Jump to content

Bullmastiff som jakthund? (haha ja)


Bullmastiffen

Recommended Posts

Har en bullevalp på 4mndr.

 

Viser av en eller annen grunn kjempeinteresse for duer, og jagde livskiten ut av en tiur i helga.....

I tillegg har han ei nese som er helt rå, tidligere bikkjer jeg har hatt kan bare gå å legge seg.....

 

 

 

Skjønner det sånn at det er en teoretisk mulighet for å få han godkjent som ettersøkshund, men det jeg egentlig lurer på er:

Vil jeg bli utstøtt av alt som heter hundemiljø/jakt og fiske foreninger, den lokale kebabsjappa, OG facebookgruppa for Arne og Carlos julekuler om jeg prøver å trene han til fuglebikkje?

 

 

Dagens dumme spørsmål :)

Link to comment
Share on other sites

Jeg antar at du kjenner til bruksegenskapene til Bullmastiffen? Visst du tenker på hundens egenvekt, det er en tung rase- tror du at den vil klare å ha ett høyt tempo over lengre tid? Vil det være bra for den? Gå gjerne blodspor og du kan fint få denne hunden som godkjent ettersøkshund, det går jo i ett moderat tempo som helt sikkert vil passe din hund bedre. Det viktigste er at du aktiviserer hunden. Men når det gjelder Bullmastiff som jakthund så må jeg si nei. :wink:

Link to comment
Share on other sites

Det er vel mere enn en teoretisk mulighet for å få den godkjent som ettersøkshund,de fleste hunder er jævlig gode på å finne ting :D

Ville vel konsentrert meg om det vist jeg var deg,med mindre du har veldig mye tid å ta av.

Eneste ulempen til kjøttklumpen din(bortsett fra at han kommer til å sleve ned hele jaktlauget :mrgreen: )er vel at den ikke akkurat er en gaupe i ulendt tereng. :mrgreen:

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Vil jeg bli utstøtt av alt som heter hundemiljø/jakt og fiske foreninger, den lokale kebabsjappa, OG facebookgruppa for Arne og Carlos julekuler om jeg prøver å trene han til fuglebikkje?

)

Blir neppe utstøtt :)

Og klarer du å få den som en duganes fuglehund så får du nok egen fanside både på FB og Canis :lol:

Link to comment
Share on other sites

.

Eneste ulempen til kjøttklumpen din(bortsett fra at han kommer til å sleve ned hele jaktlauget :mrgreen: )er vel at den ikke akkurat er en gaupe i ulendt tereng. :mrgreen:

 

hei di der, beskylder du bikkja mi (tjukken blant venner) for overvekt? hehe :mrgreen:

 

 

Bikkja er ingen gaupe, men jeg har 6 brudd i ryggen, bare 9 tær, sterk HD på venstre hofte, og klumpfot.....

Så tempoproblemet ligger nok heller hos meg enn bikkja..... :lol:

Link to comment
Share on other sites

Har en Rottis på 9 år som har vært med på jakt utallige ganger, viser ikke akkurat like mye interesse på fugl eller noe annet - men når pølsene kommer er han først i køen :)

 

Så kjør på, vil han være med og dere har det gøy...så hvorfor ikke :)

 

K.

Link to comment
Share on other sites

Kan være ganske interessant å beskue alle som kommer ranglende med dachs, drever osv på treninger når man selv står klar med 56kg overivrig Rottweiler. Jeg har min 4'de og alle har vært mer eller mindre godkjendte ettersøkshunder ;) Han jeg har nå, aka Påsa'n, er i tillegg 110% komfortabel med å ligge bak far på skytebanen. Og begynner å gnage på hælene mine hvis tiden blir lang og magen tom. Mitt tips er å trene klumpen på fersk/ blodspor... Styggartig både for deg og bikkja :)

Link to comment
Share on other sites

Du den rottisen din, Bromark, var sulten på mer enn pølser. Såg det på'n at en finnspets nok hadde passa bra som mellanmål :-)

 

Hehe, ja - han hadde nok spist opp den hvis vi ikke hadde holdt de adskilt. Blir litt rått parti med 15-20kg spetz mot 65kg Rottweiler ;)

 

Uansett savnet vi Spetzen på siste jakta, siden all fugl ikke ville sitte å vente på oss :(

 

K.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...