Jump to content

Hva anbefales brukt på lærslire?


mdm

Recommended Posts

Plukker opp litt fra en annen tråd ("Hvem lager den beste samekniven?") Greit å høre hva andre bruker/har prøvd med eller uten hell... :)

 

hva anbefales brukt på slira?

 

jeg var lite lur her for noen år siden, og smurte inn slira på min 5" strømeng med noe fettbasert smurning, som gjorde skinnet myk og nærmest "slaskete" ... :?

 

Vil tro bivoksbaserte midler er bedre for å bevare stivheter i læret...?

Har brukt det jeg har hatt for hånden til fjellstølvene. Sist brukt er Kiwi Campdry Beeswax Impregnering og der står det bl.a. på boksen at "Virker ikke svekkende på læret". Inneholder foruten bivoks også "Lanolin for å konservere og holde læret mykt og smidig. Effektivt på alt glatt lær. Skal ikke brukes på semsket skinn eller nubuk"

 

Har også brukt Kiwi Mink Oil før, innholder Lanolin den også, og der står det bl.a. "Not for use on suede or delicate leathers. May cause light-colored leathers to darken. Use Kiwi Protect-All to weatherproof delicate leathers and suede" Nevnte "Protect-All"har jeg ikke prøvd, men det var kanskje den man burde bruke?

 

Kan ikke si jeg har merket noe spesielt med bruken av Mink Oil og Bivoks varianten på slirene mine, men det høres vel ut som om bivoks varianten er mer "skånsom" (mykner lære mindre) enn Mink-Oil varianten... Kanskje noen andre som har erfaring med dette og annet?

 

Edit: Ser at Skinnlåven selger bivoks, er kanskje ren bivoks dette, uten lanolin - og da kanskje et bedre valg for en slire?

http://www.skinnlaaven.no/dept/bivoks-liten_75448/NOR/NOK

Skinnlåven har også flere produkter spesielt for behandling/vedlikehold av lær ser jeg, slik som til rideutstyr, belter og sko osv. Har ikke erfaring med noen av produktene selv, men det går i bivoks og mink olje som hovedingredienser ser det ut til .: http://www.skinnlaaven.no/dept/Lrpleiemidler_75469/NOR/NOK

 

Edit: se også følgende tråd Lærbehandling.

 

Påfølgende tråd kan også være av interesse, Hvordan myke opp lær?, men der handler det altså om hvordan gjøre lær mykere, motsatt av det "ivara" her ønsker altså.

 

Billigste varianten de har på Skinnlåven er Fibing's Leather Finish, hos Skinnlåven kalt "Lærfett Fibings". Lærsmøring for skinn/lær står det på boksen. "Inneholder: Vaselin, eterisk olje og ekte bivoks",står det på baksiden. Der står det også om bruksområder: "Brukes til: Heste og hundeutstyr, belter, sko, fjellstølver, skistøvler og vesker. Ikke til: Semsket skinn eler nubuk". Vet ikke hva nubuk er, men har nå prøvd denne og det virker som om den trekker lettere/raskere inn i læret og gir en litt hardere/glattere overflate enn de impregeringene jeg nevnte over her (Kiwi Campdry Beeswax og Kiwi Mink Oil).. Virker på meg som de to sistnevte mykner skinnet noe mer enn varianten fra Fibing's, men nå har ikke jeg gjort noen utførlig sammenligning. Det er bare mitt inntrykk. Har heller ikke erfart om den ene holder fukten ute bedre enn den andre. Men det er det kanskje andre som har gjort - og/eller som kan anbefale noe som de vet er bra til å holde fukten ute, men uten å gjøre læret for mykt og slira slik "slapp i fisken" (eller "slaskete" som Ivara skrev)?

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Hei.

På mine knivslirer, patronbelte, hylster og øvrige lærprodukter har jeg i alle år brukt et fett som heter; Viking fiskar-smorning.

Produsert (og kjøper) i Sverige.

Har ikke "testet" så mye annet da jeg har vært meget fornøyd med dette,- holder læret og sømmer mykt og fint over lang tid.

 

Mvh

Link to comment
Share on other sites

Hei. Danish oil har jeg testet på min sameknivslire med foreløpig bra resultat, etter tips fra en bekjent. Jeg har massert det inn med jevne mellomrom, og litt om gangen med en klut. Vet jo ikke om dette er bra for læret. men dette virker sålangt veldig bra.

Takk for tipset! Har bare brukt Danish oil på skaft før (og møbler). Prøvde nå på ei ny lærslire bare for kjenne hvordan det blir. Trekker rimelig raskt inn og etterlater en glatt overflate - er første inntrykket etter et par timer.

Link to comment
Share on other sites

Hei.

På mine knivslirer, patronbelte, hylster og øvrige lærprodukter har jeg i alle år brukt et fett som heter; Viking fiskar-smorning.

Produsert (og kjøper) i Sverige.

Har ikke "testet" så mye annet da jeg har vært meget fornøyd med dette,- holder læret og sømmer mykt og fint over lang tid.

Takk for tipset! Men, "holder læret og sømmer mykt og fint" var det noen her ønsket å unngå. Unngå at slira blir "løs i fisken"/"slarkete"...så det spørs det om denne er tingen da...(?).

 

selges bl.a he ser jeg http://slojd-skinn.se/slojd-material/lader-skinn/tillbehor-till-skinn/viking-fiskarsmorning/. Sakser derfra:

Produktbeskrivning:

Välkänd och beprövad produkt som funnits i "urminnes" tider. Gör läderskorna mjuka och vattentäta.

 

Viking fiskarsmorning är ett långtidsverkande impregneringsmedel för grövre skor och kängor i läder som utsätts för mycket tuffa förhållande och ger ett kraftigt skydd mot väta skor i läder (passar även till oljad/vaxad nubuck).

 

Den går ej att putsa upp till glans och ljust läder mörknar något vid behandling. Används därför till matta, oljiga och vaxande lädertyper. Kan även användas till oljad och vaxad nubuck.

 

Neutral. 100ml burk.

 

Viking Fiskarsmorning innehåller:

Vax ( Polyetylen, paraffin)

Mineralolja, högraffinerad

Lacknafta

Link to comment
Share on other sites

Danish oil virker veldig seigt på læret de første timene, men når det har gått ca et døgn eller mere så blir det veldig bra. Beste jeg har prøvd på knivslirene mine , og det beste av alt ,er jo at det er veldig vannavstøtende. Noen ganger kan det være lurt og prøve ut ting man har troen på, og ikke alltid følge det som står i boken!

Link to comment
Share on other sites

Da har jeg kanskje smurt for tynt på da, for her tørket det rimelig kjapt inn og slira kjentes helt glatt ut etterpå. De Kiwi produktene (nevnt over, mink-oil og "bees-wax") jeg har prøvd derimot...ga en klebelig overflate og brukte laang tid på trekke inn/tørke ..

Link to comment
Share on other sites

Ett tynt strøk Hvit Vaselin (Petroleum Jelly) på slire og blad.

Det fungerer fint på menneskehud også :-)

Enkelt og greit det ja. Vaselin har jeg s. regel alltid med på tur, en liten klatt Kløvervaselin (er vannfri) i en liten plastboks. Er med til knivblad, sår hud og hjelp til opptenning (på en bomullsdott) m.m. Prøvd på slire også, funker det, men syns den blir liggende lenge som en litt klebelig hinne utenpå. Gjør jo jobben da (holder vann/fukt ute), men kanskje ikke det beste om man ikke vil bli glatt/sleip på fingrende om man tar i slira. Gjør kanskje lært litt mykere også. Syns Fibing's Leather Finish funker litt bedre i så måte, tørker raskere/trekker inn. Men den innholder jo også vaselin da, + litt annet som eterisk olje og bivoks. Fibing's har litt fastere konsistens enn Kløvervaselin. Men akk, den praktiske forskjellen er nok ikke så stor. Blir vel litt sånn at man tager hva man haver da. Blir skinnet for mykt og slira for slarkete kan forslaget om bruk av kvistlakk og varmluftspistol i en annen tråd her (om Lærbehandling) kanskje være verdt å prøve.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...