Jump to content

Avstandsmåler + kikkert eller kikkert med avstandsmåling?


bagde

Recommended Posts

Som overskrifta spør, nokon som har erfaring eller synspunkt å dele? Kva passar den eine eller andre løysinga til? Og er det spesielle merker/modellar som skil seg ut?

 

Synes Leica Geovid 8x42 ser kjekk ut, men har kun kikka gjennom den på ei messe.

Link to comment
Share on other sites

Jeg har ikke prøvd kikkert med avstandsmåler. Men har bestemt meg for 2 delt løsning. Har en Leica 1600 (mono7x24) avstandsmåler og Leica 10x25 kikkert. Så kan ta med bare 1 av delene om ønskelig. Begge har samme ytre mål, og passer fint i lommer. Tror totalvekten blir mindre enn kikkert med avstandsmåler. Ihvertfall behagelig å dra rundt på. Det passer til alt jeg holder på med.

Link to comment
Share on other sites

Jeg bruker en Leica Rangemaster 1000, og alt etter hva jeg skal jakte på, og om det er i dagslys eller i mer mørke og fullmåne, bruker jeg hhv en Swarovski EL 8x32 Swarovision, og en Zeiss 7x45.

 

Jeg ser selvsagt at det kan være en stor fordel med feks og bruke Zeiss RF type kikkert, og da bare holde seg til en enkelt ting. På den andre siden er det ikke noen liten, lett eller hendig kikkert, en Leica Rangemaster 1000 passer utmerket godt i lommen, men ja, tvilen er der!

 

Men jeg klarer meg veldig godt slik jeg er utrustet nå.

Link to comment
Share on other sites

Jeg bruker en Zeiss 10 x 30 på "seriøs" jakt (sammen med jaktlag), og på andre turer - den er lett nok (650 g med formsydd bærereim, 560 g uten) til å bli med overalt, og god nok til bruk i reinsfjellet.

 

Men når jeg skal gå lett, tar jeg heller med avstandsmåleren, Leica RF 1200, (7 x 24?), den veier 207 g uten veska. Den går ned i ei radiolomme, og er mer enn god nok til å studere fugler, landskap etc. - den overgår det meste av "mellomklasse"-kikkerter i daglys.

 

De kikkertene med innebygd avstandsmåler jeg har sett til nå, har vært for tunge til alminnelig bruk, etter mine kriterier.

Link to comment
Share on other sites

Syns det er lettere å treffe målet en sikter laseren på med kikkert, og det er lettere a se hva en sikter på når det er mørkt med 56 opning istedenfor 24. Har selv leica rf 1200 og er godt fornøyd med den hvis jeg ikke har bruk for kikkert rundt halsen. Til skumringsjakt anbefaler jeg kikkert og måler i ett

Link to comment
Share on other sites

Jeg har en todelt løsning med god kvalitet i begge ender, men for meg så hadde nok en løsning med avstandsmåler i kikkerten vært mer praktisk. Jakter med noen kompiser som har dette, og merker at jeg også ønsker meg en. Begynne å grave i lomma og finne frem avstandsmåleren, i stede for å trykke på en knapp.

 

For meg er det nok et økonomisk spørsmål også. Det koster jo noen kr de kikkertene som har god optikk, og god laser. Så for meg så blir det nok en todelt løsning i mange år enda. Det funker.

 

Andreas

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...