Jump to content

HW97K 5,5


Blaser_308

Recommended Posts

Sliter litt med skyting med geværet. Sitter en Nikon EFR på, som sitter godt i montasjen. Men er redd "rekylen" gjør at jeg setter et par fluer noe til venstre, og litt opp i blinken på 15m. Prøvd meg med anlegg på sandsekk, men det er nytteløst. Sansekken endrer seg under fjær bevegelsen, og har endret form innen kula er ute å løpet. Blir store forskjeller i treffpunkt.

 

Hva er "trikset" for å skyte godt med kraftige fjærvåpen?

Link to comment
Share on other sites

Hvilken luftgeværkule bruker du? Vil tro at du burde prøve ut forskjellige kuler for å se hva ditt løp foretrekker, før det trekkes noen konklusjon. Om jeg ikke husker feil går HW97K i 5,5 mm godt med Predator kuler og Haendler & Nater FTT kuler i 5,53 til 5,55 mm. Prøv eventuelt også JSB! Så er det jo også viktig at løpet er rent og godt pusset, noe som kanskje ikke skulle være nødvendig og nevne. Sitter forresten montasjen godt på luftgeværet? Om ikke, prøv BKL montasje med lang skinne. Beste samlinger har jeg vel fått ved å legge hånden mellom luftbøre og et fast anlegg i trevirke. Viktig ikke å tviholde på børse, men la hånden adsorbere rekylen. HW97 i 5,5 mm skal normalt være en meget presis luftbørse, så her er jeg sikker på at du til slutt vil lykkes med meget gode samlinger! Lykke til!

Link to comment
Share on other sites

Har samme våpenet jeg og, slet med å få samlinger til å begynne med men Jsb exakt kuler (husker ikke vekta) mye skyting og noe seig og tung olje (omega 902 om jeg husker riktig, nesten umulig å få ut av dunken...) på fjøra ga meg samlinger ned mot 15 mm på 25 meter med godt anlegg pluss at jeg måtte ha nøyaktig samme stilling på skrotten for hvert skudd. Jeg tror trikset er å få minst mulig vibrasjoner i våpenet under avfyring.

Link to comment
Share on other sites

Har en stygg mistanke om at det er skyttern bak. Prøvde å være så Konstant i skytinga som mulig, i ettermiddag i sittende. De fluene jeg fikk da, var selvforskyldt. Men ser det er ikke mye man skal endre i skytestilling, før det er ei flue der. Spesielt hvis man holder litt lenger frem, enn hvor tyngdepunkte på rifla er...... Skyter bedre i sittende, enn hva jeg gjør i benk. Burde kanskje bytte ut erteblandingen i sandsekken, med sand. Blir vesentlig tyngre, og ikke så lett å deformere som erter og ris blandingen som er der nå.

 

Ser at det også er viktig med -The follow up i det kula er på vei ut...... Dette var mer krevende enn jeg trodde :-). Men artig, og meget lærerikt!!! :D:D:D

 

Skal gi rifla en skikkelig puss i kveld. så prøve den innedør på 15m.

 

Hva bruker dere for å få pipe rein? Stikker inn stanga i løpet, og setter på en VFG propp. Så trekke den ut i "riktig" retning. Bruker bare CRC pr nå. Bruker dere solvent??

Link to comment
Share on other sites

Vi prøvde den seige gugga på fjæra til en Hatsan mod 70. (Kompis som har ei slik stående)

Den er i utgangs punktet ei hardt slående rakkelværk av ei luffe.

Klirrer i tenna når man skyter. Har hatt 2 stk, aldri mere, uansett.

Spredde som ei hagle på samlinger..

Men med de gugga vart det STOR forskjell (fra før og etter). Helt annen lyd også.

Så slik gugge/tykk tjære, Det funker.

Link to comment
Share on other sites

 

For å pusse rent et luftgeværløp må du bruke en våpenolje som ikke spiser pakninger og er tilpasset luftgevær. Jeg ville ikke brukt et vanlig pussesett med metallstang til denne børsa. På Midway sine hjemmesider får du kjøpt en pussesnor i plast med tilhørende plastsylindre som passer det enkelte kaliber. Så trer man på filterpropper for .22 cal med litt olje. Gjenta kanskje 2-3 ganger med olje, deretter med tørre filterpropper til de kommer "rene" ut.

Og om du vil ha enda bedre samlinger, kjøper du storesøsteren til HW97, nemlig HW100 i .22 cal!

 

Link to comment
Share on other sites

Vanligvis er det ikke normalt å pusse luftvåpen like ofte som kruttvåpen.

Et par dråper olje eller lube i ny og ne for mekaniske deler er ikke vondt, men selv pusser jeg ekstremt sjelden. Den mest presise børsa jeg har fikk sist en kost i tuten for fire år siden.

 

Største feilen mange gjør er å holde for hardt fast i våpenet.

La den leve litt på egen hånd, men hold likt hver gang og trekk av likt hver gang.

Da kommer samlingene så fremt du har funnet en brukbar kule.

Selv bruker jeg omtrent utelukkende kuler fra Daystate i .22 da de tåler høyt trykk og gir

svært god presisjon i alle mine luftfyser i .22 men viktigst er det for en Falcon PCP som jeg bruker mye. Mener å huske at de er 5.53 og veier 16gr som gir bra fart og energi i tillegg til høy presisjon...svært høy presisjon.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...