mye av de som er skrevet om de to her inne, men er det noen som kjenner begge og som har en klar favoritt?

 

Med et samme: demper, har to av det også nå....Maxim eller TMM-4?

 

Mvh Chr M

Link to comment
Share on other sites

Zeissen er vel kjent for å ha litt dassrull fra 2,5-3 så synsfeltet kan muligens være det samme på begge to?

 

Jeg har ikke kjennskap til Swaroen, men med disse to på benken ville jeg tatt den som veier minst/er mest kompakt.

 

Siden du har begge siktene så har du jo en ypperlig mulighet for å sammenligne de. Det er ikke sikkert at din oppfatning er den samme som den gemene hop.

Link to comment
Share on other sites

Er det denne Habichten som optisk sies å være på høyde med Victory?

I så tilfelle så kan det vel være mulig å se forskjell, men nå er det jo også en kjent sak at det er forsvinnende liten forskjell på Classic og Victory samt annen optikk i det øvre sjiktet.

Link to comment
Share on other sites

Dette er vel forgjengeren til Z4? Z4 sies å være på høyde med Victory, så om det er det, bør den være hakket over optisk. Classic har litt "dorulleffekt" mellom 2,5x og ca 3x. Har ikke satt mine bein i en Swarovski av denne størrelsen, men de jeg har sett gjennom (Habicht 1,5-6x42 av eldre modell og ny Z4 2,5-15x56) synes jeg ikke har vært bedre. Z4'en tittet jeg i, i sommer, på Jakt- og fiskedagene da en butikk der hadde 20 eller 25 prosent rabatt. Mistet lysta på en slik der og da, på grunn av denne dorulleffekten, men nå har jeg ikke hatt Zeiss og Swarovski side ved side, så mulig det bare var noe jeg syntes der og da. Andre vet sikkert bedre enn meg på dette. Hadde kanskje på meg "Zeiss-brillene"... :oops: Mulig 3-12'en er bedre og.

 

Synsfelt:

Zeiss: 2,5x: 13 m/100 m. 10x: 4m/100m. Maks synsfelt oppleves fra omkring 2,8x - 2,9x.

Swarovski: 3x: 11 m/100m. 12x: 3,5m/100m. Habichten har nok litt større synsfelt på 10x enn Classicen.

 

Fysisk størrelse:

Zeiss: 32,5 cm og 510 gram

Swarovski: 34 cm og 495 gram

 

Edit: Har selv hatt en slik Zeiss Classic, uten lys, og var særdeles fornøyd med den i skumring i hvert fall, så om Swarovskien er bedre enn denne, ville jeg beholdt sistnevnte. Vet ikke hvor merkbare de to metrene ekstra synsfelt er.

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

http://aa.swarovskioptik.com/hunting

 

Z4 har 4 ganger zoom.

 

Kikket på siden til Swarovski, Z4 familien er der, har ikke hørt eller fått med meg at den skal ut av produksjon.

 

Har Z4i 2,5-10x56, den er helt på høyde med Zeiss Victory HT 3-12x56, grunnen til at jeg vet det, er at jeg også har den, ifølge div tester er det 1-2% bedre skumringsegenskaper tilfordel for Zeiss, men det er vanskelig og se forskjell. Jeg som har begge, synes de er fantastisk gode kikkerter.

Link to comment
Share on other sites

Habicht (er dette en entydig betegnelse, eller er det flere kikkerter fra S som heter det?)

Habicht betyr hauk, og gjenspeiler logoen til Swarovski Optik. Betegnelsen Habicht har vært brukt på alle seriene frem til de begynte emd Z-betegnelsen. 3-12x50 har vært levert i tre serier som jeg kjenner til: Habicht Nova, Habicht PH og Habicht PV. Nova er en eldre serie med 30mm rør i blånert stål, denne står det NOVA med store bokstaver på okularhuset på. PH og PV er kun merket Habicht, PH har 1" rør og PV har 30mm. I PV-serien er det etter det jeg husker tre varianter: PV (standard), PV-L (lettvekt) og PV-I (standard med opplyst retikkel, deete er identisk med dagens Z4i).

Ad optiske egenskaper, så tror jeg ikke du kommer til å merke nevneverdig forskjell på skumringsytelse - der er begge siktene dine svært bra. Personlig foretrekker jeg Swarovski, det optiske argumentet er at den har helt skarpt bilde uten fortegning over hele flaten mens Zeiss har en tendens til være litt uskarp i kantene. Dette er en smakssak.

Link to comment
Share on other sites

Utvilsomt god optikk, begge to. Smaken, behovet og øynene skal være sær for ikke å kunne jakte med disse to. I stup mørke forhold må du på noe annet uansett. Men snakker vi skumring-mørkere enn en skulle tro (!), klarer du deg helt fint.

 

Nova kom både med stål og alutube,der alle med alu hadde skinne og både som entoms og 30mm.Unntaket her var Nova-A som var entoms alu uten skinne. (A=Amerika? Fritenking....)

 

Habichtserien kom i entoms (AV-serien), merket Habicht A, som en lettvektsserie, samt at dette passet det amerikanske markedet godt, de har generelt mere entoms.

 

PF = fast forstørrelse

PV = variabel

PV-N/PF-N/PV-I osv er forskjellige belyste utgaver i 30mm.

 

Ta Swarovskien, du.......

 

Skitt jakt! :)

Link to comment
Share on other sites

Takk for nyttig info. Det er imponerende hvor mye god kunnskap som finnes blant medlemmene her inne.

 

Det er nok en PV jeg har, for den har 30 mm rør, variabel forstørrelse og synes ikke å være lettvekt... Serienummeret begynner på P og deretter mange siffer.

 

Slik jeg forstår dere er begge fullgode (visste forsåvidt det, er ikke HELT grønn :) men Swarovskien kanskje hakket kvassere. Det blir nok den, også iom at den allerede er montert på børsa jeg skal bruke og bare trenger prøveskyting.

 

mvh

Chr M

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...