Jump to content

Når hastigheten øker, øker dia på samlinger.


Jonass

Recommended Posts

Lader 6,5-55, til min tikka varmint. Norma hylser og n160

Smk 140g samler nesten uansett meget godt, perfekt trekløver har blitt skutt med den.

Dette gjelder ladninger fra 44g- 47g, col er 78.

 

Men med scenar 123g, så begynner det og spre ved 45g, mener å huske 42-43grain gikk sånn halvveis. Col var 80mm.

 

Bør scenaren settes dypere for kanskje å få bedre kulehold samtidig som mer like kule hold.

Skyter fortrinnsvis med NP hylser som blir halspresset med lee collett die.

 

Endelig fått meg chrono nå så spent på hva den sier om ladningene.

Er det slik at scenar liker lav hastighet? Ikke fått trykktegn på noe vis.

Link to comment
Share on other sites

Som regel så får en "best" samling ved bestemte ladninger/hastigheter. Jeg eksperimenterte med det der med N550 og Scenar for noen år siden. COL var 77 og 78mm, noe på 79 og 80 men fant ikke forskjell på det. så valgte 78.

Fikk meget gode samlinger på 40, 43.5 og 46.5gr - best på 40 og 46.5. 42 og 45 var merkbart dårligere. Lå på det beste med 40 på 5-6-8mm på 5 skudd @100m og på det beste med 42, rundt 15mm, 18, 13, 20 liksom. 46 var en åpenbar og ubrukelig overladning, det var forsåvidt trygg men ville gitt kort hylselevetid og hyppige problemer.

Valgte 40, og bruker den ennå, noe 8-10 000 skudd senere.

Hastighetene var 790, 830 og 865m/s for de tre "nodene" som gikk bra.

 

Dette er etter min erfaring, og andres, nokså typisk oppførsel for de fleste kuler og våpen.

 

Kan nevne at jeg med ei anna ladning bruker Scenar 9g i over 900m/s, med samme gode presisjon. Eller iallefall nesten.

 

K

Link to comment
Share on other sites

Kanskje grunne til at jeg ikke synes scenar går spes godt er at jeg alltid har vært i heteste laget. Skal teste med så lite som 40grain n160 å lade oppover.

Kan også hende at n160 er litt tregt for denne kula. Mener å huske det sota litt sist jeg prøvde scenar.

 

Grunnen til at jeg ikke har gitt opp scenaren for SMK enda er at så mange skryter av at de er jevnere enn smk.

 

Er så kjedelig å lese om alle som har rifler som går "hull i hull" når jeg aldri får et stort hull engang :mrgreen: .

Link to comment
Share on other sites

40gr N160 med 123gr vil iallefall gi nokså lite hastighet, noe som bringer til et spørsmål: 47gr N160!? Til 140SMK? Uten å ha QL foran meg så MÅ det være +P. Det er over 2gr over Vithavuoris oppgitte maks. med 139gr Scenar.

http://www.vihtavuori.com/upload/guide-and-brochure/vihtavuorireloadingguideed13_2014engwww.pdf Du kan bruke data for "SKAN" i Tikkaen.

 

Noe som bringer meg til et nytt spørsmål, hvorfor lade så hardt med et så uoptimalt krutt? Om du vil ha mer hastighet, så får du jo det enkelt med å bytte til et mer egnet krutt?

Og, N160 er vel heller for raskt enn for tregt i 6.5x55? Som bringer meg til et tips: Er du uerfaren hjemmelader, så bruk oppgitte data fra sikre, kvalitetssikrede kilder. Fabrikkenes data er vel noe av det beste her.

 

Ville forresten satt kulene dypere enn 80mm, heller 77-78, det pleier å gi gode resultater.

 

K

Link to comment
Share on other sites

Til 123gr Scenar bruker jeg 40gr N150 V0 ca 820m/s

 

Ikke noe til ekstrem langhold, men en utrolig presis ladning som faktisk lager bare et stort hull i skiva når skytter og børse samarbeider godt.

 

COL setter jeg til 76mm på nevnte kule

 

 

EDIT: Ser nå at det er snakk om 140gr Sierra MK :)

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...