Jump to content

Hvilket sikte er best i skumringen ?


palle

Recommended Posts

Har varipointen og er godt fornøyd, tror dog den en marginalt svakere enn fl grunnet noe annen oppbygning (lyset). Om du faktisk greier å se stor forskjell er jeg ikke veldig sikker på, begge er godt egnet til skumringsjakt, om jeg skulle velge igjen idag ville jeg nok valgt 3-12x56 grunnet at denne har den laveste forstørrelsen og dermed blir litt mer allround, 12x holder også til de fleste fornuftige hold i jaktsammenheng, når lysforholdene er på sitt mest ræva vil du ikke kunne utnytte mer enn 8x uansett, derfra og opp blir siktebildet bare mørkere og mørkere. Zeiss har jo eventuelt også 6-24x72, et monster av en kikkert :D

Link to comment
Share on other sites

Hvorfor da? Om du føler at et av siktene er bedre for så å spørre så vil du bare bli usikker etterpå.

Og ende opp med å kjøpe Swarovski :mrgreen:

Ganske enkelt...Jeg ser ikkje store forskjellen på de,og da var det greit å høre andre sine meninger tenkte jeg. :winke1:

Link to comment
Share on other sites

Hvorfor da? Om du føler at et av siktene er bedre for så å spørre så vil du bare bli usikker etterpå.

Og ende opp med å kjøpe Swarovski :mrgreen:

 

 

hmm, min svært Swarovski-tro jaktkompis dukket opp med en Zeiss etter at en kar fant og skjøt et rådyr vha en Zeiss Durlayt som det ikke var sjanse å se i Z6i-en hans :mrgreen:

Link to comment
Share on other sites

Z6i er en veldig god kikkert, men har vel for mange linser til at den ikke når opp helt på topp når det gjelder skumring. Jeg bruker bla Z4i, som er i klasse rundt Zeiss Victory HT, i tester så er det et et prosentpoeng og to i diff på skumringsverdi, men om det menneskelige øyet ser forskjell er noe annet. Jeg har sett gjennom mange top kikkerter på samme tid og sted, kun for og sammenligne egenskapene, vanskelig og skille Swarovski, Zeiss, Kahles, Schmidt & Bender, tildels Meopta, det er topp opptikk med de beste egenskaper, alle jeg så igjennom var 3-12x56, utenom Swarovski, som var 2,5-10x56.

Link to comment
Share on other sites

Kan man anta at de forskjellige merkene er jamngode og det er kun individuelle forskjeller på brukerne som sier hva slags kikkert de vil foretrekke?

Jeg har sett at Zeiss har et mer blått preg, hvor Swakroskvi er mer lys i bildet. Man ser nok like mye, men jeg liker bildet i Zeiss bedre. Har selv en Zeiss (Victory HT 3-12*56) og er storfornøyd med denne.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...