Jump to content

Jaktterreng Orkdal


smeagoll

Recommended Posts

Hei!

 

Siden det er litt labert med rype i år, så har jeg tenkt å prøve meg litt mere på skogsfugl jakt, noe som jeg derverre ikke har drevet så mye med.

 

Øsnker tips om jaktterreng i Meldal, Rindal og Orkdal.

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Hei

 

Jakter storvilt på vestsiden av Orkla. Så langt i år har vi sett svært lite skogsfugl. Jeg har bare sett 1 orrfuglkull, ellers er det bare enkeltfugler. Har nok aldri vært så lite skogsfugl der jeg jakter. Men det er ikke spesielt oppløftende rapporter fra resten av Orkdal og i fra Meldal heller. Lite rype, litt mer varierende på skogsfuglen. Ligger vel en del ute på inatur. Utenom de kommunene du ramser opp, så ser jeg ikke bort i fra at Hølonda/Melhus kunne gitt gode resultater.

Link to comment
Share on other sites

Kjøp skogsfugelkort av Meldal grunneierlag (Intersport på Løkken) Da har du bra med tereng å gå gjennom.

 

Litt fugel er det da sett, men ikke noe toppår. http://www.meldalgrunneierlag.no/

 

Husdalen er også et sted det er en del skogsfugel/storfugel. Kort der kjøper du på Sport 1 på Domus, Orkanger.

 

Skal selv på jakt i Meldal i helga så vi får se :D

Link to comment
Share on other sites

Husdalen er også et sted det er en del skogsfugel/storfugel. Kort der kjøper du på Sport 1 på Domus, Orkanger.

 

Et sted det var en del skogsfugl. Er i hvert fall søkk vekk nå :(

 

Tror ikke du skal avskrive Husdalen helt. Det kan være helt dødt en dag men bra en anen, det er ett kjent fenomen når det gjelder skogsfugel.

Snakka med noen som driver med storviltjakt oppi der, de har sett bra med orre.

Link to comment
Share on other sites

Jakter storvilt der jeg også. Og det har aldri vært mindre skogsfugl der enn i år. Det har stort sett vært en solid mengde med skogsfugl der så lenge jeg har jaktet der. De siste 3 årene har jeg ikke vært ute å luftet hagla. Vil ikke beskatte skogsfuglen, når det allerede er for lite fugl. Var ikke så værst i fjor, det var både kull og bra med gammelfugl. Men i år har jeg bare sett 1 orrfuglkull på ganske mange storviltjaktdager siden 10.september. Noen gammelfugler er det selvfølgelig, men de bør gjerne også få overleve.

 

Det er jo ikke mange år siden selve husdalen ble åpnet for allemennheten. Før var det jo jakt bare på statskog, samt de som grunneierne slapp til. Jeg hadde tillatelse fra grunneierne i storviltjaktlaget og det ble jo noen runder med hagla i løpet av høsten. Enkelte ganger var jeg utfor voldsomme mengder fugl. På den ene siden av husdalselva var det veldig bra med orrfugl, på den andre var det bra med storfugl. Det var skikkelig moro å jakte småvilt. Men med de siste års katastrofeår er det lite moro å jakte i et terreng der det bare for 5-6 år siden var tjukt av skogsfugl.

Link to comment
Share on other sites

Jakter storvilt der jeg også. Og det har aldri vært mindre skogsfugl der enn i år. Det har stort sett vært en solid mengde med skogsfugl der så lenge jeg har jaktet der. De siste 3 årene har jeg ikke vært ute å luftet hagla. Vil ikke beskatte skogsfuglen, når det allerede er for lite fugl. Var ikke så værst i fjor, det var både kull og bra med gammelfugl. Men i år har jeg bare sett 1 orrfuglkull på ganske mange storviltjaktdager siden 10.september. Noen gammelfugler er det selvfølgelig, men de bør gjerne også få overleve.

 

Det er jo ikke mange år siden selve husdalen ble åpnet for allemennheten. Før var det jo jakt bare på statskog, samt de som grunneierne slapp til. Jeg hadde tillatelse fra grunneierne i storviltjaktlaget og det ble jo noen runder med hagla i løpet av høsten. Enkelte ganger var jeg utfor voldsomme mengder fugl. På den ene siden av husdalselva var det veldig bra med orrfugl, på den andre var det bra med storfugl. Det var skikkelig moro å jakte småvilt. Men med de siste års katastrofeår er det lite moro å jakte i et terreng der det bare for 5-6 år siden var tjukt av skogsfugl.

 

Hadde jeg oxo vært småviltjeger, og jaktet i Husdalen, hadde heller ikke jeg innrømet at det var mye skogsfugl dær :lol::lol::lol:

Link to comment
Share on other sites

Finnlight 338wm skrev: Hadde jeg oxo vært småviltjeger, og jaktet i Husdalen, hadde heller ikke jeg innrømet at det var mye skogsfugl dær :lol::lol::lol:

 

Men å si att det i fjor var ett "ikke så værst år" er litt drøyt :roll:

 

Nei det er ikke fugel der, ikke jakt der :wink:

 

multi

Link to comment
Share on other sites

Dere kan tro hva dere vil. Og jeg er ikke ut etter å ødelegge for all framtidig småviltjakt. Derfor jakter jeg heller ikke småvilt lenger i Husdalen. Å se 1 orrfuglkull på nesten 15 (storvilt)jaktdager er etter min mening veldig lite. Driverne ser heller ikke fugl, noe som er langt i fra normalt.

 

Nå er det sikkert store lokale variasjoner. Men når vi i terrenget jeg jakter i bare hører 2 haglsmeller første jakthelgen, sier det også ganske mye om skogsfugltettheten. Og i kombinasjon med antall obervasjoner, er det ingen som kan fortelle meg at det er mye skogsfugl i terrenget jeg jakter i. Det må i såfall være mye bedre i Husdalslieneog i retning Langengdalen.

 

Men jeg snakket med noen som har vært på Kattuglfjellet og hørt på hjortebrølingen fra Grytdalen. De traff ikke mange jegere på Staten, men såg svært bra med rype. Så også her ser det ut til å være store lokale variasjoner.

Link to comment
Share on other sites

Jeg gjentar til det uendelige... VAR en del skogsfugl.

 

Ja, det er det samme kortet. Eller, såvidt jeg vet er det 3 kort. Det ene kortet er for terrenget fjellstyret disponerer (altså allmenningen). Det kortet må du på Sport1 eller til Paul Ivar Pedersen (Første gården til høyre etter passering av bruen over Husdalselva på vei mot Fjellkjøsvatnet. Ligger et par hundre meter fra "hovedveien") for å få kjøpt. Så er det kortet til utmarkslaget i Husdalen. Det får du vel også du får kjøpt på Sport1 på Orkanger. Jeg mener at du også får kjøpt dette kortet til Anders Husdal (Har den siste gården før du passerer bruen over Husdalselva. Her tror jeg du bare for kjøpt døgnkort. Det tredje kortet er terrenget til Staten på østsiden av Husdalselva og det er dette kortet som blir solgt på Inatur. Håper dette ble rett :? (Det kan jeg ikke garantere :oops: )

 

Jeg er med i jaktfeltet som disponerer stort sett hele det sistnevnte terrenget til storviltjakt. Har sett noe fugl der, deriblant det eneste orrfuglkullet jeg har sett i år. Men som tidligere nevnt er det ikke allverden med fugl. Jakter du i Bukktjønnåsene og i Fursæterlia finner du nok noe fugl.

 

Lykke til!

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...