Jump to content

behandling av en ny hagle


frans79

Recommended Posts

Hei!!!

Jeg vet ikke om emne allerede ligger i forumet, men saken er som følger.

Nå har jeg kjøpte meg hagle etter mange år med jakt med lånt hagle, det ble Beretta Silver pigeon686 12/76 . men hvordan skal jeg behandle den før første gangs bruk?

må fettet fjernes fra låskassa og smøres med et eller annet?

må jeg olje stokket og for skjeftet?

må løpe behandles/smøres eller kan den bare være som den er?

hvilken olje må man bruke for at treet skal holde seg bra lengst mulig?

nå har jeg bestilt tru olje sett fra ebay, men er det den beste olje å behandle treet med?

tips mottas med stor takk

Link to comment
Share on other sites

Okei, hvilke type olje pleier du/ dere å bruke??

Som sakt jeg har bestilt tru oil set, skal jeg bruke den til å Mette treet, eller er den mest til finish? Og andre olje må til før det?

Forresten, jeg leste i tidlig innlegg her på forumet at raudnakken selger en blandings olje, er det det som skal til? Selger han fortsatt denne oljen. Eller har han sluttet med det?

Link to comment
Share on other sites

Jeg bruker ccl (uten silikon) på min 686. Den trengte det da den var ny, og nå blir den bare finere og finere med åra. Setter inn med olje med jevne mellomrom.

PS: et lite tips med ny sp 686. Få vekk gummikappa på kolba. Bytt i en av tre/hardt materiale. Hagla blir penere og bedre å skyte med.

Link to comment
Share on other sites

Ståldeler: Puss av lagerfett. Sett inn med tynn olje, spesielt viktig på anleggflatene.

Treverk: Vanligvis er det årevis før man MÅ gjøre noe med treverk. Det kan hende at det er tørt, men det ser du jo med en gang. Hvis det er en fin finish, og det skal det jo være på våpen i denne klassen. Dersom noe må gjøres så vil jeg anbefale deg å kjøpe Raudnakke sin spesialolje http://www.kammeret.no/forum/memberlist.php?mode=viewprofile&u=143. Fukt fin stålull uten såpe med litt olje og puss over stokken, tørk av.

Dersom du vil ta stokken skikkelig så står det oppskrift i denne Raudnakketråden http://www.kammeret.no/forum/viewtopic.php?f=38&t=17436&hilit=workshop

Link to comment
Share on other sites

Takk Skaubjønn for tipset :smile:

Jeg har allerede sendt Raudnakke en PM siden 3 okt og spurte om han fortsatt hadde denne oljen for salg, men dessverre har jeg ikke fått noe svar enda :trist:

Hadde virkelig lyst til å bruke hans olje, siden det var Angelina-tråden som fikk meg til å registrere meg her på forumet :thumbup:

Men om han ikke har mere av denne oljen, vil du anbefale ccl-en eller har du andre tips?

takker og all svar :wink:

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...