Jump to content

S&W Mod 19som sprer for mye. Årsak?


cvatican

Recommended Posts

Har en mod 19 S&W som sprer alt for mye .Spesielt med 38 spec. Noe bedre med 357 mag.

Timingen er svært god.

Kjenner lite til revolveres mulige årsaker til spredning.

 

Ville sette pris på alle råd

 

Hvordan er det med løpsdiameter og tønne utgangsdiameter, forholdet der?

 

Hvordan kan man sjekke konen om den er riktig

 

Hvordan sjekke løp og hva kan det eventuelt være med løp når det er skutt relativt få skudd og stort sett med bly.

Løpet er avblyet og ingen kobberavsetninger

 

dette er frustrerende

Link to comment
Share on other sites

Begge deler. Ved hjemmelading ser det ut for at spredningen samler seg litt ved økende hastighet.

Kuletyngden har litt å si men uansett hva jeghargjot er det ikke godt nok.Noe er fundamentalt feil for dët er med nød og neppe jeg holder meg innenfor svarten , og det har ikke med skytteren å gjøre for det er skjeldentjeg havner utenfor 9.

Jeg har lyst å få denne til å gå tilfredstillende for det er et fint våpen selv om det ikke er så kraftig i rammen

Link to comment
Share on other sites

Bank en blykule gjennom løpet og kjenn etter om den går tregere på noen punkt ...

Jeg måtte firelappe en 686 på grunn av en innsnevring i løpet akkurat der løpet er gjenget..

Sånne innsnevringer som jeg hadde på min vil merkes best med svake ladninger og blykuler, nesten ikke med mantlede kuler (skikkelig mantel, ikke elektrolyttmantlet..)

Link to comment
Share on other sites

Angående kroning så er den fin. takk for tipset.

 

 

Bjørn Tore takk for tipset. Innsnevring i løp har jeg ikke hørt om. Hva er firelapping og hvordan utføres den.

 

 

Er det noen som vet diameter på løpene i mod 19 og eventuelt diameter utgangen av tønne-kamrene

Link to comment
Share on other sites

http://www.lasc.us/Brennan_Fire_lapping.htm

 

Diameter på løpet er vanligvis 0,357 tommer, men kan vøre litt mer eller litt mindre alt etter om det er i ene eller andre enden av toleransen.

Før du banker en kule gjennom løpet må du være helt sikker på at løpet er fritt for mantel og bly..

Om du ikke støper selv så må du få tak i kuler du vet med sikkerhet er for store, gjerne .359

Ha litt olje i løpet før du kakker kulen gjennom, og mål den med mikrometer så får du vite hva din revolver har som løpsdiameter ;-)

Link to comment
Share on other sites

Blysøkker, f.eks. pærebly man klipper bort messingtråden på er fine til slugging av løp.

Likeså rundkuler til munnladere.

Bare pass på at det er bløtt bly, og ikke noe hardstøpte greier.

Kula bør heller ikke være alt for stor, ellers må du jobbe litt ekstra for å få den gjennom løpet.

Rengjør løpet skikkelig.

Ha en tynn oljefilm i løpet og kakk kula gjennom med en stang av et materiale som ikke kan ripe løpet.

Ta gjerne noen runder tape på stanga for styring og beskyttelse.

Mål deretter kula med mikrometer.

Så gjør du det samme med kamrene.

De som mener å ha peiling på slikt mener at tønnehalsene bør være 0,5 til 1 tusendels tomme videre enn løpet.

 

Om du ikke har måleutstyr bør ei kule som har vært en runde gjennom løpet ikke gjøre særlig motstand når den dyttes gjennom tønna.

Da har du ihvertfall en viss pekepinn på om ting er riktig i forhold til hverandre.

Link to comment
Share on other sites

TS. Selv gode våpen, kan spre en del med feil ammo! Og skyter du ikke godt nok selv, så bør du teste i en Randsom Rest. Folk som ikke klarer å lade hjemmeladd ammo, som går innefor en tomme på 25 meter (eller 4 ", på 100 m), har kanskje heller ikke så mye å bidra med. God stilling, eller Randsom Rest.

 

Det er en rekke sjekkpunkter du bør prøve, hvis ikke pressisjonen er tilfredstillende. Fabrikk ammo, test forskjellige! Hjemmeladd, så er det en lang vei å gå. Men det første, burde vel være å sløgge kammer munning og løp. S&W har ikke alltid samsvar melleom antatt dim. på løp og i noen tilfeller, så kan dim. på sylinder være mindre enn løpsdim. Kan også gjelde andre produsenter.

 

Editt: I det kal. har jeg hatt både mod. 19, 66 og 686. og fått alle til å gå innenfor 1 " på 25 meter og innefor 4" på 100 m. Både med god mantlet fabrikk og med tilpasset hjemmeladd, i pressisjonstester.

Link to comment
Share on other sites

Opplevde at en 686 begynte å lage ovale hull i skiva med fabrikkammo. Etter en nøye puss oppførte den seg normalt igjen (Seriøs mantelfjerning).

 

En i klubben hadde/har en 66 med alt for stort gap mellom tønne og løp, og det kan også gi ujevne hastigheter og redusert presisjon, ved sprekere ladninger blir ikke dette så påfallende. Biltema selger bladmål i tommer (http://biltema.no/no/Bil---MC/Bilreservedeler/Tenning--glodesystem/Tennplugg/Bladmal-mmtommer-13-stk-16851/), og S&W godtar 0.010", men f.eks. Freedom Arms setter grensa til 0.003". Det gir også bedre hastigheter med samme ladning dersom man skyter Mag 1. Det er også hyggeligere å stå ved siden av en revolver med minimumsmål, da revolvere med maksmål ofte spytter sidelengs, spesielt med blyammo. Det er ganskel enkelt for en børsemaker å sette løpet tilbake en omdreining og brotsje en ny overgangskonus.

 

Det hender også at de justerbare siktene gir seg på S&W, så det kan lønne ser å sjekke at siktebladet (Skuret) sitter dønn fast.

 

Du kan se på revolver "end shake". Dette lar seg fikse med metallshims. Man kan fikse dette selv

Link to comment
Share on other sites

Takk for gode tips

både til elgringo og OIH.

Når det gjeder skytteren så mener jeg at unormal spredningkan detekteres da resultater på VM progr ligger stortsett mellom 560 og 575, men for tester er nok Ransom det beste.

Når det gjelder hjemmelading har jeg nok gjort et sort arbeid med forkjellige kuletyper forskjellige ladninger og krutt. Jeg har nok ladet flere ti tusener opp igjennom årene både pistol og rifle med gode resultater.

Måleutstyr har jeg nesten alt nødvendig høypresisjjonsutstyr så det er ikke noen topic for meg, heldigvis.

Det er bare erfaring med revolver som er mangelvare her, men har fått mange fine tips som skal prøves og så sjekkes

Har nå stor arbeidsbyrde så må vente til den legger seg før jeg kan fokusere på dette.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...